Tulehdusarvo 6 + muut oireet
Kävin viime viikolla päivystyksessä hengenahdistuksen takia. Kyseessä oli pahempi hengenahdistuskohtaus. Lievempää hengenahdistusta oli jatkunut jo pitkään. Minulle tehtiin verikokeita ja eilen sain tulokset. Lääkäri soitteli ja kertoi että "juuh kaikki ok". Silmääni pisti kuitenkin ensinnäkin yli viitteen oleva leukosyyttiearvo 8.3, joka oli vielä alle kuukausi sitten 6.3 ja virtsan valkosoluissa oli kaksi plussaa. Toiseksi punasolujen keskitilavuus oli niin ikään alle viitteen, 75. Ja tulehdusarvo oli 6! Muistan että tuo arvo mitattu terveenä, siis silloin kun olokin ollut hyvä, ja on ollut aina alle yhden.
Lääkärithän tuijottavat pelkkiä arvoja eivätkä potilaan oloa joten arvatenkin vastaus oli "juuh kaikki ok, ei mitään hätää, kaikki arvot viitteissä ja nekin jotka eivät ole ovat niin vähän koholla/matalalla että ei hätää." Eli ihan perus vastaus, jonka saa kaikkeen.
Minua jäi kuitenkin epäilyttämään nuo kaikki poikkeavat arvot, kun oireita on kuitenkin ollut selvästi. Tuon n. kuukauden jatkuneen hengenahdistuksen lisäksi minulls on voimakasta hikoilua, väsymystä, jalkakipuja, nielemisvaikeuksia ja kuumeilua/lämpöilyä. Melkein joka ilta kohoaa lämpö 37-38 asteeseen. Lisäksi on jatkuvaa nenän tukkoisuutta ja kurkun käheyttä. Joudun päivän mittaan nukkumaan usean tunnin päikkärit, en enää jaksa käydä esim. lenkillä, hengenahdistus on kauheaa ja on koko ajan kuuma ja kuumeinen olo.
Olisko kellään ideoita, että mikä voisi olla kyseessä ja miten kannattaisi asian kanssa edetä?
Tietysti fiksuin vaihtoehto on luottaa lääkäriin mutta käytännössä lääkärit ovat ihmisiä, eivät jumalia ja sen jälkeen kun syöpää sairastava läheiseni sai usealta eri lääkäriltä terveen paperit ennen kuin syöpä ehti levitä ja meni tosi huonoon kuntoon, on uskoni lääkäreihin hiukan horjunut.
Asiallisia vastauksia kiitos? :(
Kommentit (20)
Kivessyöpä klitoriksessa, elinaikaa jäljellä n. kaksi ''juuh kaikki ok'' toteamusta lääkäriltä
Normaali tulehdusarvo. Isälläni hipoi neljääsataa syövän aikana.
Pika-crp eli tulehdus arvo alle 8 on normaali
Juu, tiedän että on viitteissä eli ns. normaali, mutta mietin näitä mun oireita, ja sitä että terveenä tuo arvo ollut aina alle yhden?
Entäs nuo muut arvot, jotka ovat poikkeavia?
Olo on kuitenkin selkeästi ei-normaali. Jatkuva väsymys, hikoilu ja kuumuus/kuumeilu sekä kivut rajoittavat ovat häiritseviä puhumattakaan hengenahdistuksesta. :(
Leukosyyttiarvot voivat muuttua helposti rasituksessa. Tuo "yli viitteen" on niin pieni ylitys ettei se vielä ole epätavallisen korkea.
Terveenä normi tulehdusarvo on <8, eli kaikki sen osalta ok :)
Jos on flunssainen yms ni pidän vielä 50 normaalina, arvot nousee aika herkästi paljon :)
Kauanko nuo oireesi ovat jatkuneet?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:18"]
Paniikkihäiriö!
[/quote]
En koe että olisi, sillä en ole saanut paniikkikohtauksia, ei ahdista eikä mitään. Minulla on paniikki- ja ahdistuneisuushäiriöisiä tuttavia ja heillä oireet ovat erilaiset. Kenelläkään ei paniikkihäiriö ole aiheuttanut myöskään kuumetta tai poikkavia arvoja.
Toki tuo taitaa olla sellainen yleisdiagnoosi jonka lääkärit mielellään lätkäisevät kun potilaalla on joku hätänä, mutta seisoo kuitenkin omilla jaloillaan ja pää kiinni kaulassa. Helppo sanoa luulosairaaksi ja jättää tutkiminen siihen.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:20"]
Kauanko nuo oireesi ovat jatkuneet?
