Masennus
Tiedättekö... En vain jaksaisi enää. Minulla on masennus, uusiutuva masennus. Vaikka olisin "terve", toimintakykyni ei yllä samaan toisten kanssa. Olen menettänyt työidentiteettini, koska olen sairaslomalla enkä tiedä milloin palaan. Työ on aina ollut todella tärkeä minulle. Tärkeimmät ovat lapset. He asuvat onneksi isällään, koska en osaa olla äiti. Olen väsynyt, olen poissaoleva ja helposti ärtyisä. Olisikin vain itsesääliä mutta se on fakta, ja enemmän kuin mitään vihaan itsessäni tuota epävakautta. En ole tekemässä mitään itselleni mutta mietin vain miten kauan pitää jaksaa. Lääkkeet ja niiden yhdistelmät on koitettu, terapiat on koitettu. Minun elämäni on viety pois, niin monella eri tasolla. Ei minusta enää ole ihmiseksi.
Kiitos kun sain purkautua. Tämä hetki vain on niin paha.
Kommentit (2)
Nimenomaan sellaista terapiaa olen saanut, kognitiivista. Erittäin hyvää terapiaa onkin, ja on sinänsä kiinnostava nähdä miten oma mieli nimenomaan yrittää ruokkia masennusta. Tuo terapia olisi hyödyllistä vaikkei olisikaan Itsellä masennusta.
Huomaan itsessäni nuo ajatusmallit, kuten sanoin. Ja teen parhaani käsitelläkseni niitä kyseisellä tavalla. Se auttaa moneen asiaan, esimerkiksi ahdistuksen purkuun, mutta joskus kun masennus päättää tulla se vain tulee eikä kysele lupia.
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:45"]
Tiedättekö... En vain jaksaisi enää. Minulla on masennus, uusiutuva masennus. Vaikka olisin "terve", toimintakykyni ei yllä samaan toisten kanssa. Olen menettänyt työidentiteettini, koska olen sairaslomalla enkä tiedä milloin palaan. Työ on aina ollut todella tärkeä minulle. Tärkeimmät ovat lapset. He asuvat onneksi isällään, koska en osaa olla äiti. Olen väsynyt, olen poissaoleva ja helposti ärtyisä. Olisikin vain itsesääliä mutta se on fakta, ja enemmän kuin mitään vihaan itsessäni tuota epävakautta. En ole tekemässä mitään itselleni mutta mietin vain miten kauan pitää jaksaa. Lääkkeet ja niiden yhdistelmät on koitettu, terapiat on koitettu. Minun elämäni on viety pois, niin monella eri tasolla. Ei minusta enää ole ihmiseksi. Kiitos kun sain purkautua. Tämä hetki vain on niin paha.
[/quote]
"Olen väsynyt, olen poissaoleva ja helposti ärtyisä."
Itsessään nuo ajatuksesikin voivat aiheuttaa masennusta. Minulla ainakin aiheuttaa masennusta ajatus "Olen masentunut!". Mikäli ensin olen masentunut jostain muusta liian tosissaan ottamastani ajatuksesta. Ajatuksistahan, niiden tosissaan ottamisesta, masennuksessa taitaa eniten olla kyse. Ainakin oman kokemuksen mukaan. Silloin jos jotenkin pystyy käsittämään, että on ajatuksia, niin minulla ainakin helpottaa. Ei tarvitse edes väitellä niitä vastaan mitenkään.
Oletko siis sellaista terapiaa saanut, jossa juuri koetetaan käsittää ajatukset ajatuksina, vai millaista olet saanut? (koska jotkut terapiamuodothan ovat sellaisia, että niissä koetetaan ikään kuin löytää jotain korvaavia, valoisampia ajatuksia).