Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä suuruisia asuntolainoja teillä on yksin? Kyselee yh.

Vierailija
31.01.2022 |

Olisi laittaa 100 000e asuntoon, vaan päälle 250 e laina yksin hirvittää. Toisaalta vuokralla Asuminen tuntuu väärältä kun on omaakin varallisuutta, jonka avulla saisi lainan.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan kuukausierät ja asunnon kulut kuukaudessa pysyvät tulojen kanssa tasapainossa, pärjäät kyllä. Vuokralla asuminen on toisen omaisuuden kartuttamista. Omistusasumisessa on taloudellista vastuuta enemmän muutenkin, että siihen pitää varautua. Eli ihan tiukille ei kannata taloutta virittää. Omaisuus siinä yleensä säilyy ja karttuu paremmin, kun omaa makselee. Ja elintaso saattaa sen myötä noustakin. Jos on vakaat tulot, lainan kuukausierä ratkaisee, onko kannattavaa.

Vierailija
2/27 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lainaa 90000.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi laina-aika ja kuukausierä suhteessa kuukausituloihin? Ja lasten menot (iät jne?) Kerro vaikka prosentteja, ei tarvitse paljastaa tulojen suuruutta jos et halua.

Vierailija
4/27 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan monella esim 200 000 omaa lainaa vaikka olisi puolison kanssa ostanut. Ja lainoihin ja oman vammautumisesi varalle saa vakuutuksia, jos tällainen hirvittää.

Vierailija
5/27 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 30t, kun en enempää tarvinnut. Kun sain rahaa edellisestä talosta, mikä oli puoliksi exän kanssa.

Vierailija
6/27 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 200 000 lainaa per nenä on tosiaan pk-seudulla ihan tavallinen määrä. Itsellä kolmioon oli 215k ja nyt jo vähemmän. Olen ostamassa nyt isompaa perheasuntoa kumppanin kanssa ja budjetti uudelle lainalle on max 450k yhdessä. Pankki katsoo, että tulot ja menot on tasapainossa eli et saa määräsi enempää lainaa. Kannattaa ostaa asunto, jolle on kysyntää, jos myyt (sijainti).

Vierailija
7/27 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on taloon vajaa 35 te ja mökkiin saman verran jäljellä. Kyllä näitä on lyhenneltykin, mutta muu kulutus on suunniteltu lainanlyhennysten mukaan. 

Vierailija
8/27 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini joka laskuttaa toiminimellä 24€/h, väitti että hän saisi 200-300 tonnia lainaa yksin.

Ei uskonut kun sanoin että hälle jää tuosta nettona reilu kymppi käteen tunnissa, eikä sillä 300 tonnin lainaa saa, saatika maksella...

Vierailija
9/27 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 200 000 lainaa per nenä on tosiaan pk-seudulla ihan tavallinen määrä. Itsellä kolmioon oli 215k ja nyt jo vähemmän. Olen ostamassa nyt isompaa perheasuntoa kumppanin kanssa ja budjetti uudelle lainalle on max 450k yhdessä. Pankki katsoo, että tulot ja menot on tasapainossa eli et saa määräsi enempää lainaa. Kannattaa ostaa asunto, jolle on kysyntää, jos myyt (sijainti).

Paljonko on teillä bruttotulot ja omarahoitusosuus 400 k€ lainassa?

Meillä kerrostaloasunto helsingissä, tulot yhteensä 8000€/kk, puhtaat luottotiedot ja vakityöt kymmenien vuosien ajalta.

Lainaa ei koskaan ole saatu edes 300 tuhatta..

Ollaan ihmetelty paljonko tienaavat nämä puoli milliä lainaavat,..

Vierailija
10/27 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lainaa yksin 320 000, nettotulot 3500e/kk. Omakotitalon arvo n. 500 000, pääkaupunkiseudulla. Toista maksajaa ei ole.

Vierailija
11/27 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot 3500e vakityö, lapsilisät ja elarit päälle. Kyl herkästi tulisi yli 1000emaksettavaksi kk ja 25v laina-aika.

Vierailija
12/27 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäljellä n. 180k lainaa (yksin) lähtötilanteessa 230k. Omaisuutta n. 200k. Ajattelen että pääsen kyllä asunnosta eroon halutessani jos hätä tulee.

13/27 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jäljellä n. 180k lainaa (yksin) lähtötilanteessa 230k. Omaisuutta n. 200k. Ajattelen että pääsen kyllä asunnosta eroon halutessani jos hätä tulee.

Jos sinulla on maksettuna toi erotus 50k niin lähinnä kait omaisuutta on toi 50k?

Tai sitten on muutakin omaisuutta. Sinullahan on nyt pankin omaisuutta hoidossa 180k?

Vierailija
14/27 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon ostohinta oli siis lähtötilanteessa yli 400k.

Vierailija
15/27 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kerrostaloasunto helsingissä, tulot yhteensä 8000€/kk, puhtaat luottotiedot ja vakityöt kymmenien vuosien ajalta.

Huvikseen katsoin Nordean lainalaskurista, että jos ei ole lapsia tai autoja tai muita lainoja, niin maksimilaina teidän tuloilla olisi n. 390 000 euroa. Kaikki lainat, lapset jne. Pienentää lainasummaa. Kannattaa myös kysyä eri pankeista lainaa. Myös ikä vaikuttaa eli jos olette ollut kymmeniä vuosia vakityössä, niin teillä on sitten ikää 50+ tai 60+ ja lainan maksuaikaa vähemmän kuin nuoremmilla...

Meillä tulot bruttona karvan päälle 10 000 euroa. Yksi lapsi kotona. Ei muita lainoja.

Vierailija
16/27 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

E ole tuo, jolta kysyit, mutta joku aika sitten minulla ja miehelläni oli 400 000€ lainaa. Mun palkkatulot oli nettona 4500€/kk, tähän 1500€/kk pääomatuloja ja miehellä samoin 1500€/kk päåomatuloja. (Mies ei ollut palkkatöissä, jättäytyi pois voidakseen rakentaa). Eli yhteensä tuloja vähemmän kuin teillä, mutta tavallaan turvallisemmin kun useasta eri lähteestä.

Homman varsinainen pointti oli kuminkin siinä, että meillä se omarahoitusosuus oli 50% eli toisen 400 000€. (Ei perintöjä, vaan aikaisemmin kerättyä omaisuutta, eli edellisestä asunnosta yms.) Pankilla ei sellaisessa tilanteessa ole mitään riskiä.

Vierailija
17/27 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä jolla isi laina, paljonko kk asumiseen?

Vierailija
18/27 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

xxxl koko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on maksettuna toi erotus 50k niin lähinnä kait omaisuutta on toi 50k?

Tai sitten on muutakin omaisuutta. Sinullahan on nyt pankin omaisuutta hoidossa 180k?

Tietenkin on muuta omaisuutta. Daa!

Vierailija
19/27 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 vuoden asuntolaina 220 000 €, jäljellä 205 000 €. Asunnon hinta oli 270t.

Vierailija
20/27 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun osuus vasta otetusta lainasta on 90 000 ja tulot 4000e/kk brutto. Laina-aika 25v. Tuo oli ihan maksimimäärä mitä uskalsin ottaa, sillä asunto täytyyy pystyä maksamaan vaikka joutuis työttömäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme