Työkyvyttömyyseläkkeen verotus, apuja pyydän
Työeläke on 399€/kk
+ kansaneläke reilu 400€/kk. Pitääkö tuosta maksaa veroa? Kiitos , jos joku osaa vastata.
Kommentit (18)
Eläkkeet ovat etuuksia, joista menee vero. Jos niitä nyt verotetaan liian kovalla veroprosentilla, niin verottajalta tulee pytää uusi verokortti sosiaalietuutta varten.
Harvassa ovat ne etuudet, joista ei veroa mene (asumistuet, perustotu jne.)
Oletko vasta siirtymässä työkyvyttömyyseläkkeelle? Veroprosenttilaskurista voit tarkistaa veron ja Omaverosta voit hakea uuden verokortin.
Minä saan työeläkettä ja pienen muutaman kympin kansaneläkkeen lisäksi. Veroprosenttini on 11,5.
Otetaan suoraan päältä pois kummastakin eläkkeestä.
Eli eläkkeet ovat verotettavaa tuloa.
Käsittääkseni myös työkyvyttömyyseläke on verotettavaa tuloa.
Lisäys 4/4.
958,21 kokonaiseläkkeestä ei mene veroa,
1 083,21 eläkkeestä menee 32,63.
Kelan eläketulo- ja verotaulukosta nämä lukemat, linkkiä ei näköjään saa laitettua.
Eläkkeestä menee yleensä huomattavasti enemmän veroa kuin palkasta. Tällä hetkellä 1900€ brutosta 21%
Vierailija kirjoitti:
1 083,21 eläkkeestä menee 32,63.Kelan eläketulo- ja verotaulukosta nämä lukemat, linkkiä ei näköjään saa laitettua.
Ja itselläni siis työeläkettä, kansaneläkettä ja takuueläkettä yht. 855, ei mene veroa.
Onhan se verotettavaa tuloa, mutta pienimmissä ei jää maksettavaa.
Vierailija kirjoitti:
1 083,21 eläkkeestä menee 32,63.Kelan eläketulo- ja verotaulukosta nämä lukemat, linkkiä ei näköjään saa laitettua.
Kannattaa käydä verottajan sivuilla laskemassa laskurin kanssa, niin saa oman prosentin. Verotukseen vaikuttaa muukin kuin vain eläkkeen suuruus.
Tääällä keskiiänkriiiseissä painiskeleva pellla taaas vauhdisssa.
Jos nuo on ne summat, jotka on tulossa tilille, niistä on jo otettu vero ennakkoon.
Kannattaa hakea lisäksi eläkkeensaajan asumistukea. En tiedä saatko sitä, mutta se selviää ainakin hakemalla sitä Kelalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä verottajan sivuilla laskemassa laskurin kanssa, niin saa oman prosentin. Verotukseen vaikuttaa muukin kuin vain eläkkeen suuruus.
Luulen ettei aloittajan minimieläkkeen tasolle jäävän eläkkeen verotusta mikään nosta kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, tuolla on muutamia esimerkkejä kunnallisveron suuruuden perusteella, ja parisuhdetilanteen. Ehkä voi googlata tuonkin, kun linkkiä ei tosiaan voi laittaa.
Joillain tosiaan veroa alkaa tulla aiemmin, mutta aloittajallahan näyttäisi olevan takuueläkkeen luokkaa.
Ne saa automaattisesti verokortin verottajalta. Sinun ei tarvitse miettiä yhtään mitään.
Asistuki pitää hakea ja myös takuueläke
Verottajan laskelmiin ei ole luottamista. Itse kun jäin eläkkeelle, tuli verokortti pyöreän nollan veroprosentilla. Nostin sitä itse kymmenen prosentin nurkkiin, muuten olisi tullut aimo mätkyt.
Eläkkeläisellä ei ole niitä tulonhankkimismenoja kuten palkansaajilla. Mutta jokaisen kannattaa käyttää sitä laskuria oman tilkanteensa tarkastamiseen. Veronmaksajien sivuilta löytyy suuntaa-antavat prosentit, jotka on laskettu keskimääräisen kunnallisveroprosentin mukaan.
Olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä ja veroprosentti on 21,5. Välillä teen etätöitä ja silloin saattaa tulla loppuvuodesta vastaan marginaaliveroprosentti.
Linkki: https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Elakkeensaajan-veroprosent…
https://avoinomavero.vero.fi/_/