Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummo valittaa kokoajan perheemme asioista, ja on aiheuttanut nyt sen,

Vierailija
03.07.2015 |

ettei kukaan lapsista enää halua mennä hänen luokseen :( ennen olivat tosi läheisiä ja halusivat viettää todella paljon aikaa siellä, nykyään ei kukaan neljästä lapsesta halua olla hänen kanssaan tekemisissä :(

Mummo valittaa mm. kotimme siisteystasosta (ihan normaalia, ei siis mikään törkyläjä), mieheni työpaikan valinnasta (vaihtoi alaa huonommin palkattuun), perheemme harrastuksista (liian kalliita, liian aikaavieviä, liian kaikkea) sekä lemmikeistämme (koirat ovat ällöttäviä ja tyhmiä). Lisäksi valittaa vanhimman lapsemme teini-iän rajojen kokeilusta, ihan normaalia nekin, mutta haukkuu vanhimman lapsen tekemisiä nuorimmille.

Kun vanhin arvostelun seurauksena hylkäsi mummon täysin, toivoin että mummo tajuaisi. Ei, asia on vain pahentunut, nyt 8-vuotiaskin mieluummin viettää kuukauden yksin kotona sisarusten leireillessä ja kyläillessä muualla, kuin menisi mummon kanssa rannalle ja jätskille.

Miksei mummo tajua jättää perheemme valintoja arvostelematta, hän jää täysin yksin :( sukunsa kanssa on jo välit jäiset, miestä ei ole, ystäviäkin vain yksi. Minä ei voi hänen kanssaan olla, en halua kuulla jatkuvaa arvostelua, etenkään teinistäni.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumma kitinää mummosta.

Vierailija
2/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:59"]

Kyllä he tietävät noin toimiessaan tasan tarkkaan mitä tekevät. He tekevät sen harkiten ja tahallaan ja nauttivat toisen henkisestä kivusta. Eli mikäs velvoite kenelläkään on jäädä tuollaisen häirittäväksi ja vaikutuspiiriin?

[/quote]

Nimenomaan. Monesti tällaiset tylyttäjät perustelevat "minä vain olen tällainen, en voi muuttaa luonnettani, jos rakastaisit minua niin hyväksyisit minut tällaisena" jne jne ja yrittävät manipuloida uhrinsa jäämään kiusattavaksi. Mutta kun asiaa tarkastelee kriittisesti, niin huomaa että hei! Ei tämä ihminen haukukaan kaikkia ihmisiä; ei hän arvostele ja mitätöi muitakin, vaan vain ja ainoastaan uhriaan/uhrejaan. Kummasti hän osaa käyttäytyä naapurin / pomon / kaveriensa / toisten sisarusten / jne kanssa ihan eri lailla, joten kyseessä todellakin ON valinta eikä mitkään pakkotoiminta. Ja silloin voi kysyä itseltään että miksi ihmeessä minun pitäisi sietää toisen huonoa käytöstä, jonka hän tekee ihan tietoisesti ja vieläpä sen jälkeen kun olen hänelle kertonut että käytös satuttaa minua?!

Itselleni tuon tajuaminen oli suuri silmien avaus. Äitini perusteli juurikin että "hän vain on sellainen" eikä mahda itselleen mitään, mutta kummasti täsmälleen samat asiat joista hän moitti minua ja keksi toinen toistaan kamalampia skenaarioita, olivatkin muille ihan ok eikä hänellä ollutkaan pakottavaa tarvetta "puhua rehellisesti" näille ihmisille. Eli osasi kuin osasikin käyttäytyä jos vaan halusi.

Olkoot esimerkkinä vaikka sellainen, että jos minulla olisi ollut saksalainen poikaystävä, niin äiti kertoi minulle "hyvää hyvyyttään" kuinka ulkomaalainan mies tulee minut jättämään kunhan on saanut suomesta töitä, ja kuinka mies on varmasti väkivaltainen ja kanssani vain päästäkseen suomeen. Mutta kun serkkunikin kihlautui saksalaisen miehen kanssa, niin äitini oli iloisena onnittelemassa serkkua! (ei siis todellinen esimerkki, mutta tähän tyyliin). Minun suhteeni mollaaminen ei siis ollutkaan mikään "pakko tehdä koska luonne", vaan ihan tietoinen teko jonka hän olisi voinut jättää välistä jos olisi halunnut. Kun tämän hoksaa ja sisäistää, pystyy suojelemaan itseään ihan eri lailla kun ei mene siihen "koska luonne" huijaukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pappani on samanlainen. Arvostelee kaikesta kaikkia ja odottaa että häntä palvellaan. No nyt hän joutuu jäämään yksin kun äitini muutti työn perässä toiselle paikkakunnalle.

Vierailija
4/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:57"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:43"]

Eikö se ihan aiheellista ole jos vaihtoi työpaikkaakin huonompi palkkaiseen. Mielestäni mummonne on osittain oikeassa.

[/quote]

Eli ainoastaan palkka merkitsee, ei esimerkiksi työn mielekkyys, työajat, mahdollisuus omien ideoiden käyttöön ja luovuuteen, työpaikan fyysinen sijainti...? 

[/quote]

Jos aiempi palkka oli 2000 euroa ja uusi on 1500 euroa ja teillä on viisi suuta ruokittavana ja sinä elät tuilla, ihan syystä motkotti. Jos palkka tippui 12 000 eurosta 10 000 euroon, sitten mummo voi pitää mölyt mahassaan.
[/quote]
No itseasiassa oli kummin tahansa, toisten työvalinnat ei kuulu ulkopuolisille pätkääkään.

Vierailija
5/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa. En viitsi kauheasti kirjoittaa esimerkkejä, ettei ole liian tunnistettavaa. Mutta kyllä se syö ihmistä, kun arvostellaan jatkuvasti kaikesta toissijaisesta, vaikka asiat ovat oikeasti ihan hyvin. Paras tapa estää arvostelu on se, että parhaansa mukaan jättää kertomatta asioistaan. Valitettavasti tällaiset ihmiset ovat usein kovia utelemaan kaikkea yksityiskohtaisesti, mutta kannattaa vain vastailla mahdollisimman ympäripyöreästi. "Hyvin menee, ei siinä sen kummempaa" voi olla esimerkiksi hyvä vastaus.

Vierailija
6/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:59"]

Mutta kyllä se syö ihmistä, kun arvostellaan jatkuvasti kaikesta toissijaisesta, vaikka asiat ovat oikeasti ihan hyvin. Paras tapa estää arvostelu on se, että parhaansa mukaan jättää kertomatta asioistaan. 

[/quote]

Sitten tullaankin siihen kysymykseen, että miksi pitäisi ylläpitää ihmissuhdetta jotta joutuu piilottamaan omat tekemisensä ja jopa oman persoonansa? Mitä sellaisesta "suhteesta" saa?

Vierailija
7/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:05"]

Mutta kyllä se syö ihmistä, kun arvostellaan jatkuvasti kaikesta toissijaisesta, vaikka asiat ovat oikeasti ihan hyvin. Paras tapa estää arvostelu on se, että parhaansa mukaan jättää kertomatta asioistaan. 

[/quote]

Sitten tullaankin siihen kysymykseen, että miksi pitäisi ylläpitää ihmissuhdetta jotta joutuu piilottamaan omat tekemisensä ja jopa oman persoonansa? Mitä sellaisesta "suhteesta" saa?

[/quote]

Hmm, totta. Ehkä lähinnä jotain altruistista mielihyvää siitä, että sietää rasittavaa vanhaa ihmistä, ettei hänen tarvitse olla ihan yksin? :D Upeaa!

- 27

Vierailija
8/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:05"]

[/quote]

[/quote]

Hmm, totta. Ehkä lähinnä jotain altruistista mielihyvää siitä, että sietää rasittavaa vanhaa ihmistä, ettei hänen tarvitse olla ihan yksin? :D Upeaa!

- 27

[/quote]

Ei. Veri on vettä sakeampaa, ja kovasti toivon että äitini palaisi vielä takaisin siksi ihanaksi mummoksi joka odotti eläkkeelle jäämistä kuin kuuta nousevaa, jotta voisi olla aina lastenlastensa kanssa. En minä aio hylätä äitiäni. Toivon että ottaa joskus opikseen ja palaa takaisin edes lasteni elämään.

ap

Vierailija
9/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopin painostaminen ja muulle suvulle mustamaalaaminen katkaisi meidän välit.

Meille sanoi usein , että PITÄÄ tehdä jotakin, mikä oli vain hänen mielikseen, viis siitä, vaikka se olisi ollut vastoin meidän periaatteita/tunteita.

Hän siis kuvitteli saavansa määräysvallan elämäämme, kun saimme lapsen.Ei onnitteluja, vittuilu alkoi.

Sanoimme perusteluineen nätisti useamman kerran, että voisiko lopettaa tuo painostus ym ahdistaa.

Ei mitään, hän kielsi kaiken. Olimme huuli pyöreinä, että emmehän puhuisi asiasta, ellei olisi mitään tapahtunut.

Katselimme tuota touhua, pyysimme useasti, keskustelimme, kuuroille korville meni.

Kun emme enää jaksaneet-huomasimme, että ilman häntä elämämme on ihanan nautinnollista(hän oli häiriöntekijä)-hän mustamaalasi meidät muulle suvulle, itki krokotiilinkyyneleitä ympäriinsä.

No, meilläpä ei ole ollut kovaa tarvetta jakaa asiaa ympäriinsa. Tiesimme itse totuuden ja se riitti meille. Halusimme vain elää elämäämme ilman kiusaamista.Monet kun valitsivat puolensa edes kysymättä meiltä asianlaitaa.

