Määräaikaisen työsopimuksen purku, kuinka pahasti pitää kämmätä
Kysyisin siis kokemuksia tai ihan vaan kuulopuheitakin siitä, jos ja kun työnantaja on purkanut määräaikaisen työsuhteen ennen sen päättymistä. Miten pahasti siinä oikein pitää möhlätä? RIittääkö, jos ei suoriudu niin hyvin kuin odotetaan, vai pitääkö siinä olla jotakin raskaampaa syytä (esim luvattomat poissaolot)?
Itse olen 6 kk määräaikaissopparilla ja työ ei ole sitä, mitä odotin, mutta itse en todellakaan aio kesken jättää. Mietityttää vaan, että kuinka herkästi toinen osapuoli ryhtyy purkuun? En ole tuottanut firmalle vahinkoa, ollut poissa tai tehnyt mitään laitonta, se vaan, että työ on vallan erilaista kuin odotin ja koen, että en osaa riittävästi. Huoh.
Kommentit (2)
Työsuhteen purku on eri asia kuin irtisanominen. Purussa ei ole irtisanomisaikaa ja syyn täyty olla vakava, jotta työsuhteen, oli se sitten määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva, voi purkaa. Irtisanomismenettely taas kestää, sillä ensin tulee antaa varoitus ja sitten vasta voi ryhtyä irtisanomistoimenpiteisiin. Siinä on aina irtisanomisaika.
Määräaikaisen työsopimuksen purkaminen ei eroa mitenkään vakituisen työsuhteen purkamisesta, eli täytyy löytyä painava syy. Tällaisia syitä voivat olla esim. työvelvoitteen laiminlyönti varoituksista huolimatta, työpaikan rahojen tai omaisuuden varastaminen, väkivaltaisuus työkavereita, esihenkilöitä tai asiakkaita kohtaan, liikesalaisuuksien paljastaminen jne. teot.