Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät, paljonko maksatte veroa?

Vierailija
24.02.2022 |

En oikein ymmärrä, kun sanotaan että se on automaattisesti 25%. Uuden verokortin voi kuitenkin tilata etuudelle, mutta pitääkö loppuvuoden tulot arvioida 0 euroa?
Ja jos sattuisi saamaan töitä, niin pitää tilata taas uusi verokortti?
Voiko näin tehdä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työttömiä täällä nyt?

Vierailija
2/22 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan veroa sen verran, minkä veroprossan verotoimisto on mulle antanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan peruspäivärahasta menee 20%. Iso summa kun tuki on himpun päälle 800€ lapsikorotusten kanssa

Vierailija
4/22 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Peruspäiväraha on 34,5€/arkipäivä, eli 9005€/vuosi, josta veroprosentti on 13,5%.

https://avoinomavero.vero.fi/_/#3

Vierailija
5/22 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasket itse koko vuoden tulot ja mahdolliset vähennykset. Sitten lasket mitä olet tähän mennessä saanut tuloja ja paljonko maksanut niistä veroja. (Huom! Laske kalenterin kanssa jokainen päiväraha tarkalleen, koska voi olla että saat 13 maksua vuodessa, joten ei riitä laskea yhden kuukauden tuloa ja kertoa se 12 kuukaudella).

Sitten täytät noilla tiedoilla verokorttihakemuksen OmaVerossa. Siitä saat sen uuden verokortin uudella veroprossalla. Jos saat Kelan etuutta, lähettävät verokortin suoraan Kelaan, jne..

Mulla Helsingissä veroprossa on noin 14%. (Tosin mulla on pieni eläketulo + pääomatuloja, joten ei pelkkä työttömyyskorvaus.) Mutta siis alle 20% jonka Kela muuten ottaisi. En näe syytä miksi minun pitäisi antaa korotonta lainaa valtiolle vuodeksi. Tarkoittaa mulla siis 41 euroa enemmän käteen kuussa.

Vierailija
6/22 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään edelliseen (vas 5.), että jos tulot muuttuvat noista mitkä ilmoitat verokorttia varten, sitten tietysti joudut hakemaan uuden verokortin.

Onko sulla mitään muita tuloja kuin työttömyyskorvaus? Muista että veroilmoitukseen tulee sekä ansiotulot/sosiaalietuudet että pääomatulot.

Vierailija
7/22 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, erityisesti nro 5! Alan tajuta. En tiedä mistä 25% oli iskostunut mieleeni.

Ap

Vierailija
8/22 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun teet uuden verokortin etuutta ajatellen, laita ansiotyöstä saatujen tulojen arvioksi 0e (jos et siis tee yhtään töitä), ja valitse "etuudet"-kohdassa saamasi työttömyysetuus ja arvio sen määrästä.

Silloin menee oikein.

Vierailija
9/22 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos töihin pääsee niin pitää hakea uusi verokortti. Näin oli ainakin ennen. 

Vierailija
10/22 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista, erityisesti nro 5! Alan tajuta. En tiedä mistä 25% oli iskostunut mieleeni.

Ap

Se muistaakseni menee automaattisesti (ainakin YTK:lla) silloin, kun et ole toimittanut etuutta varten omaa verokorttia.

Vierailija
11/22 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiton rahoista menee se 25%. Kävin muutoksen tekemässä ja tipahti 23%. Jos töihin pääsen, haen sitten uuden kortin. Kun nyt työtuloiksi laitettiin 0e.

Vierailija
12/22 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaattinen on 20%, mutta veroprosentin voi korjata itse. Uutta verokorttia hakiessa loppuvuoden tuloja varten on omat osionsa - toinen loppuvuoden arvioiduille työtuloille ja toinen arvioiduille etuuksille.

Itse tajusin liian myöhään ja makselin tuota 20 prosenttia, kunnes viimeisenä työttömyyskuukautena veroa meni uudella kortilla 17,5%. No, osa tulee ensi vuonna veronpalautuksena. Nyt töissä ja veroprosentti 5. Opintolainaa olen tosi kivasti saanut lyhennettyä :)

Vierailija
13/22 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se muistaakseni menee automaattisesti (ainakin YTK:lla) silloin, kun et ole toimittanut etuutta varten omaa verokorttia.

Kyllä! Hyvä tarkennus.

Siis Kela vähentää 20%, koska työmarkkinatuki ja peruspäiväraha ovat sen verran pieniä, mutta työttömyyskassat vähentävät ansiopäivärahasta tuon 25%, koska ansiopäivärahaa saa yleensä enemmän.

Vierailija
14/22 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Automaattinen on 20%, mutta veroprosentin voi korjata itse. Uutta verokorttia hakiessa loppuvuoden tuloja varten on omat osionsa - toinen loppuvuoden arvioiduille työtuloille ja toinen arvioiduille etuuksille.

Itse tajusin liian myöhään ja makselin tuota 20 prosenttia, kunnes viimeisenä työttömyyskuukautena veroa meni uudella kortilla 17,5%. No, osa tulee ensi vuonna veronpalautuksena. Nyt töissä ja veroprosentti 5. Opintolainaa olen tosi kivasti saanut lyhennettyä :)

Verokortin hakeminen vuoden alusta on fiksumpaa, varsinkin jos ei ole varma että muita tuloja kuin työttömyyskorvaus on tulossa.

Koska sori, miksi antaa korotonta lainaa valtiolle vuodeksi. Vaikka saa veronpalautuksia sitten ensi vuonna, sillä samalla rahalla jolla nyt tänä vuonna saat vaikka suklaapatukan, et saa enää ensi vuonna kuin lämmintä kättä jos sitäkään.

Tärkeintä on olla skarppina ja muistaa vuoden aikana säätää veroprosenttia heti kun jotain uusia tuloja tulee.

Vierailija
15/22 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitoin veroprosentiksi 0%.

Siinähän koittaa sit periä mätkyjä, kun mulla ei ole rahaa.

Vierailija
16/22 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asiassa on rikosilmoituksen verran tavaraa oikoa ettei mikän taho mitään vähennä. virkarikos eteenpäin vain.

esim. jollain n. 8000 eur /v vero on luokkaa 1500 eur eli mikä helvetin järki tuossa on?! saada ihmiset vihaisiksi?

Vierailija
17/22 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laskin työmarkkinatuen veroprosentin 17,5 % ja tuli mätkyt, enää en laske

Vierailija
18/22 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroprosentti on automaattisesti 20% jos ei erikseen hommaa verokorttia sosiaalietuutta varten, eikä iso osa sitä hae. 

Vierailija
19/22 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymys oli paljonko. Mitä te niitä prosentteja luettelette. Määrä ilmoitetaan tietenkin euroissa. Jos kysyttäisiin kuinka suuren osan, prosentti olisi oikea vastaus.

Vierailija
20/22 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette te mitään veroja maksa. Teidän tukirahat on veronmaksajien rahaa. Sitten kun teette tuottavaa työtä yksityisellä sektorilla pääsette maksamaan veroja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan