Lihavat äidit + ongelmat
Erään sukulaiseni äiti on vaikeasti ylipainoinen. Hän istuu kaiket päivät sohvalla ja mussuttaa karkkia ja limsaa samalla valittaen ylipainostaan. Hän purkaa pahaa oloansa lapsiin ja käskee heidän tehdä kaikki asiat puolestaan. Kotona ei kukaan juuri kokkaa, vaan ruoaksi syödään pääosin eineksiä. (Mikä alkaa jo näkyä kaikissa lapsissa ylipainona). Perheenisä käy töissä.
Perheenäiti saattaa olla myös erittäin suurella todennäköisyydellä masentunut, koska ei jaksa tehdä mitään, istuu päivät pitkät sohvalla syöden herkkuja ja valittaa pahaa oloansa.
En käsitä miten äiti voi toimia noin. Asiasta on hänelle sanottu, mutta hän suuttuu, eikä halua kuulla totuutta. Lapset lihovat ja kaikki muut perheessä kantaa vastuuta jostakin paitsi äiti. Kaikki tämä on vaikuttanut ja tulee vielä vaikuttamaan muihinkin lapsiin. Tätä on jatkunut jo vuosia.
Onko neuvoja, miten äidin saisi heräämään maanpinnalle ja alkaa välittämään itsestään sekä perheestään?
Ja te kaikki lihavat mammat täällä av:lla, jotka syllistytte itsekin tähän edes osittain; katsokaa peiliin ja tehkää asioille jotakin, ennenkuin on liian myöhäistä!
Kommentit (7)
Kauniisti sanottuna, kannattaa jättä "erään sukulaisen äiti" ihan vaan omaan rauhaan. Tuskin olette kovin läheisä, kun määrittelit hänet noin. Etkä esimerkiksi ystävänä, tuttavana tai kaverina. Voit itse päättää ärsyynnytkö toisen ihmisen elämästä vai et. Sun ärsyyntymisesi tuskin hetkauttaa häntä mihinkään suuntaan.
No kun mun elämän tehtävä on vaa hengata av:lla, toinen käsi karkkipussissa ja huutaa lapsille. Sitähän mä teen koska olen lihava, en muuta. Ja myös masentunut. Apua. Lasun paikka.
NO huhhuhh! Huomaa kyllä ketkä täällä vikisee ja valittaa tälläkin hetkellä. Tietenkin te lihavat, jotka syyllistytte samaan. :D Ap:n tekstistä paistaa silti hyväntahtoisuus eikä mikään lastensuojelukukkahattutäti kyttääminen.
Mun lapseni on alipainoinen vaikka itse ole ylipainoinen äiti.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:27"]
NO huhhuhh! Huomaa kyllä ketkä täällä vikisee ja valittaa tälläkin hetkellä. Tietenkin te lihavat, jotka syyllistytte samaan. :D Ap:n tekstistä paistaa silti hyväntahtoisuus eikä mikään lastensuojelukukkahattutäti kyttääminen.
[/quote]
Ai hyväntahtoisuus? :D Ei kyllä paista. Paistaa sellainen nuoren ihmisen paheksunta, että ei vielä tajuta että ihmiset on monella lailla keskeneräisiä ja se täytyy vaan hyväksyä. Ei ketään voi "herätellä" yhtään mihinkään, varsinkaan puolituttu ihminen. Sehän oiskin helppoa jos asiat muuttuis sillä että niistä sanoo.
Maailmassa on aina epäkohtia, ihmisissä riittää epäkohtia. Jos ottaa sellaisen asenteen, että elää elämänsä taivastellen ja säälitellen ja syytellen ja tuomiten muita, niin siinäpä sitä sarkaa sitten riittää.
eikö äidillä ole työpaikkaa? onko sairauksia? nalkuttaminen ja "asiasta sanominen" ei auta yhtään mitään. se, mitä voi tehdä, on yrittää toimia lapsille tukena, mutta se toimii vain jos on riittävän läheinen ja onnistuu tekemään tämän syyllistämättä äitiä. jos esim. olisi kyseessä siskosi, voisit aina välillä ostaa vihanneksia tai käydä tekemässä yhdessä ruokaa tässä perheessä ja sitten syödä yhdessä. tai käyttää lapsia uimahallissa, jotta saavat liikuntaa. mutta jos ei ole läheinen ihminen, niin tämä ei tietenkään onnistu.
näissä tapauksissa kun aina on taustalla muutakin kuin laiskuutta, se kannattaa muistaa.
Kuules. Meillä kaikilla on sukulaisia jotka juo liikaa tai syö liikaa tai polttaa tupakkaa tai tekee liikaa tai liian vähän töitä tai toikkaroi huonosta ihmissuhteesta toiseen tai muuten vaan elää väärin.
Jokaisella on oma elämä, ei siihen muiden sanomiset auta. Se vaan on raaka totuus, että mitä enemmän nalkutat, sen etäisemmäksi välit tähän ihmiseen käy. Kukaan ei ikimaailmassa ole lopettanut juopottelua tai syöpöttelyä tai mitaan ikävää tapaa siksi että sukulainen käy säännöllisesti naama pitkällä paheksumassa.
Joten anna olla. Keskity omaan elämääsi. Jos perheessä ei ole väkivaltaa, et voi tehdä mitään. Vaikka olisit itse mitä mieltä tahansa.