Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

LIFTAAJAT

Vierailija
20.07.2015 |

Tuli mieleen, kun katsoin ohjelmaa liftaamisesta, että olisitteko itse valmis

a) ottamaan liftaajan kyytiin? Miksi? Miksi ei? (millä perustein otatte tai ette)

b) liftaamaan? Uskaltaisitteko? Menisittekö millaisten kyytiin?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

en liftaisi paitsi todellisessa hätätilanteessa.

ottaisin kyytiin liftarin ellei näytä vaaralliselta tai romanialaiselta

Vierailija
2/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) ottaisin jos ei ole mikään sarjamurhaajan näköinen

b) en uskaltaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpaankin. Jos ei ole varaa julkiseen liikenteeseen (nykyään busseissa ja junissa alle kymmenen euron tarjousmatkoja) niin ei todennäköisesti ole sitten varaa maksaa bensarahaakaan enkä mä ilmaiseksi ala tuntemattomia ihmisiä kuljettelemaan. Ja juuri sekin, että ei ikinä tiedä millainen se liftaaja on. Enkä ihan terveen itsesuojeluvaiston ansiosta menisi tuntemattoman ihmisen kyytiin, koska en voi tietää hänen ajotaidoistaan ja tavoistaan ja siitä onko kyytiin ottaessa tarkoitusperä hyvä vai paha.

Äidilleni kävi nuorena hauskasti, kun oli karannut kotoa ja liftasi kyytiä keikalle niin pappani ajoi just silloin töistä kotiin ja otti äidin kyytiin ja kuskas kotiin arestiin :D

Vierailija
4/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain jos se on hyvännäköinen nuori nainen , eikä missään nimessä läski sellainen. Läski lisää kulutusta sekä rasittaa auton jousia, iskunvaimentimia ja alustan niveliä. Ohitustilanteessa läskin tuomat liikakilot voivat koitua jopa kohtaloksi, jos auto ei kiihdykään tutulla tavalla kiitos läskin. ÄLKÄÄ OTTAKO LÄSKEJÄ KYYTIIN!

Vierailija
5/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:31"]

Ei kumpaankin. Jos ei ole varaa julkiseen liikenteeseen (nykyään busseissa ja junissa alle kymmenen euron tarjousmatkoja) niin ei todennäköisesti ole sitten varaa maksaa bensarahaakaan enkä mä ilmaiseksi ala tuntemattomia ihmisiä kuljettelemaan. Ja juuri sekin, että ei ikinä tiedä millainen se liftaaja on. Enkä ihan terveen itsesuojeluvaiston ansiosta menisi tuntemattoman ihmisen kyytiin, koska en voi tietää hänen ajotaidoistaan ja tavoistaan ja siitä onko kyytiin ottaessa tarkoitusperä hyvä vai paha. Äidilleni kävi nuorena hauskasti, kun oli karannut kotoa ja liftasi kyytiä keikalle niin pappani ajoi just silloin töistä kotiin ja otti äidin kyytiin ja kuskas kotiin arestiin :D

[/quote]

Eikös liftaajan kyytiinottamisesta voi myös neuvotella jos välttämättä haluaa bensarahaa? Yleensähän liftaajan kyytiinottaminen tarkoittaa, että se kuskataan maksutta siihen asti mihin itse se viedään.

No, joka tapauksessa. Itse olisin valmis ottamaan liftaajan kyytiin, kunhan sillä on suht siistit vaatteet tai muuten fiksunoloinen. Olisin myös valmis liftaamaan, mutta en menisi naisena kyytiin, missä on monta miestä, korkeintaan yhden miehen kyytiin.

Vierailija
6/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liftannut nuorena, mutta en miellä sitä miksikään keski-ikäisen naisen harrastukseksi, joten en sitä enää tee. Otan liftarin kyytiin jos autossa on tilaa.

Vierailija
7/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:35"]

Olen liftannut nuorena, mutta en miellä sitä miksikään keski-ikäisen naisen harrastukseksi, joten en sitä enää tee. Otan liftarin kyytiin jos autossa on tilaa.

