valtavasti mustikoita
kävin piipahtamassa talomme takana lähimetsässä ja keräsin siinä puolessa tunnissa pari litraa mustikoita käsipelissä. niitä tulee tosi paljon tänä vuonna. Herkullisia olivat mutta osa on vielä hieman raakoja.
Kommentit (29)
Meillä takametsässä iso rinne jonne tulossa kanssa paljon mustikkaa :) keskellä jo isoja ja kypsiä. Lasten (5v,3v,1v) kanssa käyty joka päivä keräämässä 1-4 litraa, hiljaa hyvää tulee. Ja lapset kerännyt mustikoita niin tehty sitten piirakkaa :)
Valtavat määrät kukkia oli tuossa lenkkipolkuni varrella kesäkuussa. Sama täälläkin käynyt, raakileita oli sitten jo paljon vähemmän. Menen katselemaan päivällä. En itse sieltä kerää, koska lähitaloissa asuu mummoja, keräätköön he, vaikka olisikin, korkeintaan pari desiä soppamarjoja. Lähden huomenna etsimään kauempaa, kun minulla on kerran auto ja melkein terveet jalat.
Puolessa tunnissa ei kahta litraa käsipelillä kerää.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 08:49"]
[/quote]
Käykää kokeilemassa ennen kuin alapeukutatte. No mä kerään niin, että niitä ei tarvii perata kun ovat valmiiksi puhtaita.
[/quote]
Kyllä kerää, jos mustikoita on paljon ja on näppärä. T. kokenut poimija.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 09:05"]
[/quote]
[/quote]
Ps. mullakin tulee käsipelillä suht. puhtaita, mutta ihan jokaista pikkulehteä en ota pois kerätessä. Isoimmat roskat otan pois, mutta ei niitä käsin tulekaan paljon. Metsässä on tarkoitus käyttää aika pääasiassa poimintaan.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 09:05"]
[/quote]
[/quote]
Kokeilkaapa joskus. Kun on hyvä mustikkapaikka, helposti kerää ja kannattaa huomata, että ovat paljon puhtaampia kuin 'koneilla' poimitut. Poimin itse jo lapsena mummolle soppamarjat, eikä mulla mennyt sen litran astian täyttymiseen kuin puoli tuntia, ja siitäkin suuri osa maisemien katseluun.
Pölynimuriin liitettävä puhdistuslaite on muuten tosi kätevä, kunhan saa tehon säädön kohdalleen niin, että ei vedä marjoja vaan roskat.
Kukin tavallaan, mua ei taas kiinnosta tippaakaan marjojen perkaaminen, joten käytän aikani mieluummin metsässä puhtaita marjoja keräten.
Olen kerännyt tällä viikolla 30l mustikkaa
Mä olen niin onnettoman hidas kerääjä, 30 min menee jo raapalla kerätessä litraa kohti.... litran pari päiväss kerään, onneksi tuo metsä on omalla tontilla vain pari metriä talosta. Joka vuosi on n 30-50l tullut syksyn mittaan poimittua. Aamullä kävin yhden litran jo poimimassa, löysin kypsiä
7
Kävin kokeilemassa, raakoja ja pieniä ovat pääosin vielä, ainakin täälläpäin. Kyllä niistä silti jo piirakkatarpeita saa.
Olis kiva jos ihmiset kertoisi, missä päin Suomea ovat, kun raportoivat ovatko marjat kypsiä vai eivät... siinä on nimittäin aika iso ero, onko pohjoisessa vai etelässä.
Onko Tampereen korkeudella kypsiä mustikoita?
Ihmettelen tuota vouhotusta, että mustikat ovat muka vielä raakoja. Samaa jauhettiin Iltiksen kommenteissä. Pk-seudulla osa on raakoja, mutta suurin osa kypsiä. Monta kiloa keräsin jo, kypsiä siis.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 10:35"]
Kävin kokeilemassa, raakoja ja pieniä ovat pääosin vielä, ainakin täälläpäin. Kyllä niistä silti jo piirakkatarpeita saa.
[/quote]
Varsinais-Suomi. Täälläkin on alueellisia eroja. Riippuu paljon myös metsästä ja metsätyypistä. Aurinkoinen, lämmin ja tarpeeksi kosteutta niin kypsyy aikasemmin. Tänä vuonna kosteudesta ei ole ollut pulaa ja kuivemmillakin paikoilla tulee marjaa.
Toisille raaka mustikka on ainoastaan vihreä. Mutta kyllä se on raaka vielä silloinkin kun se on punertava ja pieni.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 10:43"]Olis kiva jos ihmiset kertoisi, missä päin Suomea ovat, kun raportoivat ovatko marjat kypsiä vai eivät... siinä on nimittäin aika iso ero, onko pohjoisessa vai etelässä.
Onko Tampereen korkeudella kypsiä mustikoita?
[/quote]olettaisin, koska porissa on. Eilen keräsin 3 litraa käsin.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:00"]olettaisin, koska porissa on. Eilen keräsin 3 litraa käsin. [/quote]
Hyvä tietää. Toki aurinkoisuus/varjoisuus yms. asiat vaikuttaa, mutta täytyypä käydä katsomassa. Thaipoimijoita täällä ei ainakaan pitäisi olla näkyä, ja jos alkaa näkyä niin täytyy kai aidata nämä pari hehtaaria, niin eivät pääse tekemään tuhojaan.
Pakkasessa on noin 8 litraa viimevuotisia joten jätän väliin. Keskityn viinimarjoihin.
Harmi ettei taaskaan riitä köyhälle talviherkkuja kun ulkomaalaiset ryöstää nekin
Näytti siltä vielä kesäkuussa että mustikoita tulee enemmän kuin koskaan. Nyt ovat vielä raakoja, vetisen vaaleanpunaisia ja enää 1/4 jäljellä.... sade ja tuuli hakannut suurimman osan pois! Ehkä viikon kuluttua voi aloittaa keräämisen jos pari päivää paistaisi aurinko
Näin pk seudun kehyksessä