Jos pommi tai ohjusisku osuu kerrostaloon, korvaako vakuutus?
Miten on? Monella on velkainen asunto alla. Kuka korvaa uudelleen rakentamisen?
Kommentit (34)
Tätä olisi pitänyt miettiä, kun kotivakuutuksen allekirjoitit.
Vakuutus ei korvaa ns. "force majeure" tilanteissa.
Olisipa hienoa jos ennen sopimuksen allekirjoittamista sinulle annettaisiin paperi, jossa lukee kaikki ehdot.
Rakennetaan sitten uudet ja laitetaan tällä kertaa ihan kunnollinen äänieristys.
Ei korvaa. Pommitus ja sota on forces major-tilanne, jolloin vakuutus ei korvaa mitään. Tämän voi ihan sieltä vakuutusehdousta lukea.
Jos naapurin ja oman asunnon väliin jää iso aukko, saako naapuri pitää sen kolon itsellään?
Eiköhän ainakin Ukrainassa mene jokainen vakuutusyhtiö konkurssiin. Ei noin mittavia vahinkoja kukaan kykene korvaamaan. Loppuu isoiltakin yhtiöiltä rahat kesken.
Tosin ei vakuutukset yleensä korvaa muutenkaan sotavahinkoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos naapurin ja oman asunnon väliin jää iso aukko, saako naapuri pitää sen kolon itsellään?
Pommi räjäyttää asuntojen väliin reijän ja naapurit päättävät heristellä nyrkkejä toisilleen.
Vaukuutusyhtiöidenhän on tarkoitus tehdä rahaa, joten sanoohan tuon järkikin ettei ne mitään sotavahinkoja korvaa. Nehän menis heti konkkaan kaikki.
Jaa kuka? No sinä ihan itse maksat uuden. Ja maksat myöskin sen asuntovelan siitä aiemmasta asunnostasi vaikka koko taloa ei enää olisi.
Paitsi ehkä siinä tapauksessa, että se sulle lainan myöntänyt pankki menee konkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko pommi force majur?
Aika force se voi kyllä olla. Sotilasarvoon en ota kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa kuka? No sinä ihan itse maksat uuden. Ja maksat myöskin sen asuntovelan siitä aiemmasta asunnostasi vaikka koko taloa ei enää olisi.
Paitsi ehkä siinä tapauksessa, että se sulle lainan myöntänyt pankki menee konkkaan.
Ei kai lainaa tarvitse maksaa? Pankkihan saa lainan vakuutena olleen asunnon, jos velallinen ei pysty maksamaan lainaa? Ja that’s it.
Vierailija kirjoitti:
Onko pommi force majur?
Minun Fordson Majorini on ainakin täysi pommi.
Vierailija kirjoitti:
Ei velat pankin konkurssissa mihinkään katoa. Joku saa ne pankin konkurssipesästä omistukseensa. Luultavasti joku jolle pankki on ollut velkaa.
Onneks asun vuokralla 😄 Sossu maksaa uuden kämpän. T. Köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei velat pankin konkurssissa mihinkään katoa. Joku saa ne pankin konkurssipesästä omistukseensa. Luultavasti joku jolle pankki on ollut velkaa.
Mutta katoaako velka, jos sen vakuus sananmukaisesti katoaa?
En tiedä miten jälleenrakennus maksettaisiin, mutta meidän perheestä ainakin tulisi köyhä, jos asunto menisi päreiksi. Jäljellä olisi vain valtava pankkilainaa.
Ehkä tonttia vastaan saisi taloyhtiö lisää lainaa ja asunnot rakennettaisiin uudestaan ja valtio tukisi rakentamista? Olisi siinä paljon maksettavaa, mutta ainakin olisi koti ja talous jotenkin hanskassa. Ei pelkkää lainaa ja rauniota.
Ei korvaa. Force majoure vakuutusehdoissa = sota