[/quote]

Tässä olen kyllä samaa mieltä. Ei saisi olla ikärasisti, mutta se herättää jo epäilyksiä, jos keski-ikäiset liftailevat tienvarsilla, se on sellaisten nuorten aikuisten hommaa.

Vierailija
8/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempiin kysymyksiin vastauksena iso kyllä. Olen liftannut nuorempana tosi paljon ja tällä historialla otan kyytiin aina jos joku on peukku pystyssä tienvarressa. No ookoo, en ottaisi jotain romanikerjäläisiä kyydittäväksi. Mut kuiteskin nykyään ei missään enää näy liftareita, on vissiin ihmiset peloteltu kaikenmaailman kauhuleffoilla sen verran pahasti.

Vierailija
9/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:37"]

Molempiin kysymyksiin vastauksena iso kyllä. Olen liftannut nuorempana tosi paljon ja tällä historialla otan kyytiin aina jos joku on peukku pystyssä tienvarressa. No ookoo, en ottaisi jotain romanikerjäläisiä kyydittäväksi. Mut kuiteskin nykyään ei missään enää näy liftareita, on vissiin ihmiset peloteltu kaikenmaailman kauhuleffoilla sen verran pahasti.

[/quote]

Niinpä. Aina pelotellaan ihmisiä, että joka kulmasta löytyy raiskaajia ja murhaajia, varokaa tuntemattomia (toki pitää varoa), mutta ikinä ei kerrota mistään hyvästä. Itse liftasin myös nuorena ja varsinkin armeijassa kun olin, niin liftasin, koska busseja meni niin harvoin. Monet ottivat hyvällä mielellä kyytiin. Olen jopa pari elinikäistä ystävääkin saanut, kun liftailin.

Vierailija
10/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse uskaltaisi liftata, mutta etenkin yksin liftaavan (järkevän oloisen) nuoren naisen ottaisin mielellään kyytiin ihan jo sen takia, ettei vaan päädy kenenkään hullun kyytiin.

N22

Vierailija
11/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempiin ei. En ottaisi kyytiin tuntemattomia ja en todellakaan itse liftaisi. Ei riitä oma pää varsinkaan liftaamiseen.

Vierailija
12/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:30"]en liftaisi paitsi todellisessa hätätilanteessa.

[/quote]

Heh, vaaralliset ihmisethän näyttävät aina vaarallisilta... :D Veikkaisin että suurin osa vaaralisista ihmisistä on ihan tavallisen näköisiä.

Vierailija
13/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:30"]

en liftaisi paitsi todellisessa hätätilanteessa.

[/quote]

Niin, kuten joku jo mainitsikin, niin ne vaaralliset eivät usein näy ulospäin. Se vaarallisuus on usein pään sisällä, joskushan se heijastuu ulospäinkin, mutta usein ennakko-oletukset ovat pahasta. Kyllä siinä kun ihmisen kanssa jutustelee, voi jo vähän päätellä.

Vierailija
14/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mannea enkä neekeriä en ikinä ottais kyytiin

Vierailija
15/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:45"]

Mannea enkä neekeriä en ikinä ottais kyytiin

[/quote]

Rasisti. Manneja ei nyt muutenkaan tuolla ole liftailemassa, mutta jos tummaihoinen, fiksunnäköinen tulisi kysymään kyytiä, ja kaljamahainen, haiseva valkoinen tulisi kysymään kyytiä, niin kyllä se tummaihoinen veisi voiton.

Vierailija
16/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ottaisin liftarin kyytiin, siinä on vain yksi mutta. Olen huomannut että liftarit kusettavat kyytiinottajia.

Usein näkee hyvännäköisen liftaritytön heiluttelevan kylttiä : oulu. Tämä siis esimerkki. Kun menet tarjoamaan kyydin hyökkää liftaritytön poikaystävä jostain piilosta ja selviää että matkustavat yhdessä. Tämä on siis hiottu taktiikka josta en tykkää.
Jos liftaisivat rehdisti yhdessä ei haittaisi.