[/quote]
N. puolitoista kuukautta
Tänä aikana eikä viime aikoina muutenkaan ole ollut mitään muutoksia elämässä, ei stressiä eikä fyysistä/henkistä rasitusta. Tuota ennen olin hyvässä kunnossa, urheilin useita kertoja viikossa ja rakastin lenkkeilyä. Nykyään lenkillemeno on mahdoton ajatus, kun alkaa jo muutamansadan metrin jälkeen huimata, hiki virtaa valtoimenaan ja jalat niin kipeät että pakko istua, vaikka maahan. :(
Työnteosta ei meinaa tulla mitään, kun väsyttää ja pomo on pari kertaa lähettänyt kotiin kun näytän kuulemma niin kipeältä ja kuumettakin ollut.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:25"]
Paniikkihäiriö!
[/quote]
En koe että olisi, sillä en ole saanut paniikkikohtauksia, ei ahdista eikä mitään. Minulla on paniikki- ja ahdistuneisuushäiriöisiä tuttavia ja heillä oireet ovat erilaiset. Kenelläkään ei paniikkihäiriö ole aiheuttanut myöskään kuumetta tai poikkavia arvoja.
Toki tuo taitaa olla sellainen yleisdiagnoosi jonka lääkärit mielellään lätkäisevät kun potilaalla on joku hätänä, mutta seisoo kuitenkin omilla jaloillaan ja pää kiinni kaulassa. Helppo sanoa luulosairaaksi ja jättää tutkiminen siihen.
ap
[/quote]
sinulla EI OLE poikkeavia arvoja!
Hei, onko sinua päässyt punkki puremaan?
Minulla oli hyvin samanlaiset oireet ja lopuksi vaivani osoittautui borrelioosiksi. Aina ihoon ei nouse ihottumaa. Pyydä lääkäriltäsi "borrelioosikoe".
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:25"]
Paniikkihäiriö!
[/quote]
ap
[/quote]
sinulla EI OLE poikkeavia arvoja!
[/quote]
Miten määrittelet poikkeavat arvot? Eikö yleinen määritelmä ole se, että jokin arvo menee yli tai alle viitteen? Minulla tällaisia arvoja on, ja sen myönsi lääkärikin. Mikä on sinun ajatuksesi poikkeavista arvoista? Onko sinulla oikein joku raja, jonka yli mennessään tuo ehto täyttyy, mutta kaikki alle olevat ovat ei-poikkeavia, viitearvoista ja lääkäreiden mielipiteistä viis? Olen oikeasti utelias, kerro.
ap
Minulla alkoi hengenahdistus ym epämääräiset oireet. 10v myöhemmin asunnosta löytyi pieneltä alueelta hometta. Ac-estäjä aiheutti taannoin kovan hengenahdistuksen, siis verenpainelääke.
Tulehdusarvon noin pienellä vaihtelulla ei ole yhtään mitään merkitystä. On aivan sama onko se 1 vai 6. Kuten ei myöskään valkosoluarvon vaihtelulla jos se on noin vähäistä. Valkosoluarvo voi hetkellisesti olla yli viitearvon eikä se merkitse sairautta. Esim rasitus tai ruokailu voi vaikuttaa. Eri tutkimusten arvoja on arvioitava eri tavalla ja myös kokonaisuus (kaikki tulokset ja oireet( vaikuttavat. Jossain tutkimuksessa 5 pykälän nousu voi olla erittäin merkittävä, toisessa se menee normaalin vaihtelun rajoihin. Tutkimusten tuloksia ei myöskään voi aina verrata jos tutkimukset on tehty eri laboratoriossa ja/tai eri menetelmällä. Siksi viitearvot ovat todellakin vain VIITEarvoja.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:50"]
Tulehdusarvon noin pienellä vaihtelulla ei ole yhtään mitään merkitystä. On aivan sama onko se 1 vai 6. Kuten ei myöskään valkosoluarvon vaihtelulla jos se on noin vähäistä. Valkosoluarvo voi hetkellisesti olla yli viitearvon eikä se merkitse sairautta. Esim rasitus tai ruokailu voi vaikuttaa. Eri tutkimusten arvoja on arvioitava eri tavalla ja myös kokonaisuus (kaikki tulokset ja oireet( vaikuttavat. Jossain tutkimuksessa 5 pykälän nousu voi olla erittäin merkittävä, toisessa se menee normaalin vaihtelun rajoihin. Tutkimusten tuloksia ei myöskään voi aina verrata jos tutkimukset on tehty eri laboratoriossa ja/tai eri menetelmällä. Siksi viitearvot ovat todellakin vain VIITEarvoja.
[/quote]
Ok. Olen itsekin samaa mieltä siitä, että viitearvot ovat viitearvoja, ei kiveenhakattuja totuuksia. Siksi häiritsee kun jotkut lääkärit tuijottavat sokeasti viitteitä eikä potilaan oloa.
Itselläni kipeä ja ikävä olo ja haluaisin tähän hoitoa. Miten voisin sellaista saada, kun nuo arvot ovat toistaiseksi viitteessä/vain vähän yli/alle viitteen? Ei huvittaisi kipeäkään koko ajan olla, kun tulee töistä poissaoloja eikä pysty oikein tekemään mitään.
Tulehdusarvo 6 on hyvä!