Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En koe olevani parempi äiti (3 lasta) kuin sisareni (1 lapsi)

Vierailija
02.08.2015 |

Enkä kerta kaikkiaan tajua sitä asennetta, johon törmään hyvin usein täällä - että 'voi noita yhden äitejä, kyllä minä tiedän kun mulla on 3/5 lasta' jne. 

No mulla on nyt 3 lasta (7, 3 ja vauva) enkä koe silti olevani yhtään sellaisessa asemassa, että voisin vähätellä kenenkään muun äiteyttä. Päinvastoin, hyvin moni yhden lapsen äiti tuntuu olevan kovinkin järkevä ja suhtautuvan äiteyteen tietyllä tapaa 'keveämmin' kuin jotkut tuntemani useamman lapsen äidit, joille äitinä oleminen on kovin määrittelevää, ja tuntuu että mitään muuta siihen minä-kuvaan ei mahdukaan. Äiteydellä ja lasten lukumäärällä päteminen on mielestäni silkkaa tyhjäpäisyyttä! 

Mun siskolla on 1 lapsi, eikä aio hankkia lisää. Hän on aina ollut jotenkin luonteva äiti; ei ole stressannut liikoja, ei mieti ryömiikö/puhuuko lapsi tarpeeksi nuorena tai onko pottakuiva varmasti jo vuoden ikäisenä. Ei vertaile itseään muihin äiteihin, ei stressaa jos lapsi ei joskus syö jotain/yhtä paljon kuin eilen. Äiteys on tullut luontevana lisänä hänen elämäänsä, mutta se ei ole vienyt pois kovinkaan paljon sitä entistä siskoani. 

Minä stressaan ja murehdin paljon enemmän, vertailen keskimmäistäni joskus tarhakavereihinsa, jne. Mietin syövätkö tarpeeksi terveellistä ruokaa. 

Sitä en kyllä tajua, että äitinä oleminen on joku pätemisen paikka jollekin. Mistä ihmeestä tämä juontaa juurensa? 

'Voi te yhden lapsen äidit olette niin söpöjä kun luulette X..' Mitä?? Millainen ihminen vähättelee muita noin? 

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että ajattelet noin. Yhden lapsen vanhemmilla on muutenkin enemmän aikaa olla lapsen kanssa kuin suurperheen vanhemmilla, joten siksi usein yksilapsisten perheiden äidit voivat olla parempia äitiydessä. Monilapsisessa perheessä vanhemmat eivät voi huomioida lapsia samalla tavalla yksiöinä (sinä tosin vaikutat epävarmuudesta huolimatta hyvältä äidiltä). Muutenkin laatu korvaa määrän - eihän hyvästä lasten kasvatuksesta kerro se, kuinka monta lasta on synnyttänyt vaan se, miten nämä lapset on kasvatettu. Yksilapsinen - mutta hyvinkasvatetun lapsen omaava - on mielestäni parempi äiti kuin äiti joka omistaa monta huonosti käyttäytyvää lasta.

Vierailija
2/4 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein vaan ne yksilapsit tuppaavat luulemaan että kaikki lapset ovat sen yhden lapsen kaltaisia eli eivät tajua sitä että mikä pätee toiseen lapseen, ei välttämättä päde toiseen. Useampi lapsisilla on erilailla näkemystä tässä asiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:42"]

Usein vaan ne yksilapsit tuppaavat luulemaan että kaikki lapset ovat sen yhden lapsen kaltaisia eli eivät tajua sitä että mikä pätee toiseen lapseen, ei välttämättä päde toiseen. Useampi lapsisilla on erilailla näkemystä tässä asiassa.

[/quote]

Hm, aika monella yhden lapsen vanhemmalla on kuitenkin lähipiirissä muita lapsia - ei tietenkään ihan sama asia kuin oma lapsi, mutta kyllä mä ainakin olen jutellut ystävieni kanssa heidän lapsistaan, nähnyt näitä lapsia eri tilanteissa jne. Ei mitään mahdollisuutta edes luulla (jos olisin luulemiseen taipuvainen). 

t. yhden lapsen äiti

Vierailija
4/4 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap unohti sanoa ettei myöskään koe olevansa huonompi äiti :) 

Hei kiitos sinä yksi joka sanoit aika mukavasti tuossa yllä! Harvinaista herkkua av:lla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme