Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajan arvostus tänä päivänä?

Vierailija
21.06.2015 |

Miten koette? Tutkinto on nykyään korkeakoulututkinto, mutta onko arvostus käytännössä muuttunut?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/5 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllä arvostanut sairaanhoitajan työtä aina, ei siihen koulutusmuoto ole vaikuttanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaat kyllä arvostavat ja se riittää. Aivan sama mitä palstalla huudellaan.

Vierailija
4/5 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän siitä, mitä tässä yhteydessä arvostuksella tarkoitetaan. Mutta onhan tuo koulutuskin tosiaan muuttunut, samoin monessa paikassa sairaanhoitajien toimenkuva. Siinä missä sairaanhoito-opistossa opetettiin, että potilasta on aina ja kaikissa tilanteissa ymmärrettävä, tänä päivänä opetus perustuu paljon enemmän hoitotieteeseen. Monissa paikoissa sairaanhoitajan työkin on lähempänä jotain paperitehtaan teknistä valvontaa kuin "sisar hento valkoinen" -hommaa. Sairaanhoitajan ammatti ei myöskään ole enää samalla tavalla kutsumusammatti kuin ennen. Äkkiseltään sanoisin, että sairaanhoitajien arvostus on laskenut, koska sairaanhoitajilta usein edelleen edellytetään tuota "sisar hento valkoinen" -mentaliteettia. Jos sairastut ja sinua hoitaa rautaisen ammattitaidon omaava, mutta "teknikkoluonteinen" hymytön hoitaja, joka piipahtaa luonasi vain tekemässä jonkun toimenpiteen, voit kokea sairaanhoitajan olevan tyly ja epäempaattinen. Mutta jos sairastut todella vakavasti ja taistelet hengestäsi, se "teknikkohoitsu" saakin arvostuksesi. Empatian aika tulee vasta myöhemmin, jos kiitollisuudesta henkiinjäämisestäsi edes kaipaat mitään empatioita. 

Vierailija
5/5 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään arvostusta .

Olen valmistunut sairaaanhoitajaksi ensimmäisten AMK sairaanhoiatjien aikoihin. Silloin oli vielä mahdollisuus syventäviin opintoihin viimeiset puolitoistavuotta. Itsellä psykiatria&päihdetyö. Näitä töitä tehnyt kunnallisella valmistumiseta lähtien. Peruspalkka naurettavan pieni, työ henkisesti aina vain kuluttavampaa. Kun olen lasten ollessa pieniä joutunut päivätyöhön, käteen jäänyt verojen jälkeen alle 2000e/kk. Maksa siinä asuntoa, lasten harrastuksia ym. Eli tiukassa on toimeentulo. millään muulla AMK alalla en tiedä näin pieniä peruspalkkoja, ainut mahdollisuus saada hieman lisää on 3-vuorotyö, jossa nyt taas itsekin olen . 

Mutta suurin osa potilaista, näistä kansakilellä umpihulluista, on ihania!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme