Oliko minun moka kesätyöpaikassa?
Aloitin puhelinmyyjän työt yhdessä paikassa, kun en saanut kesäksi muita töitä. Olin yhtenä iltana iltavuorossa, kun tunsin kuinka kuume alkoi nousemaan ja oli muutenkin ollut koko päivän kipeä olo. Sinnittelin iltavuoron loppuun, mutta sanoin sen illan vastuumyyjälle, että olen tullut kipeäksi ja tuskin pääsen huomenna töihin. Kotona mittaain kuumeen ja sitä oli yli 39 astetta. En viitsinyt alkaa enää sinä iltana soittamaan pomolle (kello oli jo yhdeksän), joten ajattelin soittaa seuraavana aamuna (menisin silloin taas iltavuoroon).
.
Aamulla heräsin soittamaan pomolle. Pomo oli antanut käyntikorttinsa minulle, josta otin hänen puhelinnumeronsa ylös. Soitin siihen, mutta numeroon ei saada juuri nyt yhteyttä. Lähetin tekstiviestin, että olen kipeänä ja pyysin häntä soittamaan takaisin. Menin sen jälkeen käymään tk:ssa hakemassa lääkärintodistusta töihin ja yritin taas soittaa pomolle, mutta sama juttu. Tarkistin vieläpä Fonectasta hänen numeronsa ja se oli sama numero kuin käyntikortissa. Soitin sen jälkeen työpaikkani yleiseen puhelinnumeroon, josta vastasi työkaverini ja kerroin hänelle, että olen kipeänä enkä saa pomoon yhteyttä, voisiko hän pyytää tätä soittamaan, jos on paikalla. Kohta pomo soittaakin takaisin aivan äärettömän vihaisena siitä, etten ole ilmoittanut, etten pääse töihin. Kävi myös ilmi, että hän on antanut vanhan käyntikorttinsa minulle, koska hänen puhelinnumeronsa on vaihtunut uuteen hetki sitten. Hän myös soitti pari kertaa uudestaan sairaspäiväni aikana varmistaen, että onhan minulla varmasti lääkärintodistus eikä terveydenhoitajan ja pyysi soittamaan vieläpä pari puhelua asiakkailleni, joille minulla oli soittopyyntö kalenterissani (soitin heille sinä päivänä, kun tunsin tulevani kipeäksi ja hoidin ne hommat alta pois).
.
Nyt olen palannut töihin, mutta pomo sanoo, että tämä olisi peruste irtisanomille. Onko totta? Onko oikeasti minun moka, että pomo on antanut väärän puhelinnumeron?
Kommentit (10)
Oletko näyttänyt käyntikorttia pomolle ja kertonut, että hait fonectastakin?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:35"]
Ei ole sinun vikasi eikä voi irtisanoa tuolla perusteella. Pomo on joko kokematon tai ilkeä.
[/quote]
Mutta jos on koeajalla, voi tietty sanoa irti, mutta virallisesti se on laitonta.
Ei ole sun vika. Pomon vika jos ei ole antanut ajantasalla olevaa numeroa. Soitit kuitenkin töihin kun et saanut pomoa kiinni.
sulla on puhelimessa todisteet että olet soittanut annettuun numeroon, laittanut viestin ja soittanut/laittanut numerohakuun viestin. Sano sille pomolle, että yritit kaikin tavoin ottaa häneen yhteyttä ja olet pahoillasi jos hänelle aiheutui vaivaa, mutta tilanne ei ollut sinun syysi. Jos uhkailee irtisanomisella niin sano, että voitte soittaa yhdessä liittoon ja selvittää asian.
ja ole onnellinen, että kyseessä on vaan kesätyö. Pomosi kuulostaa hullulta.
No on kyllä aika kusipäinen pomo. Kerro sille miten asiat ovat - et saanut yhteyttä ja sinulla on todistus siitä että olet sairas.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:35"]
Ei ole sinun vikasi eikä voi irtisanoa tuolla perusteella. Pomo on joko kokematon tai ilkeä.
[/quote]
Mutta jos on koeajalla, voi tietty sanoa irti, mutta virallisesti se on laitonta.
[/quote]Koeajalla ei yleensä irtisanota, vaan puretaan työsuhde.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 15:36"]
Oletko näyttänyt käyntikorttia pomolle ja kertonut, että hait fonectastakin?
[/quote]
Kyllä, hän myönsi antaneensa vanhan käyntikorttinsa. Kerroin hakeneeni Fonectasta myös numeroa, mutta hän tuohtuneena sanoi, että siellä on hänen yksityisnumeronsa ja puhelu saattaisi mennä vaikka hänen lapselleen. Katsoin kyllä Fonectasta sen numeron, missä osoitteena on meidän työpaikan osoite, tuskin hänen perheenjäsentensä numerot on puhelinmyyntifirman osoitteessa.
Ap.
Tietenkään ei ole sinun moka. Sulla on harvinaisen epäasiallinen pomo, mikään tuossa tapahtumaketjussa ei ole sun syytä. Säilytä nyt varmuuden vuoksi puhelutiedot ja vanha käyntikortti.
Pidä puolesi, ei työelämän kuulu olla tuollaista!
Harvinaisen typerä pomo! Teit juuri niinku piti, eikä pomo voi sua siitä kyllä syyllistää.