Käytkö suihkussa ovi auki vai kiinni?
Kommentit (18)
Kiinni tietysti. Jotain yksityisyyttä pitää ihmisellä olla ja rauha leikkiä
Asun yksin joten jätän oven hieman auki että kosteus haihtuu nopeammin pois. Talvella pelkästään hyvä kun saa edes hetkeksi muun asunnon ilmankosteuttakin nostettua, aina suositeltua alhaisempi.
Ohje oli kyllä outo. Saunassa on aina tuloilmaputki, joten ilmanvaihto tapahtuu sen kautta (saunasta tuloilma ja pesutilan puolella katossa poistoputki). Poistoputki voi olla myös saunassa.
Eteisen laminaattilattia ei kestä vesiroiskeita.
Siksi ovi kiinni.
Auki ainakin vähän. Ahdistaisi siellä verhon takana jos ovikin olisi kiinni.
Vaihtoehtona ei ollut että yhden sentin raollaan.
Totta kai ovi on kiinni ettei lämpö karkaa. Joskus se on kokonaan kiinni, mutta todella usein sentin raollaan. Ovi auki tarkoittaa minulle sitä, että siitä mahtuu kulkemaan sisään ja ulos. Suihkun jälkeen saa olla raollaan juuri sen vuoksi että kosteus häviää nopeammin.
Auki, tai raollaan pitäisi kuulemma oven olla. Mulle tulee kuitenkin kylmä, jos on edes raollaan.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaytko-suihkussa-kylpyhuoneen-ovi-k…
Pitää olla lukossa ettei veitsimies pääse hiipimään taakse puukottamaan.
Meillä kodinhoitohuone välissä, joten ei roiskeita muualle. Molemmat ovet raollaan käyn suihkussa.
On useita hyötyjä kun jättää auki:
-vähentää kosteusvaurion riskiä kylpyhuoneessa kun kosteus jakaantuu tasaisesti koko huoneiston ilmaan, kosteus-% ei nouse yhtä korkeaksi ja haihtuu myös nopeammin pois kun muiden huoneiden poistoilmaventtiilit auttaa
-kylpyhuoneen peilistä häviää huurut nopeammin ja roiskeet kuivuu nopeammin
-useimmissa asunnoissa liian kuiva huoneilma kylmällä kelillä, suihkun kosteus nostaa edes 1-2 tunniksi kosteuden suositellulle tasolle. Esim itsellä nyt 29%, optimaali olisi noin 40-45% ja suihkun jälkeen voi nousta siihen 40% lukemaan noin tunniksi
Kiinni, muuten tulee kylmä. Suihkun jälkeen jätän auki talvisin. Kesällä jätän ikkunan auki suihkun tai saunan jälkeen. Talvella jätän saunan oven auki, kun löylyt olen ottanut ja menen suihkuun. Toki sammutan saunan. Lämpiää suihkutilakin ja sen jälkeen myös pukuhuone.
Kiinni pidän, muutoin palovaroitin reagoi vesihöyryyn. Suihkun jälkeen pidän ovea jonkin aikaa avoinna, kunnes kylppäri on kuiva.
Vierailija kirjoitti:
Kiinni totta kai, muutenhan lämpö karkaisi ja kosteus leviäisi muihin huoneisiin. Aivan järjetön kysymys.
No, tästähän oli juuri jossakin lehdessä juttua, että (oliko se erityisesti kerrostaloissa) kylppärin ovi kannattaisi jättää auki suihkun ajaksi tai ainakin jättää ovi auki sen jälkeen kun on suihkussa käynyt. Tai jos kylppärissä on ikkuna, niin jättää se sitten suihkun jälkeen auki.
Asiantuntija tässä artikkelissa noin sanoi. Liittyy kai just siihen kosteuskertymään kylppäreissä ja siitä aiheutuviin pikkujuttuihin.
Antaa kosteuden haihtua nopeesti ja jättää ovi auki.
Kiinni tietysti. Siksi kosteat tilat on erikseen ettei koko talo homehdu siitä vesihöyrystä. Muutenhan se suihku voisi olla pirtin nurkassa.
Ovi kiinni tietty. Olen jotenkin niin tottunut oven lukitsemiseen, että laitan yksin asuessakin kylppärin oven lukkoon kun olen suihkussa. Onhan se tietty ihan hyväkin jos sattuu tulemaan murtovarkaita niin eivät ainakaan näe kun höyrystän suihkussa katkarapuani.
Terveisin Naispelko28
Samapa tuo, kun on kylpyhuone. Meinaa sitä, että vessanpönttö on samassa huoneessa. Verho välissä, ei kylläkään Veronica... Siinäpä niitä herkistelyjä samalla suoritetaan..ja monesti ripuloidaan ja paskannellaan niitä "kuohkeita" pöntön reunaa pitkin...
Raollaan. Talvella on alle 20% niin kuivuu hetkessä. Kesällä tarvii välillä kosteudenpoistokonetta.
Kiinni totta kai, muutenhan lämpö karkaisi ja kosteus leviäisi muihin huoneisiin. Aivan järjetön kysymys.