Onko jokainen työ raskasta? Onko olemassa "helpompaa" työtä?
Olen tässä pähkäillyt, että onkohan jokainen työ tavallaan ns. raskasta? Onko jokaisella alalla työpäivän jälkeen puhki?
Itse olen hoitoalalla, toki kiire on koko ajan läsnä ja monessa paikassa pitäisi olla samaan aikaan. Kun 8h juoksee pää kolmantena, on tietenkin väsynyt ja ärtynyt, kun pääsee kotiin. Sitten miettii, että haluisi ns. helpomman työn.
No, kun miettii, kaupan ala. Raskasta työtä on sekin. Asiakkaita pilvin pimein joka päivä, koko ajan pitäisi olla hymyssä suin ja kiire on kaupan työntekijöilläkin. Ei tässäkään työssä pääse todellakaan helpolla.
Päiväkoti, se on raskasta. Sanomattakin selvää, kun 8h olet melun keskellä vahtimassa 20 mukulaa, ja etteivät käsiin kuole. Vaativat vanhemmat tms.
Tehdastyö, raskasta ja fyysistä duunia, yksitoikkoista joo mutta raskasta.
Suurtalouskokit, kokit vilkkaassa ravintolassa, kahvilassa, kouluissa.. Juoksua koko päivä ilman taukoa.
Sitten ei fyysiset, mutta esim pankkivirkailijat/koodarit. Vastuullista duunia, aivojen kanssa hankalia rahoitusjuttuja tai sitten koodata millin tarkkaa hommaa 8h näytteen edessä. Deadlinet puskee päälle ja henkinen paine, kun ehtiä pitäisi enemmän, mitä ehtii.
Niin mietin, että ei kai sitä helpolla pääse missään työssä. Onko olemassa helppoa työtä, missä sitten tehtäisi kuitenkin normaaleilla viikkotunneilla. Vai onko se vain asennekysymys/luonnekysymys että osaisi ottaa lunkimmin?
Oletko törmännyt helppoon työhön, ettei kotona olisi aina ihan kaikkensa antanut?
Kommentit (11)
Kai se vähän on, että minkä kukin kokee raskaaksi. Se vaihtelee.
Kaikki työt ovat jokseenkin raskaita
Hoitoala, päiväkoti, kaupan ala, moni tehdastyö, jne ovat varmasti raskaita työpaikkoja, sen myönnän.
Mutta esimerkiksi tämä ICT-ala on helppoa ja hauskaa edellyttäen että osaa työnsä vaikkapa arkkitehtina tai koodaajana.
Olin kerran yksin hoitamassa erittäin hiljaista kaupungin laidalla sijaitsevaa putiikkia. Siellä kävi päivittäin noin 1-3 asiakasta. Netissä surffailin ja päivystin myös puhelinta joka soi tosi harvoin. Toki siivosin siellä ja vastuullani oli rahat. Työaika 9-15 ma-pe mutta mulle maksettiin 8 tunnin työpäivän mukaista palkkaa. Ei väsyttänyt töiden jälkeen. Jos olin sairas, firma oli sinä päivänä kiinni. Putiikin omistaja oli rento.
Hoitoala on henkisesti ja fyysisesti raskasta. Työpäivän jälkeen en jaksanut muuta kuin nukkua. Vaihdoin alaa ja olen tällä hetkellä myyjänä. Kuormanpurku on fyysisesti raskasta, mutta henkisesti työ ei rasita yhtään. Toki on ärsyttäviä asiakkaita, mutta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Korona-aikana maski on helpottanut työtä sen verran, ettei mene energiaa tekohymyn vääntämiseen :D
Aika paljon tuo on asennekysymys.
Itse teen luokittelulla keskiraskasta fyysistä työtä, mutta en koe sitä ollenkaan raskaaksi. Kuntoni ja terveyteni ovat erinomaiset ja tykkään tehdä työtäni. Niiinpä voin tehdä työtä täysin ongelmitta aamusta iltaan, käydä kaupassa, kokata ruokaa korona perheelle ja lähteä sen jälkeen pariksi tunniksi vaikka kolaamaan pihaa. Olen lähes 50 vuotias.
Tossta vois nyt ottaa rahat pois kun miettiii että koodaisi miljardeille ihmisillle pelin joka maksaa euron ja jossa taistellaaan ukrainan puolella venäjäää vastaaan.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoala on henkisesti ja fyysisesti raskasta. Työpäivän jälkeen en jaksanut muuta kuin nukkua. Vaihdoin alaa ja olen tällä hetkellä myyjänä. Kuormanpurku on fyysisesti raskasta, mutta henkisesti työ ei rasita yhtään. Toki on ärsyttäviä asiakkaita, mutta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Korona-aikana maski on helpottanut työtä sen verran, ettei mene energiaa tekohymyn vääntämiseen :D
Ihmettelen aina tuollaisia tekohymyilijöitä ja ihmisiä, joiden mielestä muut ihmiset ovat lähinnä riesa.
Avustajaksi eduskuntaan kun pääsisi. Saisi bilettää Sanna kaa joka viikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työt ovat jokseenkin raskaita
No ehkä joku saattohoitajan työ tai raskas fyysinen työ ovat raskaita vaikkakin eri tavoin, mutta kun molempiin tottuu, niin ne ovat vain töitä. Suuri vastuu voi tehdä työstä raskasta ja siihen ei välttämättä totu.
Up