Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunteet tulee myöhässä

Vierailija
14.07.2015 |

Onkohan muita tällaisia kuin minä? Koen ihmissuhteet vaikeiksi, kun olen niin hidas reagoimaan tunnetasolla. Tämä ei ole jatkuvaa ja joka tilanteessa tapahtuvaa, vaan oikeastaan vain VOIMAKKAIDEN tunteiden kohdalla.

Käytännössä tutustuessani uuteen ihmiseen en välttämättä tunne yhtään mitään ensi tapaamisella, en pysty muodostamaan mielipidettä siitä ihmisestä, ennen kuin vasta tyyliin seuraavana päivänä. Siksi olen joitain kertoja saanut itseni sitten ansaan että uusi tyyppi on ehdottanut tapaamista ja olen ollut ihan että "mikäpä siinä, nähdään vaan". Kun kerran on tuntunut yhdentekevältä näenkö vai enkö näe. Seuraavana päivänä sitten tajuan että en missään nimessä halua nähdä enkä kuulla tyypistä mitään.

Sama juttu toisin päin: olen tajunnut jonkun lupaavan mahdollisuuden tutustua johonkuhun tai lähentää ihmissuhdetta vasta jälkikäteen kun tilanne on jo aikoja sitten ohi. Siinäpä sitä sitten on saanut potkaista itseään nilkkaan.

Muissakin tunteissa käy näin, kuten suuttumisessa. Joku tulee sanomaan minulle jotain törkeää, ymmärrän kyllä kognitiivisella tasolla että se on törkeää, mutta jotenkin en vaan reagoi siihen ja olen täysin välinpitämätön, juttu tuntuu yhdentekevältä. Sitten taas kun nukun yön yli niin olen tuohtunut... tai esim. joku kollektiivinen vääryys tai toiselle ihmiselle tehty ikävä temppu menee minulla tunnetasolle vasta useiden päivienkin kuluttua ja olen ihan raivona toisten puolesta kun muut ovat jo päässeet asiasta yli. Ja raivona itselleni, omalle välinpitämättömyydelleni. Ja häpeissänikin.

Minun on vaikea tunnistaa myös toisissa ihmisissä vihaisuutta. Koen ne kasvonilmeet ja eleet koomiseksi. Olen saanut sen takia jopa köniini nuorempana. 

Tunnen itseni todella tyhmäksi kun näitä tapahtuu ja iän myötä tulen aina vain vetäytyvämmäksi ihmissuhteissa kun en oikeasti pysy niissä tunnetilanteissa mukana, enkä jaksa omia jäljessä raahaavia reaktioitani joiden takia joskus muutkin välillisesti kärsivät.

No joo, "oletko asperger"-viestejä odotellessa... :). En ole varmaankaan asperger mutta ADD-piirteitä olen löytänyt itsestäni. En tiedä sitten kuuluuko kuvaan. 

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän