ulkomaille töihin alle 1-v kanssa?
hei!
onko kellään kokemusta ulkomaille töihin lähtemisestä, kun vauva on alle 1 vuoden ikäinen?ja nimenomaan niin, että äiti on menossa töihin, ei isä.
miten äidin jaksaminen, lapsen terveydenhoito, lastenhoito yms. on järjestynyt?
kaikenlaiset kokemukset kiinnostavat.
a.
Kommentit (4)
Olen itse asunut akselilla lähi-itä/afrikka/espanja pienen lapsen kanssa. Riippuu paljon onko esim. työnantajan puolesta terveydenhuolto jne. Yksityislääkärit ovat ulkomailla usein halpoja johtuen kilpailusta, ovat myös hyviä. Itse revitytin viisaudenhampaat yksityisellä (tämä tapahtui kylläkin Singaporessa), maksoi noin 10 euroa...
Lapsethan sopeutuvat valtavan hyvin uusiin kulttuureihin, paremmin kuin aikuiset =).
Tänään ajellessa suomalaisessa linja-autossa ja ottaessani vastaan agressiivisia katseita ' vaunullisena' tuli taas kaipaus muille maille, jossa lapset ovat luonnollinen osa yhteiskuntaa ja tuntemattomatkin välittävät lapsista aivan erilailla kuin täällä. Auta armias jos suomessa vauva huutaa vaikka kaupassa...
Suosittelen oman kokemukseni pohjalta ulkomaankokemusta koko perheelle! Ja ainahan pääsee takaisin jos siltä tuntuu!! Hyvää seikkailua!!
vielä kysyisin, että minkä ikäinen lapsesi oli? miten hoito oli järjestetty? oliko teillä hoitaja kotona? vai kenties isä?
meillä lapsi olisi luultavasti reilusti alle 1-v kun mahdollinen lähtö olisi, se vähän mietityttää. mietin, että saankohan itse traumoja, enemmän kuin lapsi. mutta kai kaikella on tapana järjestyä.
suurimman hepulin saisivat varmasti isovanhemmat...
eri vaihtoehtojen kanssa painiskellen,
amayta.
Lapsi syntyi Australiassa, eli heti pienestä asti elettiin ulkomailla =). Olin itse lapsen kanssa kotona ekat vuodet (tein etätöitä osan aikaa). Lastenhoitoapua on melko helppo saada ulkomailla, taas tietenkin maakohtaista. On paljon myös vanhempia ' mama' tyylisiä naisia, jotka tekevät lastenhoito ja taloudenhoitotyötä. Jos on varaa, niin ainahan voi ottaa suomesta aupairin. Muutenkin jos asuu jossain, jossa on muita expateja, voi heidän kanssaan sumplia lastenhoitoa ' kimppa-tyyliin' . Minne päin oli suunnitelmia lähteä? Joillakin mailla, kuten Kanadassa ainakin Quebecissa on sopimus Suomen kanssa, eli siellä saa sikäläisen terveydenhuollon maan kansalaisten tavoin. Vakuutuksia kannattaa ottaa, tosin matkavakuutus ei kata pitkäaikaista oleskelua, mutt esim. tapaturmavakuutukset uskoakseni kattavat.
vaan tätä omaa kysymystäni, jos sattuisi joku, jolla kokemuksia
amayta.