Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten lapsi 1,3 v opetetaan syömään itse?

26.09.2006 |

Hei,

meillä 1 v 3 kk poika. Ei vielä syö itse, joskus on vähän yrittänyt puuroa ammentaa lusikalla. Viime aikoina kun olen tarjoannut lusikkaa käteen se yleensä lentää itkun saattelemana lattialle...

Sormin kyllä tykkää syödä kaikkea mitä vaan sormin voi syödä. Pitäisikö jättää sormiruoka sitten pois, että tarttuisi lusikkaan?

Nyt en tiedä, onko tämäkin sellainen juttu, joka tulee jossakin vaiheessa ikään kuin itsekseen vai pitäisikö meidän jotenkin " opettaa" syömistä lusikalla enemmän? Nokkamukista juo sentään itse jo ihan sujuvasti, siihen tuntui että oppi ihan itsekseen...

Jotenkin tuntuu vain pahalta, kun toinen ei halua syödä itse ja alkaa itkemään. Eli en nyt hirveästi ole toistaiseksi sitten tyrkyttänytkään.

Neuvoja?

t. Mitsuliini ja poika

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä vasta 1,5 vuotiaana alkoi lusikalla syöminen kiinnostaa. äskettäin aloitti päivähoidossa ja haluaa nyt syödä itse (1v9kk). kaikki aikanaan. nokkamukista joi 8 kk iässä.

Vierailija
2/6 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden esimerkki on toiminut meillä, kun aikuiset syövät samalla, on lapsikin tahtonut useimmiten syödä itse. Päiväkodissa on oppinut älyttömän paljon vertaisiltaan. Mallioppiminen siis toimii!

Toisaalta jo lapsella oli kova nälkä hän alkoi jo vähän yli 1-vuotiaana yrittää syödä itse, jos en heti ennättänyt lappaa ruokaa suuhun.

Aika moni pöperö on ehkä hiukan hankalampaa syödä lusikalla. Meillä on toiminut erityisen hyvin Tupperin anatominen haarukka. Se ei ole ehkä aikuisen " työkaluna" syöttäessä niin hyvä kuin lapsen omassa kädessä. Joskus autan ruuan palat haarukkaan ja lapsi laittaa haarukan itse suuhunsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aina lusikka ja haarukka tarjolla, joskus tyttö syö niillä (ikää 1v5kk) ja joskus syö sormin. Pääasia minusta että syö! Tyttö rupesi itse syömään 10-kuisena, siis jo sillon joskus sormin, joskus lusikalla tai haarukalla. Minä en halua tehdä asiasta mitään numeroa noin pienen kanssa. Kyllä hän vähitellen itse muiden esimerkistä unohtaa sormin syömisen. Ja siis käsin saa syödä ihan mitä tahansa jos haluaa, puuroa ei edes halua. Mutta muuten.

Meillä 3-vuotiaskin joskus vielä söisi sormin mutta hänelle sanon että syöpäs haarukalla ja sitten syökin. Esikoinen (nyt 7v) oli vähän erilainen noiden kahden kanssa eli halusi alusta asti syödä vain haarukalla.

Vierailija
4/6 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö opetteli todella laiskasti syömään itse. Söi lautasen suht tyhjäksi ekan kerran 1,5 v ja tämän jälkeenkin vaikka osasi ei suostunut syömään itse. Me sitten syötettiin, vaikkakin oma lusikka oli tarjolla kokoajan. Vasta nyt lähempänä 2 v neiti ilmoittaa että syö ite eikä äiskän tai isin tarttee auttaa. Meillä tuli ainakin ajallaan tuo itse syöminen. Vaikeahan sitä oli pakottaa ite syömään. Vieläkin sanoo itselleen kun laittaa sormella suokaa suuhun että lusikalla ja laittaa sitten ruokaa sormella lusikkaan ja sitten lusikalla suuhun... :)

Vierailija
5/6 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kiitoksia neuvoista ja kokemuksista, kummasti taas helpotti mieltä. Niin kai se on, että kaikki tulee ajallaan, joten en enää huolehdi pienen syömisestä. Lusikka saa olla tarjolla, tarttuu siihen sitten kun on taas valmis!

t. Mitsuliini ja poika

Vierailija
6/6 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin tuntui tyttö pitkään olevan kiinnostunut vain käsin syömisestä. Tuossa reilu vuoden iässä piti laittaa palasiksi melken ruoka kuin ruoka ja sitä tyttö napsi sormin. Lusikkaa osasi joten kuten käyttää mutta ei kiinnostanut. Annoin kuitenkin lusikan olla tarjolla ja syötin toisella lusikalla ja lisäksi tyttö söi ruuanpalasia sormin. 1v5kk iässä meni päivähoitoon ja siellä alkoi sitten syödä enemmän, varmaan siitä syystä etteivät hoitajat heti ehtineet tyttöä auttamaan. Kotona olenkin sitten soveltanut vähän samaa: laitan tytölle ruuan eteen ja alan puuhalla muuta, laitan vaikka itselleni ruokaa tai tiskailen mutta seuraan mitä tapahtuu. Ja jos syön samaan aikaan niin keskityn enemmän omaan syömiseeni ja annan tytön syödä itse. Tämä tietysti onnistuu vasta sitten kun lusikan käyttö on jo jollain tapaa hallussa ja kiinnostustakin jonkin verran löytyy.

Meillä tuntuu tytöllä olevan kausittain vieläkin (2v2kk) vähän laiskuutta itse syömiseen mutta nykyään kun kerran osaa niin vaan houkutellaan syömään itse. Esimerkiksi lasketaan lusikallisia.

Tiedän kyllä miten turhauttavaa on aina laittaa se toinen lusikka ruokapöytään kun tietää sen kohta olevan lattialla ja lapsen sormet syvällä ruuassa. Mutta jonkin ajan se ottaa (toisella enemmän, toisella vähemmän) kunnes alkaa se lusikalla syöminenkin kiinnostaa. Kannattaa myös kokeilla (jos et jo sitä tee) että syöt samaan aikaan lapsesi kanssa, esimerkkikin saattaa auttaa.

-minskuliina