Mitä mieltä miehestä joka osaa suomen (äidinkieli) lisäksi 2-4 kieltä ja...
...on opetellut ne itsenäisesti/tai opettajan kanssa koska tykkää kielistä ja niiden opiskelusta? Ei siksi että esim työ vaatisi jnejne.
Kommentit (25)
Miten joku osaa 2 - 4 kieltä? Siis kuinka monta. Eihän tuossa mitään, useimmat tuntemani ihmiset osaavat äidinkielen päälle sen 2 kieltä jotenkuten, neljään yltää harva. Hieno saavutus, mutten muuten ajattele juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa 2-4 kieltä? Ja miksi kysyt tällaista?
Onko vikaa ymmärryksessä?
Ei kai siitä mitään kummempaa ajattele. Eräällä kielikurssilla jossa joskus olin oli hollantilainen mies joka puhui kymmentä eri kieltä. Se ihmetytti jo melkoisesti.
Ei ole mitään sellaista, minkä perusteella näkisin syytä ihmistä arvioida. Ihan ok mielenkiinnon kohde, kaikkien harrastusten ei tarvitse olla yhteisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa 2-4 kieltä? Ja miksi kysyt tällaista?
Onko vikaa ymmärryksessä?
No mikä se määrä nyt on? Kaksi, kolme vai neljä kieltä? Joko osaat niitä kieliä tai et.
Luultavasti et.
Lisäksi olet huomionhakuinen.
Vierailija kirjoitti:
Häh, miksi siitä pitäisi olla jotain mieltä?
Tämä!
Miksi ei kysytä samaa myös naisesta vaan sukupuolitetaan tällaista sukupuoliriippumatonta asiaa?
Taitaa olla työtön, kun on aikaa opetella. Tätä mieltä olen, sitähän sä kysyit?
Olemme matkusteleva perhe - siis ennen pandemiaa olimme ja kohta taas. Mieheni ja minä tulemme yhteensä toimeen 7 kielellä. Tekee matkustelusta kivaa. Yhteisiä kieliä meillä on saksa
ja englanti. Minulla vielä suomi, ruotsi ja espanja, miehellä ranska ja portugali. Lapset puhuvat saksaa, suomea ja portugalia. Mitä mieltä siis miehestäni? Upea ukko hän on!
Ihan normaalia. Itse osaan paperilla 4 kieltä suomen lisäksi, mutta käytännössä vain englantia osaan puhua kunnolla. Ranskaa opiskelin jopa 2 vuotta pidempään kuin englantia, mutta on vaikea ylläpitää kielitaitoa vaikka ranskan kielisiä sarjoja jonkin verran katsonkin.
Vierailija kirjoitti:
Olemme matkusteleva perhe - siis ennen pandemiaa olimme ja kohta taas. Mieheni ja minä tulemme yhteensä toimeen 7 kielellä. Tekee matkustelusta kivaa. Yhteisiä kieliä meillä on saksa
ja englanti. Minulla vielä suomi, ruotsi ja espanja, miehellä ranska ja portugali. Lapset puhuvat saksaa, suomea ja portugalia. Mitä mieltä siis miehestäni? Upea ukko hän on!
Harvinainen yhdistelmä. Pidä huolta, etteivät he jää puolikielisiksi.
Miehen kielitaito sytyttää mut. Olen itsekin kiinnostunut kielistä, joten kielitaitoinen mies on kuuma.
Jos mies/nainen osaa suomen lisäksi vain englantia ja ruotsia, en pidä häntä erityisen kielitaitoisena. :)
Mieheni puhuu suomen lisäksi kahta kieltä sujuvasti (siis oikeasti sujuvasti, toinen on hänen työkielensä ja toinen on englanti, jota tarvitaan matkoilla, elokuvia katsellessa jne). En ole koskaan pitänyt kahden vieraan kielen taitoa mitenkään erityisenä. Kolmantena hän puhuu ruotsia suunnilleen saman verran kuin minä eli passiivinen taito on kohtalainen mutta käytön puutteessa puheen ja tekstin tuottaminen haastavaa. Ja neljäntenä kielenä hänellä on saksa, jossa sama ongelma (samoin minulla).
Itse pärjään hyvin englannilla (jonkin verran tarvitsen myös töissä), luen ruotsinkielistä kirjallisuutta ja pystyn seuraamaan elokuvia ja tv-sarjoja ilman tekstitystä, mutta puhuessa joudun hakemaan sanoja; saksan kielen suhteen sama juttu eli ymmärrän paremmin kuin puhun tai kirjoitan, ja ranskalla pärjään auttavasti turistina. Muita opiskelemiani kieliä en laske kielitaidoksi, koska osaan niistä vain alkeet.
Up