Voiko häihin laittaa kansallispuvun? Siis häävieraat.
Minulla on Kaukolan kansallispuku ja mieheni saisi lainaksi tuttavalta Kaukolan miesten puvun.
Kommentit (17)
Itse en pidä sitä erityisen pukevana ja kaipaan vähän trendikkäämpää asua juhliin, erityisesti jos ei ole päiväjuhla. Mutta kansallispuku on kallis ja arvostettu ja kannattaa käyttää sitä kun kerran sellainen on.
Vierailija:
...kansallispukua on sopivaa käyttää avoimissa kaiken kansan juhlissa: kotiseutupäivät, koulujen joulu- ja kevätjuhlat, sukuseurojen juhlat yms.
Ihme dorkia täällä taas liikeenteessä. Ette yhtään kunnioita perinteitä. Ja voin vaikka vannoa, miksi te vihaatte kansallispukuja noin paljon. Teidän mielestä ainoastaan tanhuujat käyttävät noita.
Tottakai sopii myös linnanjuhliin! Tulee sinne niitä diplomaattejakin omissa kansallisasuissaan!
Kansallispuku on vanhaa rahvaan pukua jäljittelevä asu, jota käytetään juhlapukuna ja esim. kansantanssi- ja kansanmusiikkiryhmien esiintymisasuina. Kansallispuvut syntyivät kansallisromantiikan aikana, ja useimmat niistä jäljittelevät 1700- tai 1800-luvun asuja.
Suomessa naisjärjestöt tekivät 1885 ensimmäiset kansallispuvut, jotka esiteltiin julkisesti Venäjän keisarinnan vierailun yhteydessä. Suomen Käsityön Ystävät ja Kansallispukuneuvosto suunnittelevat ja tallentavat kansallispukuja ja neuvovat niiden käytössä.
Koska kansallispuku on juhlapuku, sitä ei pidetä sopivana asuna työnäytöksissä (esim. kotiseutumuseoissa) vaan niihin suositellaan kansanpuvun kuten feresin käyttöä.
Kansallispukuneuvosto on koonnut kansallispukuihin ohjeet ja valvoo kansallispukujen suunnittelua. Uusia pukumalleja suunnitellaankin nykyään pitkälti historiallisten näytteiden pohjalta sekä tutkitun yleisen tietämyksen perusteella. Eri aikoina valmistetut kansallispuvut kuitenkin kantavat sen ajan muotia ja käsityksiä mukanaan: esimerkiksi 70-luvulla valmistettujen pukujen hameet ovat lyhyempiä. Puvut ovat nimetty paikkakuntien mukaan, ja uusia pukuja toivovat vaikkapa kotiseutuyhdistykset. Usein kansallispuvun valintaan vaikuttaakin kotipaikka tai suvun juuri.
Kansallispukua ei todellakaan käytetä pelkästään pelimanni ja kansantanssi esityksissä vaan niitä käytetään myös juhlapukuina.
saamelaisten kansallispukuun pukeutunut nuori nainen ja kyllä herätti ihastusta. Meidän jälkeen varmasti päivän ja illan kuvatuin henkilö. Tykkäsin tosi paljon!
...kansallispukua on sopivaa käyttää avoimissa kaiken kansan juhlissa: kotiseutupäivät, koulujen joulu- ja kevätjuhlat, sukuseurojen juhlat yms.
että kansallispuku käy kaikkiin juhliin, myös häihin.
Mutta mikäli morsian on pukeutunut Ahtolamaiseen yöpaitaan, ei vieraan kannata pukeutua niin tyylikkäästi kuin kansallispukuun.
kauniimpaa juhlavaatetta, kuin omat kansallispukumme!!! Miksi emme niitä käyttäisi? Ei ne Henkan&Maukat topit ja kimalteet kovin kauniita ole.
Itse olen todennut kansallispuvun tosi käyttökelpoiseksi. Miehet pukeutuu aina juhlasta toiseen siihen samaan tummaan pukuun. Ei ole paljon pukeutumisongelmia. Itse olen käyttänyt kansallispukua vähän samalla tapaa, ei ole stressiä pukeutumisesta aina löytyy kaapista yksi vaate, joka käy juhlaan kuin juhlaan. (Toki en kaikissa juhlissa ole se päällä.)
Olen jopa ulkomailla ollut kansallispuku päällä häissä. Silloin toki kysyin hääparilta, että onko ok. He oikein toivoivat, että tulisimme ne päällä sinne. Ja olihan siellä skotitkin kiltissään...
Te, jotka sanoitte, että häihin ei voi mennä kansallispuku päällä. Niin ajatteletteko samalla tavalla, jos häihinne tulisi esim. sukulaisia skotlannista kiltit päällä??
Jos meillä on jotain kansallista omaa, niin siitä pitäisi olla ylpeä, eikä hävetä!
ps. Anirta Ahtolan häissä kaikki kellä oli enenmmän vaatetta päällä kuin bikinit, olivat paremmin pukeutuineita kuin itse morsian.
Kansallispuku on virallinen juhlapuku, käy vaikka Linnan juhliin.
Omilla siskoillani on ollut minun ja veljen häissä! Mukava, jos teillä molemmilla on saman maakunnan puvut!
Laittakaa ihmeessä häihin kansallispuvut.
Suomalaiset puvut on tosi hienoja (oikein puettuina).
Ei varmaan morsiankaan ole uhrannut yhtä montaa tuhatta omaan pukuunsa.
Laittakaa vaan. Se on hienon näköistä.
Sehän on paljon arvokkaampi, kuin moni iltapuku. Meidänkin häissä yhdellä oli!
Riippuu tietysti vähän myös häiden tyylistä. Jos on jossain seurojentalolla pidettävät suuret sukujuhla-tanssihäät, niin sopii loistavasti. Anitra Ahtola -tyylisiin sity-sushi-häihin ehkä ei niin hyvin.
Kysy vaikka hääparin mielipidettä!