Toki, kun itkevä vanha nainen särisevällä äänellä valittaa kuinka häntä on nyt  rankasti murjonut, hänen tekemättä mitään pahaa!!!Niin silloin on vaikea uskoa, että kyseessä saattaa olla vakavammanpuoleinen mielenhäiriö.

Hän myös tykkäsi syyttää minua asioista, uskomatta, että asianlaita oli TÄYSIN päinvastainen.

Olipa kivaa saada paskakohtelua joutumalla itse syntipukiksi:D

Eikä tuossa vielä kaikki, pilasi ihanan suhteemme appeen, jonka kanssa ei ollut edes samoissa juhlissa samaan aikaan. Tiesi kyllä, että apella oli kenties vielä tunteita häntä kohtaan, siis valtaa voisi käyttää.Meni hälle itkemään ja appi lojaaliuttaan sitten päätti haukkua KAIKKI rankimmat kokemukseni ja vaatia poikaa heittää minut ulos kodistani.

Anoppia emme tahdo enää elämäämme, saati lapsemme elämään. Tasapainoton draamakuningatar.

Ja näin on hyvä.

Vierailija
10/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Meillä oli myös tuollaiset isovanhemmat miehen puolelta ja 5 vuotta katselimme asioiden menemistä pahemmaksi. Yritimme sanoa, että lapsetkaan eivät kohta enää pidä teistä, halua tulla teille. Ei mennyt perille. 

Nyt olemme olleet 6 kk välirikossa, koska vallankäyttö meihin meni överiksi. Mies (jonka vanhemmat kyseessä) sanoi, että riittää, soitamme kun tuntuu siltä. Vielä ei ole tuntunut. Todella ikävää mutta lapset alkavat suurinpiirtein itkeä, jos joskus leikilläni sanon, että älä tee tuota ja tuota tai "joudut mummin ja ukin luokse". 

Vierailija
11/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan, ei kokoajan.

Vierailija
12/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikäisen rajojen kokeilustako ei saisi puhua? Kyllä minä ainakin tokaisen nuoremmille, että jaaha, taitaa olla paha päivä taas, kun vanhin paiskoo ovia. Tai että älkää te sitten vaan koskaan ikinä milloinkaan alkako tupakoida niin kuin tuo esikoinen.

Vierailija
13/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ihan aiheellista ole jos vaihtoi työpaikkaakin huonompi palkkaiseen. Mielestäni mummonne on osittain oikeassa.

Vierailija
14/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eli ainoastaan palkka merkitsee, ei esimerkiksi työn mielekkyys, työajat, mahdollisuus omien ideoiden käyttöön ja luovuuteen, työpaikan fyysinen sijainti...? 

Vierailija
15/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No jos toinen oli jatkuvasti burn outin partaalla, ja löysi mukavemman tosin pienempipalkkaisen työn, niin eikö se ole vain meidän perheemme asia, ei anopin? Laskimme että pärjäämme pienemmillä tuloille, ja jos se on minulle ok, ei äidilläni ole oikeutta valittaa siitä joka kerta tavatessamme. Eikä etenkään haukkua lapsille heidän isäänsä.

Ja jos teini käyttää mummon mielestä rumia vaatteita, onko oikein haukkua tyttöä lutkan näköiseksi? Ja jos teini jää tupakkakokeilusta kiinni, onko oikein huutaa pikkusisaruksille miten kamala ihminen teini on? Tai ilmoittaa pikkusisaruksille että isosiskonne pitäisi pistää laitokseen pois sivistyneiden ihmisten silmistä?

Tälläistä se tosiaan on.

ap

Vierailija
16/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:46"]

[/quote]

[/quote]Näin se on. Raha ratkaisee.

Vierailija
17/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:51"]

[/quote]

[/quote]Näin se on. Raha ratkaisee.

[/quote]

Äitini voisi löytää sinusta kaltaisensa ystävän :P

ap

Vierailija
18/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin äitini on ihan ääliö, mutta pistän seniiliyden piikkiin. Ikää sillä on vain 71 eikä muuten ole dementoitunut, mutta ilmeisesti omien piirien pienuuden takia ei yhtään ymmärrä muiden valintoja. Ja raha todellakin on kaikkein tärkein kriteeri ihan kaikille päätöksille.

Vierailija
19/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini on vielä nuori ja hyvinvoiva. Pari vuotta sitten vielä kaikki lapset suunnilleen palvoivat häntä, mummolasta ei ollut koskaan kiire kotiin.. Alkoi muuttua kun jäi eläkkeelle. Ilmeisesti liikaa aikaa puuttua minun elämääni.

ap

Vierailija
20/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Jos aiempi palkka oli 2000 euroa ja uusi on 1500 euroa ja teillä on viisi suuta ruokittavana ja sinä elät tuilla, ihan syystä motkotti. Jos palkka tippui 12 000 eurosta 10 000 euroon, sitten mummo voi pitää mölyt mahassaan.