Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te keillä on aspergerin oireryhtymä?

Vierailija
24.06.2015 |

Olen 19-vuotias nainen, ja epäilen, että minulla on se. Haluan tietää, miksi olen niin outo. Tiedän, että neurologille pitäisi varata aika ja aionkin. Mutta miltä kuulostaa? Mm tämänlaisia oireita.

- Vaikea välillä päättää missä asennossa olisin tai miten pitäisin kädet, olen kömpelömäinen.

- Säikähdän helposti, esim. tiputtaessani jonkun tavaran, jos siitä aiheutuu kova ääni. Sen jälkeen minusta tulee todella turhautunut ja ärtynyt pitkäksi aikaa.

- Kaikki kovat äänet saavat minut sekaisin (sisäisesti). Joskus pelkkä ihmisten puhe. Kun vielä asuin kämppiksen kanssa, en kestänyt puhetta tai musiikinsoittoa. Pakenin aina urheilemaan tai tekemään jotain muuta.

- Katson ns. ihmisen kasvojen läpi, muuten en pysty keskittymään henkilön puheeseen. Jos taas katson ihmisen kasvoja tarkemmin, puhe menee ohi korvien.

- Epämiellyttävät hajut saavat minut ahdistuneeksi. Jos joku on käynyt luonani, minun on yleensä pakko avata ikkunat ja suihkutella ilmanraikastinta. Kun ikkuna on auki, kuulokkeet korville, koska ulkoatulevat äänet häiritsevät. Kuuntelen usein myös ulkona musiikkia/pidän korvatulppia.

- En pysty syödä katsoessani ohjelmia/kuunnellessani musiikkia, koska muuten en pystyisi keskittymään ohjelmaan tai musiikkiin vaan pelkästään pureskelun ääniin.

- Olen erittäin moraalinen. Vihaan kaikkea epäoikeudenmukaisuutta niin, että se fyysisesti koskee minua (esim. vatsaan) ja saa minut ahdistuneeksi, joskus ärtyneeksikin.

- Saatan alkaa itkeä ärtymyksestä, jos joku ei ymmärrä mitä tarkoitan. (En itke silloin ihmisten edessä, ainakaan yleensä.)

- Otan aina vitsit sanatarkasti. Tosin uskon ymmärtäväni sarkasmia ja olen itsekin välillä sarkastinen.

- Jos joku vahingossa osuu minuun, ikään kuin tuntisin sen häiritsevästi itsessäni vielä pitkään sen jälkeen.

- Nauran usein eri asioille kuin muut.

- Olen aika periaatteellinen tietyissä asioissa (esim. ruoan pois heittäminen, valojen jättäminen päälle vessaan), ja saatan huomaamattani (tutuille) saarnata niistä, vaikka en tarkoita mitään pahaa.

- Pääsääntöiset rutiinit ovat erittäin tärkeitä. En nyt tarkoita, että teen kaiken aamuisin tismalleen samassa järjestyksessä, vaan jos suunnitelmiin tulee joku muutos, enkä tiedä tarkalleen mitä tulee tapahtumaan, olen erittäin ahdistunut. Jos joku sanoo, että nähdään ostoskeskuksessa, minun täytyy tarkalleen tietää missä kohtaa, tarkka kellonaika, jne. En yleensä aina myöskään tunnista tuttuja kaupungilla, osaksi koska välttelen katsekontaktia ja muihin ihmisiin katsomista. Jos joku ei soita sillon kuin sanoo, rupean panikoimaan, enkä ole aivan varma miksi. En nimittäin ole huolestunut siitä, että jotain olisi käynyt. Rupeaa vaan ahdistamaan.

- Todella vaikea keskittyä asioihin, mistä en ole kiinnostunut.

- Small talk tuntuu turhalta ja vaikealta.

- Tykkään olla yksin, mutta tunnen itseni usein ulkopuoliseksi ja oudoksi. Haluaisin jonkun, kenen kanssa jutella kiinnostavista asioista sillon tällöin. (Liika sosiaalinen kanssakäyminen kuormittaa fyysisesti.)

- Olin lapsena todella rauhallinen, myöskin moraalinen ja rutiineista poikkeaminen sai minut ahdistumaan (ja itkemään).

- Tuntuu, etteivät ihmiset ymmärrä minua.

- Olen ehkä liiankin suorapuheinen ja sanon vääriä asiota, joissain tilanteissa taas liian hiljainen.

Haluan vain selvyyden siihen, miksi olen tämänlainen. Tunnen itseni kummajaiseksi.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon assiin viittaavia piirteitä sinussa on.

Vierailija
2/8 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule. Oon assien ja aspergereiden kanssa töissä. Tässä piirteitä: ei pärjää yksin,
Pakonomainen tarkastelu, sairaudentunnottomuus. Aidot ja oikeat Aspergerit ja autistit ei täällä surffaile, oletvaan lukenut mahdollisia piirteitä ja löydät ne otsestäsi. (Kuten kaikki meistä muodossa tai toisessa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirteitä löytyy kyllä...

Vierailija
4/8 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostat lähinnä aistiyliherkältä, introvertilta ja temperamentiltasi alhaisen sopeutuvuuden omaavalta. Olen itse monessa asiassa samanlainen enkä ajattele että olisin asperger. Vähän erikoisempi luonne vaan.

Vierailija
5/8 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 22:48"]Kuule. Oon assien ja aspergereiden kanssa töissä. Tässä piirteitä: ei pärjää yksin,
Pakonomainen tarkastelu, sairaudentunnottomuus. Aidot ja oikeat Aspergerit ja autistit ei täällä surffaile, oletvaan lukenut mahdollisia piirteitä ja löydät ne otsestäsi. (Kuten kaikki meistä muodossa tai toisessa).
[/quote]

Oletko tosissasi että aspergerit eivät pärjää itsenäisesti?
Kyllä as-henkilöitä on "eri tasoisia" ja osa pärjää elämässään ja työelämässä vallan hienosti!

Vierailija
6/8 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoit saman tänne eilen.... Henna?

Vierailija
7/8 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuuden saat selville vain käymällä läpi tutkimukset (jos silläkään, asperger on aikuisilla ja varsinkin naisilla aika vaikea diagnosoida). Kannattaa keskustella vertaistukipalstalla, niin saat ainakin yhteyden ja käsityksen erilaisista ihmisistä, joilla on asperger tai piirteitä. Aspergerin lisäksi on tavallista, että henkilöllä on esim. ad(h)d tai aistiyliherkkyyttä.

Paras tietämäni palsta on osoitteessa asperger.keskustelu.info . Tervetuloa!

Vierailija
8/8 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen selaillut keskustelupalstoja, ja tekstit sieltä kuulostavat siltä, kuin tulisivat ihan minun suustani. En pystyisi sanomaan itseäni "erikoisluonteiseksi", jokin häiriö minulla on pakko olla, jos ei asperger niin jotain muuta. Tai sitten olen vain yksinkertaisesti kummajainen. 

Ja tuossa listassa ei edes ollut kaikkia oireista, vain osa. Epäilen aspergeria erityisesti siksi, kun vertaan sitä millainen olin lapsena ja nyt. Lapsena leikin melkein aina yksin, viihdyin yksin ja touhusin yksin. Oli aiheita mitkä vaihtuivat, mistä innostuin ihan totaalisesti. Sain kiukkukohtauksia, kun vanhempani/ihmiset eivät ymmärtäneet miltä minusta tuntuu. En olisi lapsena pystynyt koskaan kiusaamaan ketään. Minulla on ns. pakkoliikkeitä kasvojen alueella, ja kropassakin mitä en pysty estämään, ne vaan tulee. Eikös syömishäiriötkin ole aspergereilla yleisiä? 10-vuotiaasta asti on ja off laihdutusta, laihdutus ollut helppoa kuin heinänteko. Ja välillä taas lihon vähän ahmimalla, sitten laihdutan. Koko elämä yleensä pyörii tietyn asian ympärillä, eli tosiaan laihdutus tai kirjoittaminen tai työnteko.