Onko isän pakko maksaa lasten elatuksesta, vaikka en vaatisi?
Asumisero on tulossa ja otan lapset mukaani, tosin paljon he tulevat olemaan myös isällä sillä asuntojen välimatka ei ole pitkä. Toivotaan että puolessa vuodessa saataisiin asiat selviettyä ja muutetaan vielä takaisin yhteen, mutta sitä ei tietenkään vielä voi tietää.
Miehellä ei ole varaa maksaa elatusmaksuja, mikäli aikoo pitää asunnon, joka olisi myös meidän muiden etu, jos päätyisimme vielä takaisin yhteen. Minäkin parjäisin jotenkin omillani, tosin asumistukea minun on haettava. Mutta onko siis miehen pakko maksaa minulle elatustukea? Valvooko sitä edes kukaan? Tai vaikuttaako asumistukeen? Jos päätämme jatkaa eri teitä ja laitamme eropaperit vetämään silloin puolen vuoden päästä, niin elatustuen määrän voi varmaan määritellä vasta sitten?
Kommentit (11)
Ne rahat olisivat lapsillesi ja he ovat oikeutettuja niiden suomaan turvaan.
Ainoastaan jos joudut hakemaan toimeentulotukea, niin silloin vaaditaan elatussopimus.
Kyllähän ne tuohon asumistukeenkin lasketaan mukaan.
Ei ole pakko maksaa.
Tukiin minimielari otetaan huomioon tulona, saat sen siis tai et.
Niin, nimenomaan lasten etua ajatellen, se raha olisi kyllä hyvä laittaa nykyiseen kotiin...
ap
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 20:28"]Kyllähän ne tuohon asumistukeenkin lasketaan mukaan.
[/quote] Asumistukeen ei vaikuta elatustuki.
No jos haluatte laste etua ajatella niin lapset ei muuta nykyasunnosta mihinkään vaan hommaatte yksiön jossa vanhemmat on vuorollaan ja toinen on lasten kanssa.
Me muutimme asumuseroon 1,5v. sitten. Lapset asuvat kummankin vanhemman luona yhtä paljon, jolloin kulut molemmilla suunnilleen samat. Elatustukia ei makseta. Itse olen lähivanhempi ja lapsilisät yh-korotuksineen tulee yhteiselle tilille.
Aluksi toivoin, että olisimme vielä perhe, mutta sitä ei tule tapahtumaan. Kun kaksi vuotta tulee asumuseroa täyteen, on aika hakea lopullinen avioero.
Missä maassa te asutte kun eroon pitää odottaa 2 vuotta?
Kun on asunut 2v erillään, niin ei tarvitse sitä puolen vuoden harkinta-aikaa eroa haettaessa. Alussa ei oltu varmoja halutaanko erota vai palata yhteen. Ykkösvaihetta haettiin, mutta kakkosvaihe jäi hakematta.
Ei ole. Se on teidän kahden päätettävissä maksaako vai ei.