Järjettömän kovat alavatsakivut alkuraskaudessa, onko muilla ollut?
Oon raskaana 4+3, odotan ensimmäistä. Mulla on ollut jo viime viikon keskiviikosta asti ihan järjettömän kovia, välillä lähes lamaavia ja huonovointisuutta aiheuttavia kipukohtauksia. Mulla on normaalisti lievät kuukautiskivut. Nämä kivut on tuntuneet koko ajan samassa paikassa tuossa alamahalla ja alusta asti suunnilleen yhtä kipeinä. Pahin päivä oli se päivä, kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Tuntuu siis samantyyppisinä kuin kuukautiskivut normaalisti, mutta moninkertaisesti kovempina. Mitään vuotoja ei ole ollut.
Onko muilla ollut samantyyppistä? Oon kyllä lukenut, että alkuraskaudessa on usein kuukautiskipumaista jomottelua mutta tää ei kyllä oo mitään jomottelua, vaan aivan suunnatonta kipua.
Kommentit (11)
Voisiko olla niitä kipuja, kun kohtu valmistautuu etsimään paikkaansa ja työntämään hissukseen niitä muita sisäelimiä syrjään? Kyllä siellä elimistössä tapahtuu tässä alkuraskauden aikana paljon, vaikka kohtu ei varsinaiseesti kasvakaan. Sinne kertyy kuitenkin limakalvoa ja se rupeaa työntämään niitä sisäelimia pois tieltään.
Huonompi vaihtoehto on kohdun ulkopuolinen raskaus eli munasolu on kiinnittynyt väärään paikkaan. Pakko on nyt odotella muutama viikko ja sitten kipinkapin ultraan tarkistamaan, että kaikki on ok. Kohdun ulkopuolinen raskaus on hengenvaarallinen.
Mulla oli kovat kivut, ei vuotoa, oli kohdun ulkopuolinen raskaus. Käypä nyt ihan oikealla lääkärillä tarkistamassa että kaikki on okei. AV:n konsultaatio ei riitä.
Mulla alkoi rv 4 ihan järjettömät alavatsa kivut. En edes tiennyt ensin olevani raskaana kun kivut alkoivat. Noh raskaustesti tehtyäni kivut pahenivat ja kävin 2 kertaa sairaalan päivystyksessä. Epäilivät alkavaa keskenmenoa/kohdun ulkoista.. no vuotoa ei kuulunut ja kävin kolmesti ultrassa ennen rv 7 jolloin siellä näkyi pienen syke :) Nyt tuossa kainalossa tuhisee 7 kk ikäinen tytön tyllerö :)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:44"]
Mulla oli kovat kivut, ei vuotoa, oli kohdun ulkopuolinen raskaus. Käypä nyt ihan oikealla lääkärillä tarkistamassa että kaikki on okei. AV:n konsultaatio ei riitä.
[/quote]
Mä oon itse kätilö, mutta nyt ihmettelen tosiaan siksikin, etten oo koskaan kenenkään kuullu puhuvan tämmöisestä. Tosin mä oon töissä lapsivuodeosastolla, joten siinä vaiheessa ei kauheesti alkuraskaudesta puhuta. No tämä viikko vielä kesälomaa ja sitten takaisin töihin. Jos vaikka töissä heti alkuviikosta joku viitsisi ultrata, vaikkei näillä viikoilla vielä varmaan mitään oikein kunnolla näy. Yleensä vaan kohdunulkoisen kivut kohdentuu jommallekummalle puolelle alamahaa ja mun tuntemukset on tosiaan ihan keskellä ja aivan kuin kuukautiskipuja mutta vaan kovempina.
Niin ja piti sanoa vielä että kivut oli ihan järkky kovat. Itkin kaksin kerroin sikiö asennossa sängyllä. Nyt myöhemmin olen tajunnut että ne kivut oli supistuksia.. en kyllä tiedä mistä johtuivat :/
T: 5
Myös mulla oli ekassa raskaudessa ihan mielettömät alavatsakivut. Yöllä heräsin niin koviin viiltoihin, että tuntui kuin joku olisi puukolla viiltänyt vatsaa. Särki, jomotti ja viilteli. Aluksi en edes tajunnut olevani raskaana, vaan menin lääkäriin näiden vatsakipujen kanssa, kun luulin, että mulla on vähintään kasvain mahassa.
Vauva siellä vain kasvoi. Terve poika syntyi ja tuossa hän 9 v nyt kattoo telkkaria.
Kahdessa seuraavassa raskaudessa ei ollut mitään tuntemuksia ja kipuja.
Kohdunulkoinen raskaus, se voi sijaita myös kohdunkaulassa ja kipukohta viittaa siihen.
Menisin sinuna pikimmiten lääkäriin.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00142
Joo, minulla oli ihan alussa (viikkoja joku 4-5) synnytyskipuja vastaavia kipukohtauksia. Johtui todennäköisesti kystista munasarjoissa. Ne sitten kuivahtivat pois raskauden aikana, kuten monesti käy, enkä ole sen jälkeen kärsinyt myöskään kuukautiskivuista, vaikka nekin olivat aikaisemmin olleet todella kovat. Raskaus siis ns. paransi minut.
Niin ja siis raskaus päättyi onnellisesti ajallaan terveen lapsen syntymään.
Minulla ensimmäisessä, myöhemmissä ei. Kättärin päivystyksessä sanoivat, että kohdun nopea kasvaminen ensimmäisessä raskaudessa voi aiheuttaa tämän. Ei siis vuotoa tai mitään muuta ollut, vain tajuttoman kovat kivut.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:54"]
Kohdunulkoinen raskaus, se voi sijaita myös kohdunkaulassa ja kipukohta viittaa siihen.
Menisin sinuna pikimmiten lääkäriin.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00142
[/quote]
Kohdunulkoinen ei kipuile 3+ viikoilla.
Minulla oli ekassa raskaudessa tuollaista, ja hädissäni kun soitin äitiyspolille, sanottiin sieltä vaan, että "keskenmenolta kuulostaa, odottele kotona rauhassa vuodon alkamista". Ei ollut keskenmeno, kivulias vaihe vaan. Joskin minulla on endometrioosi, joten kipuja ja kivuliaita kuukautisia muutenkin ollut. Mutta silti, ei kipu aina tarkoita pahinta vaihtoehtoa.