Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin yliopistolla kursseja, joissa ei ole tenttiä, tai on kotitentti?

Vierailija
11.06.2015 |

Plussaa on, jos kyseinen kurssi kuuluu aineeseen, joka on vapaa sivuaine, mutta tämä ei ole välttämätön kriteeri. Hakusessa on kursseja, joiden suoritus tapahtuu erilaisia tehtäviä tekemällä tai kotitenttinä, koska tarvitsen yksinkertaisesti vain joitain kursseja tutkinnon täytteeksi, ja tällä hetkellä ulkoa pänttääminen tuntuu tosi työläältä.

Laitan tähän alkuun pari, jotka olen itse löytänyt. Toivottavasti lista kasvaa.

Yleinen kielitiede (ruotsiksi): kotitentti

Väestötieteen peruskurssi: kotitentti

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 09:52"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 09:32"]

Juu, olin jo nukkumassa tuohon aikaan, mutta joka tapauksessa mielenkiintoisia ehdotuksia tullut! Kiitos niistä. Joku sanoi, ettei minun kannattaisi kerätä silppusäkkiä, vaan opiskella jotain hyödyllistä. Kiitos huolehtimisesta, mutta minulla on aika järkevä pääaine + 2 sivuainetta -kombinaatio jo suoritettuna, tämä yhdistelmä valmistaa suoraan ammattiin, mutta työllistymistähän kukaan ei voi ennustaa, siinä on monta muuttuvaa tekijää. Nyt tarvitsen vain jotain, jotta saan ensinnäkin tutkinnon valmiiksi ja opintotukia. Kotitentit ja palautettavina tehtävinä suoritettavat kurssit ovat minulle hyvin luonteva tapa käydä kursseja, siksi kyselin niiden perään.

T: AP

[/quote]

Luulisi nyt yliopisto-opiskelijan ymmärtävän että todennäköisyys sille että työllistyt niiden kurssien avulla jotka aktiivisesti valitset hyödyllisyyden perusteella on paljon suurempi kuin se, että työllistyt niiden kurssien avulla jotka valitset pelkästään siksi, että ne ovat sinulle helpompi suorittaa.

Muutenkin työnantaja ei välttämättä arvosta työntekijää joka valkkaa kurssinsa oman laiskuutensa perusteella sen sijaan että ottaisi jotain hyödyllisempää. 

[/quote]

Nuo ylimääräiset kurssit eivät kuitenkaan näy tutkintotodistuksessa, joten miten työnantajalle koskaan selviäisi, onko kurssit järkeviä vai ei, puhumattakaan siitä, millä tavoin henkilö on ne suorittanut. Ihan kuin kurssi olisi jotenkin vähäpätöisempi, jos sen on suorittanut kotitenttinä...

Vierailija
2/42 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimen yiopiston koko verkkokurssitarjonta on aika pitkälti esseitä ja verkkotenttejä kotosalla. Itse tein sivuaineen yhteiskuntapolitiikasta juuri siten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkinto-opiskelijahan voi suorittaa Avoimen kautta ilmaiseksi opintoja kesäisin. Ainakin viestinnän perusopinnoissa iso osa tenteistä on verkkotenttejä. Ja kesäopintojen uusintatenteistä osa on vasta syyslukukauden puolella.

Vierailija
4/42 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:47"]

Juu, olin jo nukkumassa tuohon aikaan, mutta joka tapauksessa mielenkiintoisia ehdotuksia tullut! Kiitos niistä. Joku sanoi, ettei minun kannattaisi kerätä silppusäkkiä, vaan opiskella jotain hyödyllistä. Kiitos huolehtimisesta, mutta minulla on aika järkevä pääaine + 2 sivuainetta -kombinaatio jo suoritettuna, tämä yhdistelmä valmistaa suoraan ammattiin, mutta työllistymistähän kukaan ei voi ennustaa, siinä on monta muuttuvaa tekijää. Nyt tarvitsen vain jotain, jotta saan ensinnäkin tutkinnon valmiiksi ja opintotukia. Kotitentit ja palautettavina tehtävinä suoritettavat kurssit ovat minulle hyvin luonteva tapa käydä kursseja, siksi kyselin niiden perään.

[/quote]

Luulisi nyt yliopisto-opiskelijan ymmärtävän että todennäköisyys sille että työllistyt niiden kurssien avulla jotka aktiivisesti valitset hyödyllisyyden perusteella on paljon suurempi kuin se, että työllistyt niiden kurssien avulla jotka valitset pelkästään siksi, että ne ovat sinulle helpompi suorittaa.

Muutenkin työnantaja ei välttämättä arvosta työntekijää joka valkkaa kurssinsa oman laiskuutensa perusteella sen sijaan että ottaisi jotain hyödyllisempää. 

[/quote]

Nuo ylimääräiset kurssit eivät kuitenkaan näy tutkintotodistuksessa, joten miten työnantajalle koskaan selviäisi, onko kurssit järkeviä vai ei, puhumattakaan siitä, millä tavoin henkilö on ne suorittanut. Ihan kuin kurssi olisi jotenkin vähäpätöisempi, jos sen on suorittanut kotitenttinä...

[/quote]

On se silti aina parempi, jos todistuksessa lukee esim.

sosiologia 25 op

kuin että lukisi

muut opinnot 25 op.

Vierailija
5/42 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

sosiologia 25 op

kuin että lukisi

muut opinnot 25 op.

[/quote]

Tutkintorakenne ei tuollaista varsinaisesti nykyään salli, kyllä siellä yliopistolla on pidetty huolta siitä, että tutkinto muodostuu kokonaisuuksista. Hajanaisia kursseja silti saa ottaa mitä haluaa ja kannattaahan se valita jotain vähemmän työlästä.

Vierailija
6/42 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 01:12"]

Jos asiat ymmärtää, ne omaksuu ja silloin niitä ei tarvitse päntätä ulkoa. 

[/quote]

Kyllä siinä aikaa saa silti tuhraantumaan jo ilman pänttäämistä, jos 5 op saadakseen joutuu muistamaan ja omaksumaan n. 1500 sivun edestä asiaa.

Vierailija
7/42 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos satut olemaan musiikin harrastaja ja musiikinteoria sujuu kuin vettä vain, niin musiikkitieteen musiikinteorian peruskurssin (tmv.) voi suorittaa pelkällä tentillä. Läsnäolon tenttitilanne toki vaatii, mutta jos teoria on hallussa, niin melko helpolla saa muutaman nopan.

Vierailija
8/42 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:47"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

sosiologia 25 op

kuin että lukisi

muut opinnot 25 op.

[/quote]

Millälailla parempi? Minulla on jo kaksi sivuainetta, ja tästä kombinaatiosta valmistun suoraan ammattiin. Mitä ihmeen hyötyä siitä on, että kävisin vielä kolmannen sivuaineen ihan jostain muusta aineesta, kun jo se toinen sivuaine on tavallaan ekstraa ja parantaa työllistymismahdollisuuksiani? Varsinkin kun noppien tarve on alle 25op, eli joutuisin jopa käymään turhaan ylimääräisiä kursseja, kun 300op olisi jo täynnä vähemmälläkin.

Vierailija
9/42 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:19"]

Jos satut olemaan musiikin harrastaja ja musiikinteoria sujuu kuin vettä vain, niin musiikkitieteen musiikinteorian peruskurssin (tmv.) voi suorittaa pelkällä tentillä. Läsnäolon tenttitilanne toki vaatii, mutta jos teoria on hallussa, niin melko helpolla saa muutaman nopan.

[/quote]

Kiitos tästä vinkistä!

AP

Vierailija
10/42 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiologiassa voi aineopinnoissa ja syventävissä korvata kirjantentin esseellä jos erikseen sopii siitä tentaattorin kanssa. Ehkä jossain muussakin aineessa mahdollista?

