Sinä, jonka äiti tai isä kuoli ennenaikaisesti
Alkoon, lihavuuteen, oman käden kautta. Huonot elämäntavat ja mt-ongelmat liittyy. Valheelliset ja virheelliset käsitykset ja ajatuskulut liittyy. Kaiken kaikkiaan turha kuolema. Kaikki olisi voinut olla ihan hyvin, jos toinen olisi saanut ajoissa ammattiapua.
Kävikö sinullekin niin, että vielä kuolemankin jälkeen käyt yksinäistä monologia päässäsi ja opetat vanhempaasi. Itse tajusin vasta äitini kuoleman jälkeen, kuinka olin itsekin tavallaan sairastunut. Kun 20 vuotta seurasin vierestä sitä itsetuhoa, kuuntelin ja toimin terapeuttina.
Kuolemasta jo toista vuotta ja nyt alan olla jo todella väsynyt ja tämä vie liikaa energiaa muulta elämältä. Olen alkanut heräämään aamuyöstä ja päässäni käynnistyy epätoivoinen ja ahdistunut monologi äidille. Haluaisin päästä irti tästä, koska mitään ei ole enää tehtävissä. Hoen itselleni, etten jaksaisi enää opettaa ruumista. En jaksaisi enää opettaa kuollutta ihmistä.
Miten pääsitte/päästitte irti vastaavasta tilanteesta?
Kommentit (4)
MItä jos olet sairastunut ikään kuin läheisriippuvuuteen, silloin kaikki huomio kääntyy itsestä toiseen. Sinun pitäisi saada itsesi parmmin fokukseen ja tietoisesti pitää omaa itseäsi valokeilassa ja kieltää itseäsi antamasta liikaa aikaa äidille. Anna itsellesi kaksi kertaa päivässä puoli tuntia velloa äidissä ja kirjoita tunteesi (se on parempi kuin pelkkä ajattelu) ja yritä itsesi pakottaa muuhun loppuaika ja nimenomaan myös itseesi. Olet varmaan joutunut ohittamaan omat tarpeesi aiemminkin elämässä.
P.S. Neljä vuotta on normaali suruaika helpommassakin surussa.
Äiti kuoli alkoholimaksakirroosiin. Syytin pitkään itseäni, että en yrittänyt tarpeeksi pontevasti auttaa häntä. Mitä enemmän syytin itseäni, sitä vaikeampaa oli olla. Kävin ammattilaisen juttusilla ja hän auttoi minut yli asiasta. En ole vastuussa siitä, että äitini valitsi tuhon tien. Hän kyllä sisimmässään tiesi, että miksi hän juo. Hänellä ei vain ollut rohkeutta ja voimaa muuttaa elämänsä suuntaa.
AInakin siihen, että on tai on ollut suhteessa narsistin kanssa, liittyy reaktiona asian suurenmääräinen vatvominen ja pyörittely päässä, koska siitä kaikesta aiheutuu niin iso ristiriita, kun toinen osapuoli käyttäytyy täysin epänormaalisti ja vastuuttomasti.