Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

yksineläjän toimeentulo

Vierailija
18.06.2015 |

Paljonko mielestänne yksinelävällä eläkeläisellä pitäisi olla tuloja tullakseen edes siedettävästi toimeen. Ei oteta huomioon asumiskustannuksia koska ne ovat niin erisuuruisia. Sillä ei ole väliä mistä ne tulot tulevat, kunhan ovat kuukausittain säännölliset.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän anteliaisuuteen liittyen ja täällä myönnettyjen määrärahojen puitteissa haluan kertoa miten naapurin "rollaattorimummo" ryöstettiin mamujen toimesta ja rahaa katosi juuri tuo kuukauden 'ansio' eli 400 €. Eikä varmasti sossu maksa vaikka kuinka selittelisi.

Vierailija
2/32 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

700 €. Se minulle jääkin ja sillä pärjään.
T. Nettiä ahkerasti käyttävä eläkeläinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 13:58"]Tähän anteliaisuuteen liittyen ja täällä myönnettyjen määrärahojen puitteissa haluan kertoa miten naapurin "rollaattorimummo" ryöstettiin mamujen toimesta ja rahaa katosi juuri tuo kuukauden 'ansio' eli 400 €. Eikä varmasti sossu maksa vaikka kuinka selittelisi.
[/quote]
Voi mummo parkaa. Kumman isoja summia jotkut (vanhat) kuljettavat mukanaan.

Vierailija
4/32 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jää vuokran ja sairaskulujen jälkeen 900€. Sillä elää ihan hyvin, mutta tulotasoni on toki kaukana siitä, mitä se oli töissä ollessani.
Tilanne harmittaa tietysti.
T. 38v työeläkeläinem

Vierailija
5/32 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 14:05"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 13:58"]Tähän anteliaisuuteen liittyen ja täällä myönnettyjen määrärahojen puitteissa haluan kertoa miten naapurin "rollaattorimummo" ryöstettiin mamujen toimesta ja rahaa katosi juuri tuo kuukauden 'ansio' eli 400 €. Eikä varmasti sossu maksa vaikka kuinka selittelisi.
[/quote]
Voi mummo parkaa. Kumman isoja summia jotkut (vanhat) kuljettavat mukanaan.
[/quote]

Jos mummo kävi pankkireissulla niin olihan ne rahat kotiin vietävä.

Vierailija
6/32 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 11:31"]

Ja kun joku heitti tuolla jo jotain tonnin arvioita niin miksi ei sitten ihan kaikkien työttömien ym pitäisi saada sen verran jäämään vuokran ja laskujen jälkeen käteen, vaan pelkästään eläkeläisten? Mä en ole eläissäni edes saanut ennen vuokraa tonnia kuussa, maksimissaan 800€, kun ei sitä työpaikkaa ole.

[/quote]

Taas nämä mystiset "laskut". Ei, jokaisella ei tarvitse jäädä tonnia käteen asumiskulujen ja "laskujen" jälkeen. Toimeentulotuen perusosa pitää jäädä, eli se noin 480e (sinkulle) ja se riittää minimitoimeentuloon ihan hyvin.

Jos kuitenkin on kyse siitä paljonko eläkeläisellä pitäisi jäädä rahaa, on kysymys eri. Silloin ainakin minä vastaan sen mukaan mitä ITSE haluaisin että minulle jää eläkkeellä rahaa, ja jolla pystyisin elämään loppuikäni (inflaatiokorjattuna tietty) ns. "hyvin". Eli mihin summaan tähtäisin esim. eläkkeen kerryttämisessä tai eläkesäästämisessä jne. Se summa on paljon isompi kuin summa, joka on pakko antaa elämäntapalusmuille etteivät kuole nälkään tai kylmyyteen.