Vierailija
11/42 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
12/42 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotomisto taitaa olla se paras paikka tällaisiin tiedusteluihin.

Vierailija
13/42 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista "Johdatus kasvatustieteeseen" -kurssi. Se on tenttikurssi, mutta kun itse tein sen, arvostelu oli hyväksytty-hylätty.

En oikein tiedä muuten, mitä suosittelisin, se riippuu vähän suuntautuneisuudestasi. Esimerkiksi jos kaunokirjallisuus on sinulle läheistä, kannattaa tarkistaa kotimaisen kirjallisuuden kurssit. Peruskursseille pitää lukea paljon klassikkokirjoja, mutta kuten sanoin, jos olet jo lukenut niitä ja se on sinulle luontevaa, saatat pitää kursseja kohtuullisen helppoina. Johdatus kirjallisuuden tutkimukseen ei välttämättä ole niin helppo, siinä pitää sisäistää teoreettisia käsitteitä.

Vierailija
14/42 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 23:32"]

Opintotomisto taitaa olla se paras paikka tällaisiin tiedusteluihin.

[/quote]

Et varmaan itse opiskele yliopistossa?

Vierailija
15/42 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin ehdottaa otsikon perusteella kielten kursseja, kun ajattelin, että ap vaan kammoaa tenttejä. Niissä on kuitenkin valtavat määrät hommaa suhteessa opintopisteisiin, ainakin minusta paljon enemmän kuin tenttikursseissa. Tai ehkä kielikeskuksen kursseissa olisi jotain mukavia kursseja? Niistä en tiedä, kun en ole käynyt. Enpä siis osannut auttaa.

Vierailija
16/42 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt kuitenkin opiskelisit jotain josta on hyötyä eikä jotain joka on helppo lukea. Helppoa luettavaa löytää esim. kirjastosta ja siitä on ihan yhtä paljon hyötyä kuin jostain random kursseista joilla ei tee mitään kokonaisuuden kannalta.

Vierailija
17/42 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 jatkaa: meillä myös työelämäaiheiset kurssit arvostellaan hyväksytty-hylätty eli niiden kanssa ei ole suorituspaineita. Kuitenkin monet ovat olleet sellaisia, että edellyttävät lähes 100% läsnäoloa, samoin myös nuo kielten kurssit.

Vierailija
18/42 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 23:50"]

Jos nyt kuitenkin opiskelisit jotain josta on hyötyä eikä jotain joka on helppo lukea. Helppoa luettavaa löytää esim. kirjastosta ja siitä on ihan yhtä paljon hyötyä kuin jostain random kursseista joilla ei tee mitään kokonaisuuden kannalta.

[/quote]

Liikkistä, että joku, joka ei ymmärrä opiskelusta saati yliopisto-opiskelusta mitään, katsoo asiakseen tulla tähän ketjuun heittämään tyhjiä neuvoja.

Vierailija
19/42 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 23:53"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 23:50"]

[/quote]

Liikkistä, että joku, joka ei ymmärrä opiskelusta saati yliopisto-opiskelusta mitään, katsoo asiakseen tulla tähän ketjuun heittämään tyhjiä neuvoja.

[/quote]

liikkistä? meeppäs amis nukkumaan niin jaksat lähteä aamuvuoroon siivoamaan

Vierailija
20/42 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinua kiinnosta mikään sivuaine? Minulla ainakin on enemmänkin ongelmana se, että haluaisin opiskella kaiken. Siksi en viitsi tehdä mitään turhia kursseja, jotka eivät liity kokonaisuuksiin.

Tuli mieleen ohjelmointikurssit. Niissä ei ole samalla tavalla ulkoa opeteltavaa, eikä niissä ole läsnäoloa (ainakin Mooc-kurssit voi tehdä etänä). En kyllä lähtisi väittämään, että niistä silti mitenkään helposti pisteitä saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi