LABORANTIT/laborantiksi opiskelevat
Olen vaihtamassa alaa ja huomenna menossa työhaastatteluun. Tarjolla oppisopimuspaikka. Kerro alasta kaikki hyvät ja huonot puolet. Työnkuva, palkkaus jne. Teetkö päivä- vai vuototyötä?
Oliko opiskelu haastavaa? Pärjääkö huonolla matikkapäällä? Kerro kaikki!
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Kommentit (23)
Kai sun nyt pitäs olla perillä jo palkkauksesta ja pärjääkö huonolla matikkapäällä, vai haitko oppisopimukseen ihan umpimähkään?
Asiallisia kommentteja kaipaisin, kiitos☺️
Kyllä sun nyt pitää ihan itse valmistautua siihen hommaan, eikä kerätä täältä valmiita vastauksia.
Lue työnkuvauksia netistä ja mieti kuinka itsenäistä työ on ja pidätkö sellaisesta vai jostain toisenlaisesta työmuodosta.
Veikkaan, että oppisopimus tapahtuu arkisin päivä aikaan. Ehkäpä ilman palkkaa pääsee harjoittelemaan myös muina vuorokauden aikoina.
Eikös se ole kutsumusammatti, palkasta viis.
Tiedän, että oppisopimus tapahtuu arkisin. Opiskellut nykyisenkin ammatin oppisopimuksella, joten tuttua jo ennestään.
Olen valmistautunut haastatteluun ja en kaipaa täältä vinkkejä ja valmiita vastauksia sitä varten.
Tiedän suunnilleen, paljonko tulen saamaan palkkaa tulevasta työstä, mutta työpaikkoja on erilaisia ja palkkauskin riippuu työpaikasta. Lähinnä mietin tulevaisuutta, paljonko valmiit laborantit tienaa ympäri Suomea.
Olen luonteeltani tarkka, järjestelmällinen, vastuullinen ja huolellinen, joten tiedän, että työ sopii mulle hyvin, mutta silti vähän pelottaa tuleva, koska isoja päätöksiä joutuu tässä tekemään mm. irtisanoutumaan nykyisestä työstä ja lähteä opiskelemaan ihan uutta alaa, mikä luonnollisesti vähän jännittää ja tästä syystä haluaisin mahdollisimman paljon tietoa tästä alasta, opiskelusta, työstä jne.
En näe mitään pahaa siinä, että kyselen täältä tietoa, päinvastoin. Olen todella kiinnostunut alasta ja haluan tietää siitä kaiken. Netistä löytyy todella vähän tietoa.
-Ap
Pärjää perusmatikalla. Tosi kiva ala mielestäni ja mikäli hyvään paikkaan pääsee niin palkkakin on hyvä koulutukseen nähden. Yksi ongelma taitaa olla se, että laborantin paikat kiinnostaa ihan kaikkia, niin korkea koulutettuja kuin alemman tason kouluttautuneita. Ja arvata voi kuka ne paikat sitten vie...
Kiva ottaa näytettä jonkun pilistä. Eli jos tuollaisesta tykkäät, niin siitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiva ottaa näytettä jonkun pilistä. Eli jos tuollaisesta tykkäät, niin siitä vaan.
Laborantti ei ota näytettä kenenkään pilistä. Laborantit eivät myöskään ota verikokeita. Molempiiin näihin vaaditaan jatkokoulutuksia korkeakoulussa
Vierailija kirjoitti:
Öö, mitä?
laborant = labor ant = työmuurahainen
Työ voi olla tosi erilaista paikasta riippuen. Aiemmassa työpaikassani laborantit oli kahdessa vuorossa ja tekivät lähinnä rutiinitestejä. Nykyisen paikan paljon pienemmässä labrassa on vain kaksi henkeä töissä, molemmat työskentelee päivällä mutta työnkuva on hyvin paljon laajempi koska he jakavat keskenään kaikki laboratorion tehtävät. Työ vaatii tosiaan tarkkuutta ja ohjeiden säntillistä noudattamista, joten kuulostaa että voit sopia hyvin laborantiksi.
Vierailija kirjoitti:
Laborantti työskentelee laboratoriossa ja osaa laboratorion perustyöt. Myös näytteidenottoja voi olla, mutta ei ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laborantti ei ota näytettä kenenkään pilistä. Laborantit eivät myöskään ota verikokeita. Molempiiin näihin vaaditaan jatkokoulutuksia korkeakoulussa
No ei nyt ihan niinkään, mutta kyse on täysin eri työstä.
Vierailija kirjoitti:
Asiallisia kommentteja kaipaisin, kiitos☺️
vinkki: sääntöjen vastaiset, herjaavat kommentit voi ilmiantaa.
Ammattibarometri näyttäis uusien laboranttien osalta hyvältä ainakin täällä itärajalla.
Aikeenani on myös hakea laboratorioalan kouluun ja siirtyä siitä oppisopimustyöpaikkaan. Ala on kyllä hirmu suosittu ainakin täällä. Oikeastaan labra-ala on ainoa toisenasteen koulutusala jossa edes suhthyvä palkkaus opintojen kestoon nähden.
Täällä Saimaan rannoilla ainakin on viisi naapurikuntaa joissa paljon malmi- ja metsäteollisuutta ja laborantteja kaivataan. Lisäksi täällä työllistävät Tulli, vedenpuhdistuslaitokset ja ympäristötutkimuskeskukset, kalankasvattamot, eläinlääkärit ja elintarviketeollisuus. Näkisin että valinnanvaraa on.
Omassa tulevassa haastattelussani vähän hirvittää oma kurja vitosen matikkapääni. Toisaalta kemiasta ja fysiikasta sain aina vain kymppejä. Ehkä se kompensoi.
Kouluttauduin aiemmin taidekäsityö-ohjausalalle - arvatkaa työllistääkö? No ei. Kuvittelin että se oli kutsumukseni, pienistä tuloista viis. Nykyään kaikkeen sosiaalialaan liippaavaankin vaaditaan sosionomin koulutus työn saamiseksi. Sosiaaliala ei niin hohdokasta ole, että jaksaisin amkissa 4 vuotta kitkutella, että pääsen hakemaan osa-aikaisia keikkoja ja sijaisuuksia ja palamaan loppuun.
Mitä enemmän olen ottanut selvää laborantin työstä, sitä hohdokkaammalta se vaikuttaa! Itsenäistä, tarkkaa työtä. Ei sijää sooloillulle tai improvisoinnille mutta sisältää silti ongelmanratkaisua. Päätökset tehdään faktojen pohjalta, ei murjottavien teinien suupielten suunnan mukaan.
Ei enää ikinä sosiaalialalle!
Järkeily voittakoon.
Ap ei varmaan enää tässä vaiheessa kaipaa tietoja, mutta jos joku muu etsii tietoa alasta niin huonollakin matikkapäällä selviää (allekirjoittaneella lyhyt matikka juuri ja juuri meni läpi) ja ala on mielenkiintoinen. Erilaisia paikkoja joihin voi työllistyä ja palkkaus on mielestäni hyvä siihen nähden kuinka vähän opiskelua oli. Itselläni liukuva päivätyö, jossa palkka 3200€/kk niin ei valittamista. Työnkuvat hurjan vaihtelevia: osa työpaikoista on sellaisia joissa tehdään ns. liukuhihnatyötä, samaa analyysia päivästä toiseen ja osa taas on hyvinkin vaihtelevaa kenttä/labratyötä. Mielestäni tälle alalle kannattaa antaa mahdollisuus! :)
Minä olen kiinnostunut laboranttin alasta. Olen Turussa ja oikeastaan mietin alan vaihtoa laboratorion perustutkintoon. Olen valmistunut viime vuonna AMK:n ICT tutkinnolta, jossa pääaineeni data analyytikko. Mutta nykyään olen huomannut että tällä hetkellä alaan on tosi vaikea työllistyä AMK tutkinnolla, jopa näen että DI-insinöörit tai jopa tohtoritutkijat ovat työttömiä. Sen takia, että on työnhakijoita paljon mutta työnantajia oikein vähän. Ala ei kinnostaisi enää yhtään ja olen tutkinut erilaisia ammatti opintoja jolla voisi työllistyä nopeimmin. Näistä laborantti houkuttelee kaikista enemmän, mutta pelkään etten pysty löytämään työtä valmistumsen jälkeen. Mitä olisi laboranttin työllistymismahdollisuudet ja jatko siinä alalla? Minkälainen työn luonne olisi? Voinko jotenkin hyödyntää osaamistani datan analyytikkona laboranttin työssä? Onko oppisopimus mahdollisuuksia laborantin alalla, esim. hyödyntäen data analyytikon osaamista?
Laboranteille ei kyllä kovin töitä ole, ei ole ollut maailman aikoihin.
Laborantit tekevät todella erilaisia töitä riippuen työpaikasta. Työpaikka voi olla elintarviketehtaassa tai terästehtaassa, tai rikoslaboratoriossa, ympäristölaboratoriossa, lääketehtaassa jne. Koulutus on paljolti märkäkemiaa, mutta itse et työssäni käytä happoja jne okeastaan ollenkaan vaan enemmin valvon robotteja ja analysaattoreita. Moni on edennyt tästä menetelmän kehitykseen missä ehdottomasti olisi eduksi data analytiikon osaaminen, sikäli kun ymmärrän että hänellä on ohjelmisto-osaamistakin.
Onko alalla töitä?