Vierailija
17/18 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin siistin ja järkevän oloisen liftarin kyytiin.

Itse olen liftannut 17-vuotiaana kymmeniä kertoja Tampereelta Kuopioon ja takaisin, kyytiin ottajat olivat yleensä nuoria ja ihan mukavia tyyppejä. Muutamin kyllästyin aika roimasti mutta jatkoin jutustelua koska olin kuitenkin kiitollinen kyydistä ja koin sen vähän velvollisuukseni. Jotkut yksinäisen oloiset nuorehkot miehet avautuivat elämästään aika yksityiskohtaisesti (isä kuoli sinä ja sinä vuonna yms.) mitä ei olisi oikeastaan edes kiinnostanut kuunella kun en oikein tiennyt mitä sanoa :D

Mitään ikävää ei päässyt tapahtumaan, osittain siksi että lähetin lähes aina auton rekisteriumeron ystävälle ja kerroin myös osittain tarkoituksella autoilijalle tästä "kikasta". Lieneekö se ennaltaehkäissyt joitain mahdollisia ikävyyksiä, en tiedä. Yksi puolalainen (tai ainakin auto oli Puolan kilvissä) ei puhunut oikein englantia ja halusi kovasti viedä minut mukanaan Ouluun mutta kun riittävän napakasti sanoin että jään nyt niin päästi kuitenkin pois. Pusun olisi halunnut kiitokseksi vielä mutta en antanut.

Tänä kesänä liftasin taas pitkästä aikaa. Sen verran on tekniikka kehttynyt että hämmennyin aika paljon kun eräs noin 30-vuotias mies halusi ottaa kanssani selfien jotta vaimo uskoisi että oli ottanut liftarin kyytiin :D Pidin tuota aika outona mutta mikäs siinä.

Olen aina saanut kyydin. Psin aika mitä olen odottanut yhtä kyytiä on ehkä tunti, useimmiten pitää odottaa muutamasta minuutista puoleen tuntiin asti, tietenkin liikenteen vilkkaudesta riippuen. Sen olen huomannut että kukkamekko nopeuttaa kyydin saamista :D

Joku sanoi että haluaisi bensarahoja liftarilta. Paari kertaa kun olen liftannut niin joku on heti pysähdyttyään sanonut että heittää tyyliin kympillä Jyväskylää. Ei kiitos. Tuohon tarkoitukseen on netissä kimppakyyti-sivustot joissa voi pyyttää bensarahoja (ja minkä ymmärrän). Sitä jos olet muutenkin ajamassa paikkaan x ja näet liftarin niin liftari tuskin on valmis maksamaan mitään ihmeellisempiä bensarahoja.

Itselleni liftauksessa olennaisinta on seikkailu, ihmisten tapaaminen ja hauskuus. Rahan säästäminen ei toki ole opiskelijalle huono lisä ollenkaan. Ehkä parasta liftauksessa on se tunne kun pääset lopulta haluamaasi paikkaan, perille pääsy on aivan erilainen saavutus kuin perinteisillä joukkoliikennevälineillä tai autolla kulkeminen. Lisäksi sitä tutustuu aivan eri tavalla suomen karttaan kuin vain kävelemällä kotikaupungin rautatieasemalle ja tulemalla pois eri kaupungissa.

N21

Vierailija
18/18 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain jos se on hyvännäköinen nuori nainen , eikä missään nimessä läski sellainen. Läski lisää kulutusta sekä rasittaa auton jousia, iskunvaimentimia ja alustan niveliä. Ohitustilanteessa läskin tuomat liikakilot voivat koitua jopa kohtaloksi, jos auto ei kiihdykään tutulla tavalla kiitos läskin. ÄLKÄÄ OTTAKO LÄSKEJÄ KYYTIIN!

🤣🤣🤣🤣🤣