Työkaverin kommentit lapsettomuudesta
En ole vapaaehtoisesti lapseton, mutta lapsia en ole saanut toiveista huolimatta (olen n40). Töissä on yksi kolmen lapsen äiti, joka tuo tämän esille vähän joka tilanteessa. Milloin en voi lapsettomana ymmärtää lapsen kuolemaa käsittelevää kirjaa, milloin en saisi lapsettomana puhua väsymyksestä. Tuntuu kamalalta, kun tätä arkaa paikkaa sörkitään työpaikalla.
Toivoisin äideiltä enemmän hienotunteisuutta. Jos sanot "et ymmärrä, kun sinulla ei ole lapsia" tms, se voi tuntua toisesta pahemmalta kuin sinä äitinä pystyt ymmärtämään.
Kommentit (12)
Itse olen kokenut tätä kahdelta naiselta. Tuntui kyllä pahalta. Ikään kuin mielipiteilläni ei ole merkitystä, kun en ole lapsia saanut.
Minäkin olen tätä kokenut työkavereilta. Viimeksi sain kuulla, että lapsettomat eivät ymmärrä, että jos lapsi on sairas, niin vanhemman on jäätävä kotiin tätä hoitamaan. Jepjep.
No mutta, onhan se totta, että jos ei ole lapsia, ei ymmärrä lapsiperhe-elämää.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä, mutta ei se tee kenestäkään arvotonta. Lapsettomia ylenkatsotaan ja se on väärin. Luulisi, että lapsia kasvattavilla aikuisilla olisi enemmän empatiakykyä.
Vierailija kirjoitti:
Monia asioita voi ymmärtää, vaikka ei olisikaan itse sitä kokenut. Esim. jokainen tervejärkinen aikuinen kyllä kykenee ymmärtämään, ettei sairasta lasta voi viedä hoitoon, vaan sitä on jonkun hoidettava kotona.
Ap:n kannattaisi ja muidenkin vastaavissa tilanteissa kannattaisi sanoa takaisin tuollaisille idiooteille työkavereille. Typerä käytös työpaikalla vaikuttaa sivullisiinkin.
Antaisin samalla mitalla takaisin, josko oppisi kerrasta.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran ymmärrän että olen osannut pysyä lapsettomana
Minulle eräs työkaveri sanoi jotta minulta on jäänyt elämä elämättä kun minulla ei ole lapsia. Pidän kyllä lapsista mutta en ole itselleni niitä ajatellut. Minulla on miesystävä ja emme kumpikaan ole lapsia halunneet. Elämämme on ihan mukavaa ilman lapsiakin.
Nämä on niitä mammoja, jotka katuvat lapsentekoa.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kannattaisi ja muidenkin vastaavissa tilanteissa kannattaisi sanoa takaisin tuollaisille idiooteille työkavereille. Typerä käytös työpaikalla vaikuttaa sivullisiinkin.
Tuollainen kommentti tulee tyhjästä ja iskeytyy suoraan sydämeen enkä minä siinä tilanteessa osaa sanoa mitään, nieleskelen vaan tutuksi käynyttä tuskaa. Tilanteet tulevat yleensä yllättäen.
Mitäpä jos kertoisit tämän juuri sille idiootille työkaverille, etkä yleistäisi asiaa anonyymisti koskemaan kaikkia äitejä?