Oletko päässyt esim spagaatiin aikuisena vaikka ollut lähtötilanne täysin 0?
Minulla ihan superkireät takareidet. En saa päätä polviin, siis lähellekään istuvasta asennosta enkä kämmeniä lattiaan kun seisoo suorassa ja siitä koukistaa. Kyykyssä en pysty olemaan muuten kuin varpaillaan ja siinäkin vaan hetken.
Pohkeiden ja reisien välissä oleva alue (polven tausta) on se missä kireys tuntuu.
Olen koittanut venytellä mutta seuraavana päivänä olen ihan yhtä kankea ja sama tuska ja kipu ja alkava suonenveto kun yrittää venytellä.
Mietin että onko tästä mitään hyötyä vai pitääkö muuttaa tekniikkaa? Vai onko minulla vaan luonnostaan sellainen rakenne että ei vaan onnistu esim se kyykyssä olo? Ei ole onnistunut edes lapsena ja olen ollut ihan urheilullinen ja hoikka/normipainoinen lapsi ja nuori.
Nyt vähän ylipainoa vielä mutta olen laihtunut jo kymmenen kiloa. Tämä nyt ei notkeuteen tietty vaikuta.
Kommentit (20)
Kenellä on lähtötilanne täysin nolla eli kontit ihan yhdessä?
Vierailija kirjoitti:
Olen. Venyttelin noin vuoden 2-4 krt viikossa. Sit meni spagaatti. Tosin vain toiseen suuntaan. Olin 41 v.
Minkälaisia venytyksiä?
Siihen on syynsä, ettet taivu. Ihmisen ei kuulu taipua mm spagaattiin.
"– Näen työssäni monia ihmisiä, jotka ovat venyttäneet lonkkaansa liikaa. Heidän tarkoituksenaan on ollut venyttää tiukkoja lonkankoukistajalihaksiaan, mutta he ovat samalla tulleet tuhonneeksi lonkkansa vahvan ”imukupin”, joka pitää lonkan paikoillaan, nainen selittää."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/haaveiletko-sinakin-spagaatista-asi…
Olen itse pilannut lonkkani lapsuudessa harrastamani voimistelun takia. Aikuisen tulisi tietää ja ymmärtää paremmin. Niin, itseltäni lonkka tipahtaa paikaltaan yllämainitun syyn takia.
Ne venytetyt nivelsiteet eivät enää palaudu.
Vierailija kirjoitti:
Kenellä on lähtötilanne täysin nolla eli kontit ihan yhdessä?
Tätä minäkin ihmettelin. Vaikea varmaan kävellä, tai harrastaa seksiä jos haarat ei yhtään aukea. Silloin on jo isompia ongelmia kuin spagaatti.
Täytyy sanoa etten spagaattia ole koskaan saanut mutta spiraalin kyllä... Väkisin rynttäämällä...
(en suosittele)... Niin ja en ollut silloin aikuinen.
Huomasin vasta aikuisena, että ylipäätään saan spagaatin.
En ollut ikinä kokeillut enkä harjoitellut, mutta oon kyllä luonnostani suht. notkea ja harrastanut joogaa teinistä saakka välillä enemmän ja välillä vähemmän.
Mahdoliista kyllä! Suurimmalla osalla ei rakenne estä benymistä, vaan kyseessä hermostollinen vaste. Nekin jotka kuvittelevat että eivät taivu tai veny, koska huono rakenne, niin heidän jäsenensä taipuvat vaikka mihin asentoon kun ovat nukutettuina tai paikat puudutettuina. Tämä osoittaa että se on hermosto joka kanittaa, ja sitä pitää harjoittaa sekä uudelleen "ohjelmoida"!
Vierailija kirjoitti:
Bolognesea parempi on Garbonara.
Spagaatti bolognese? Oletpa vitsikäs
En o ikinä päässy spagaatiin enkä käsitä miks edes pitäs. Evvk.
Katsokaa vaikka Instagrammista #astangajooga. Siinä on hyvä todiste millaiseen joustavuuteen ihminen pystyy kolmea asiaa käyttämällä: itsekuri, sitoutuminen ja harjoittelu. Toki samalla myös mieli tyyntyy ja astangasta tuleekin elämäntapa....
Mutta jos spagaatin haluaa niin tuo on yksi reitti!
Lapsena pääsin spagaattiin, nyt olen 46-v ja ylipainoakin on aikalailla enkä ole millään lailla urheilullinen. Kerran pienissä siideripöhinöissä ajattelin kokeilla vieläkö onnistuu ja onnistuihan se sen kummemmin venyttelemättä tai lämmittelemättä. Seuraavana päivänä selvinpäin ei lähimaillekkaan mutta taas pienissä sievissä heittämällä. Eli kyllä siinä selkeästi on jotain perää, että jos on tarpeeksi rentona niin onnistuu. Selvinpäin olen aina ihan jäykkänä niskoista alaspäin.
Ei jaksa uutisia joten tulin katsomaan onko täällä muita jumppaajia
Venyttelin joskus tosi paljon tavoitteena juuri päästä johonkin liikkuvuuteen. En koe että siitä olis ollut mitään hyötyä, pitemminkin haittaa. Olis pitäny kuunnella enemmän kroppaa eikä väkisin taivutella kehoa joihinkin asentoihin.
Se että joku kykenee vaivattomasti spagattiin on usein osoitus hyvästä liikkuvuudesta, huonon liikkuvuuden omaava ihminen vääntämässä itsensä väkisin spagaattiin ei tee ihmisestä sen notkeampaa kuin muutenkaan.
Miten pimppa reagoi spagaatissa? Tunteeko sen oikeen että nyt on höpötin levinny?
Vierailija kirjoitti:
Miten pimppa reagoi spagaatissa? Tunteeko sen oikeen että nyt on höpötin levinny?
Ei tunne eikä reagoi mitenkään
Miksi pitäisi päästä spagaattiin? Oletko sitten onnellisempi ja elämä on parempaa?
En pystynyt siihen teininäkään vaikka kovasti yritin. Mutta eihän ihmisen oikeasti kuulukaan sillä tavalla taipua. Mutta niinhän sitä sanotaan, että urheilija ei tervettä päivää näe.
Minä opettelin spagaatin 41v. Nyt 44 v. Noin 2-4 krt viikossa teen muutaman minuutin alkuvenyttelyineen.
Minusta spagaatti on hyvä venytys. Ei ole ollut minkäänlaisia lonkkaongelmia sen tekemisen suhteen tms.
Tietynlainen epämukavuus, joka tällaisessa äärivenytyksessä tuntuu, rauhoittaa myös mieltä.
Olen. Venyttelin noin vuoden 2-4 krt viikossa. Sit meni spagaatti. Tosin vain toiseen suuntaan. Olin 41 v.