Oxaminin haittavaikutukset
Onko kokemusta kyseisestä lääkkeestä?
Olen käyttänyt oxamin 15mg lääkettä satunaisesti univaivoihin ja hyvin on toiminut. Esim. yövuorojen jälkeisenä päivänä olen oxaminin avulla päässyt loistavasti takaisin normaaliin unirytmiin.
Nyt olen kuitenkin huomannut pienen ikävän sivuvaikutuksen. Kun syystä tai toisesta joudun ottamaan oxaminia parina päivänä peränjälkeen saan siitä jälkeenpäin ahdistuneen, levottoman ja masentuneen olon. Onkohan kyse tavallaan rebound-ilmiöstä vaikka otan sitä vain unta antamaan? Kellään vastaavia kokemuksia?
Pitää varmaan vaihtaa lääkettä tai sitten vaan välttää ottamasta peränjälkeisinä päivinä ja mielummin vaikka valvoa.
Kommentit (9)
Suosittelen lopettamaan, lopetin juuri about neljän vuoden bentsojen käytön (about puolet viikosta söin). Oli helvetillistä, vieroitusoireet olivat juuri noita kuvaamiasi, mutta eksponentiaalisen voimakkaina. Lääkkeistä oli hyötyä lähinnä aluksi, mutta lopulta taisin syödä niitä vain poistamaan vieroitusoireita, enkä kestänyt enää normaaleja tilanteita elämässä ilman bentsoja. Lääkkeettömyyttä kohta useampi kuukausi takana, ja elämä rupeaa tuntumaan taas paremmalta, olen lukenut ensimmäistä kertaa vuosiin monta tuntia kerralla ja nukun taas!
Ja kannattaa pyytää lääkäriltä melatoniinia tai ostaa itse (itse ostettuna tulee kyllä kalliiksi) jos ongelmana on lähinnä vuorokausirytmi. Itse oon syönyt annoksilla 3-6 mg ja on toiminut hyvin varsinkin rytmissä! :)
Juuri tuosta reboundista on kyse.. vaihda melatoniiniin tai valeriaanaan. Bentsot tekevät vain surulliseksi/vihaiseksi/ahdistuneeksi.
Melatoniinia olen pari kertaa tuonut Espanjasta kun sitä saa Farmaciasta 2mg tabuja ilman reseptiä. Ei mitään vaikutusta vaikka ottaisi 5 nappia. Mulle yhtä tyhjän kanssa. Valeriaanaa en ole kokeillut.
ap
Kyllähän se aika tavallista on että kun lääkkeen vaikutus poistuu elimistöstä niin sitten kokee olon hetken ahdistavaksi. Kun hermosto on yrittänyt kompensoida sitä rauhoittavan lääkkeen rauhoittavuutta kiihdyttämällä toimintaansa, ja se kiihdytys ei mene pois heti vaikka lääke poistuukin.
Itsellä todella vaikea unettomuus ja minä olen ratkaissut ongelman niin että syön bentsoa joka päivä. 8 vuotta jo mennyt mirtatsapiini + rivatril (se bentso) joka ilta. Tämä lääkitys on antanut minulle elämäni takaisin. Sen vaikeusasteen unettomuuden kanssa kun meikäläisellä on, melatoniinit tai pelkät masennuslääkkeet tai sedatiiviset allergialääkkeet on ihan yhtä tyhjän kanssa. Edes nukahtamislääke ei toimi, se kyllä nukauttaa mutta herään tunnin päästä uudestaan. Onneksi toimii nykyinen.
Bentsot tekee minulle masentuneen olon. Olen myös käyttänyt siis tenoxia vuorotyön takia. Lopetin, kun huomasin, että niistä tuli ns, krapula, eli masentunut olo, aina kun oli nukkunut tenoxilla.
Nykyään käytän imovanea puolikkaan, kun pitää päästä rytmiin kiinni. Ei tule masennuskrapulaa.
Aika rajulta kuulostaa 8 vuoden käyttöputki mutta varmasti itse tiedät mikä on parasta itsellesi. Mulla viime yönä 8h unet oxaminilla ja nyt ei nukuta yhtään. Lääkekaapille en mene, se on varma. Katellaan sitten telkkua tämä yö. Onneksi ei ole aamuvuoro :)
En ole huomannut tuollaista. Vuosia käytyänyt ja välillä ilman.