Vierailija
7/32 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 14:13"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 14:05"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 13:58"]Tähän anteliaisuuteen liittyen ja täällä myönnettyjen määrärahojen puitteissa haluan kertoa miten naapurin "rollaattorimummo" ryöstettiin mamujen toimesta ja rahaa katosi juuri tuo kuukauden 'ansio' eli 400 €. Eikä varmasti sossu maksa vaikka kuinka selittelisi. [/quote] Voi mummo parkaa. Kumman isoja summia jotkut (vanhat) kuljettavat mukanaan. [/quote] Jos mummo kävi pankkireissulla niin olihan ne rahat kotiin vietävä.

[/quote]

Mummo on hyvä ja opettelee käyttämään pankkikorttia. Ei tarvitse nostaa koko kuukauden rahoja kerralla. 

Vierailija
8/32 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No asumiskulujen jälkeen, jos vaikka 300-400 euroa jäisi niin mun mielestä oikein sopiva summa, kun vanhukset eivät kovin paljon yleensä edes syö niin on sitten vaikka yllättäviin sairaskuluihin taskussa. Mä olen työtön ja asumiskulujen ja laskujen jälkeen jää ruokaan vähän vajaa 300€ kuukaudessa, mutta asun miehen kanssa yhdessä ja tietty yhdistetään molempien jäävästä summasta sit ruokarahat niin molemmille jää vähän myös omaan käyttöön.

Vierailija
9/32 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 10:26"]No asumiskulujen jälkeen, jos vaikka 300-400 euroa jäisi niin mun mielestä oikein sopiva summa, kun vanhukset eivät kovin paljon yleensä edes syö niin on sitten vaikka yllättäviin sairaskuluihin taskussa. Mä olen työtön ja asumiskulujen ja laskujen jälkeen jää ruokaan vähän vajaa 300€ kuukaudessa, mutta asun miehen kanssa yhdessä ja tietty yhdistetään molempien jäävästä summasta sit ruokarahat niin molemmille jää vähän myös omaan käyttöön.
[/quote]

Oletko ottanut huomioon VESIMAKSUN (MINULLA 30€/KK), SÄHKÖN (25€/KK), TERVEYSKESKUKSEN VUOSIMAKSUN (n. 30€/v). Tässä muutamia juoksevia kuluja ilman HAMMASHOITO-, PUHELIN- , NETTI- , LÄÄKE- JA BUSSIMAKSUJA. Vaatettakin eläkeläinen joskus joutuu ostamaan, kampaamossa käymään, lehtiä ei nyt voi ajatellakaan tilata. Paljonko jäi kirjanpitosi jälkeen RUOKAAN.

Vierailija
10/32 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

600€ ja pystyisi jotenkin kituuttamaan.

Vierailija
11/32 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 10:26"]No asumiskulujen jälkeen, jos vaikka 300-400 euroa jäisi niin mun mielestä oikein sopiva summa, kun vanhukset eivät kovin paljon yleensä edes syö niin on sitten vaikka yllättäviin sairaskuluihin taskussa. Mä olen työtön ja asumiskulujen ja laskujen jälkeen jää ruokaan vähän vajaa 300€ kuukaudessa, mutta asun miehen kanssa yhdessä ja tietty yhdistetään molempien jäävästä summasta sit ruokarahat niin molemmille jää vähän myös omaan käyttöön.
[/quote]

Oletko ottanut huomioon VESIMAKSUN (MINULLA 30€/KK), SÄHKÖN (25€/KK), TERVEYSKESKUKSEN VUOSIMAKSUN (n. 30€/v). Tässä muutamia juoksevia kuluja ilman HAMMASHOITO-, PUHELIN- , NETTI- , LÄÄKE- JA BUSSIMAKSUJA. Vaatettakin eläkeläinen joskus joutuu ostamaan, kampaamossa käymään, lehtiä ei nyt voi ajatellakaan tilata. Paljonko jäi kirjanpitosi jälkeen RUOKAAN.

[/quote]
No eikös vesi ja sähkö kuulu asumiskuluihin? 30€ vuodessa ei ole paljon, puhelinlaskun saa itselleen sopivalla liitttmällä pidettyä 14-30€ kuukaudessa, en usko, että moni eläkeläinen käyttää nettiä paljon ja ei sekään järin kallis ole, kampaajalla ei tarvitse käydä kuin ehkä 2kk välein (itse käyn ehkä kerran vuodessa kun värjään kotona), jos on pakko jotain bussi maksuja maksaa ettei muuten pääse asioille niin jyväskylässä ainakin bussikortti on 50-60€ kuukaudessa, vaatteita riittää kun ostaa esim. kerran vuodessa rikkinäisten tilalle ja hamnaslääkärissäkään ei tarvitse kuin kerran vuodessa käydä tarkastuksessa ellei jotain akuuttia tule. Ja yksineläjä pärjää vähän reilu satasella kuukauden ruokaostoksissa, minulla ja miehellä menee kuukauden ruokaostoksiin vähän reilu 300€ kuukaudessa ja vähän vähemmälläkin pärjättäs, mutta halutaan syödä niin kuin tykätään eikä säästellä ruuasta.

Vierailija
12/32 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 10:26"]No asumiskulujen jälkeen, jos vaikka 300-400 euroa jäisi niin mun mielestä oikein sopiva summa, kun vanhukset eivät kovin paljon yleensä edes syö niin on sitten vaikka yllättäviin sairaskuluihin taskussa. Mä olen työtön ja asumiskulujen ja laskujen jälkeen jää ruokaan vähän vajaa 300€ kuukaudessa, mutta asun miehen kanssa yhdessä ja tietty yhdistetään molempien jäävästä summasta sit ruokarahat niin molemmille jää vähän myös omaan käyttöön.
[/quote]

[/quote]
No eikös vesi ja sähkö kuulu asumiskuluihin? 30€ vuodessa ei ole paljon, puhelinlaskun saa itselleen sopivalla liitttmällä pidettyä 14-30€ kuukaudessa, en usko, että moni eläkeläinen käyttää nettiä paljon ja ei sekään järin kallis ole, kampaajalla ei tarvitse käydä kuin ehkä 2kk välein (itse käyn ehkä kerran vuodessa kun värjään kotona), jos on pakko jotain bussi maksuja maksaa ettei muuten pääse asioille niin jyväskylässä ainakin bussikortti on 50-60€ kuukaudessa, vaatteita riittää kun ostaa esim. kerran vuodessa rikkinäisten tilalle ja hamnaslääkärissäkään ei tarvitse kuin kerran vuodessa käydä tarkastuksessa ellei jotain akuuttia tule. Ja yksineläjä pärjää vähän reilu satasella kuukauden ruokaostoksissa, minulla ja miehellä menee kuukauden ruokaostoksiin vähän reilu 300€ kuukaudessa ja vähän vähemmälläkin pärjättäs, mutta halutaan syödä niin kuin tykätään eikä säästellä ruuasta.
[/quote]
Ja perustin tämän mielipiteeni ihan oman kokemuksen pohjalta, koska mulle jää se kolmisensataa kuukaudessa pakolisten asumis- ja laskumenojen jälkeen käyttöön, että kyllä ihmettelen miten joku muu ei sillä sitten pärjäisi kun mä pärjään ainakin oikein hyvin kun en ikinä ole tienannut sen enempää kun ei ole vielä työpaikkaa löytynyt valmistumisen jälkeen.

Vierailija
13/32 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset todella käyttävät nettiä ja paljon :D Olet hiukan pihalla nykyajasta, myös tältä osin.

Vierailija
14/32 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisten tilanteet varmaan vaihtelevat hyvin paljon. Toisille kasautuu paljon menoja esimerkiksi sairauksien hoidosta. Myös asuinpaikkojen väliset erot elämisen kustannuksissa voivat olla tuntuvia ja edellyttävät erilaisia asioita, esimerkiksi maaseutu/kaupunki tai pk-seutu/muu Suomi. 

Mutta yleisesti voisi todeta, että rahaa pitäisi olla niin paljon, että sitä ei tarvitsisi koko ajan ajatella. Eläkeläinen voisi tehdä kiinnostavia asioita, harrastaa ja halutessaan matkustaa. Kunnolliseen ruokaan pitäisi rahojen helposti riittää. Samoin puhtauteen ja vaatteisiin. 

Vaikeaa on sanoa mitään tiettyä summaa, mutta olisiko 1 000 euroa kohtuullinen summa. 

Vierailija
15/32 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 10:26"]No asumiskulujen jälkeen, jos vaikka 300-400 euroa jäisi niin mun mielestä oikein sopiva summa, kun vanhukset eivät kovin paljon yleensä edes syö niin on sitten vaikka yllättäviin sairaskuluihin taskussa. Mä olen työtön ja asumiskulujen ja laskujen jälkeen jää ruokaan vähän vajaa 300€ kuukaudessa, mutta asun miehen kanssa yhdessä ja tietty yhdistetään molempien jäävästä summasta sit ruokarahat niin molemmille jää vähän myös omaan käyttöön.
[/quote]

[/quote]
[/quote]
ETKÖ OSAA LUKEA 'VESIMAKSU 30€/KK'? Et ole tainnut vedestä maksaakaan.

Vierailija
16/32 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 11:09"]Eläkeläiset todella käyttävät nettiä ja paljon :D Olet hiukan pihalla nykyajasta, myös tältä osin.
[/quote]
Olen 19-v ja kukaan tuntemani vanhus ei pahemmin nettiä käytä. T. Se joka elää 300€ kuukaudessa

Vierailija
17/32 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 11:16"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 10:26"]No asumiskulujen jälkeen, jos vaikka 300-400 euroa jäisi niin mun mielestä oikein sopiva summa, kun vanhukset eivät kovin paljon yleensä edes syö niin on sitten vaikka yllättäviin sairaskuluihin taskussa. Mä olen työtön ja asumiskulujen ja laskujen jälkeen jää ruokaan vähän vajaa 300€ kuukaudessa, mutta asun miehen kanssa yhdessä ja tietty yhdistetään molempien jäävästä summasta sit ruokarahat niin molemmille jää vähän myös omaan käyttöön.
[/quote]

[/quote]
[/quote]
ETKÖ OSAA LUKEA 'VESIMAKSU 30€/KK'? Et ole tainnut vedestä maksaakaan.
[/quote]
Osaan lukea, mutta mä ainakin sisällytän ASUMISKULUIHIN vuokran, veden ja sähkön. Ja maksan itsekin 25€/kk vedestä.

Vierailija
18/32 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun näkemykseltä käteen pitäisi jäädä hieman yli toimeentulotuen perusosuuden. Eli asumisen ja terveydenhoidon jälkeen käteen pitäisi jäädä n. 500 €, mistä sitten maksellaan ne puhelimet, netit ja muut mysteerilaskut sen ruoan lisäksi. Jos asumisen ja terveydenhoidon jälkeen ei jää käteen edes toimeentulotuen perusosuutta, on suunta sossun luukulle.

Kyllähän noilla eläkeläisilläkin pitää olla oikeus harrastaa, matkustaa ja täytyyhän niillä olla rahaa maksella av-mamman vaunut, reimat ja muut vaatimuslahjat.

Vierailija
19/32 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 500€, jos ihan peruselämisestä puhutaan. Mutta jos ei ole säästöjä, tämän verran saava on pulassa pesukoneen yms. hajottua. Matkoihin ja huvituksiin on myös heikosti rahaa.

On myös ihan eri asia, pitääkö minimituloilla elää muutama kuukausi, muutama vuosi vai vuosikymmeniä. Vähän aikaa seisoo vaikka päällään, jos voi olettaa, että parempaa on tulossa. Mutta jos tiedossa on loppuelämä ankeutta...

800€?

Vierailija
20/32 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra pienestä kaksiosta 700e/kk, vesimaksu 30e/kk ja sähkö 25e/kk selvennykseksi niille jotka eivät ole ymmärtäneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi