Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Holhoava puhetapa? Altavastaaja.

Mies 29
29.01.2022 |

Olen miettinyt sitä että kun olen perheen nuorin 29v ja apukoulun käynyt nuorena niin onko minua pidetty perheessä altavastaajana? Eli kun vaikka puhun mun kuulumisia äidille niin se puhuu minun puolesta kaikkien kuullen minun kuulumiseni. "Hei, Timo on saanut töissä uusia tehtäviä. Timo aloitti uuden harrastuksen. Plus muita esimerkkejä.

Kuulostaa holhoavalta puheelta, myös muut perheen jäsenet puhuvat samalla lailla minusta, En ole enää paljon tekemisissä perheeni kanssa.⁷

Mitä ajattelette tästä?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lyhytkasvuinen tai muuten jotenkin vajaavaisen oloinen? Sellaisille puhutaan vähän niinkuin lapsille ihan intuitiivisesti, sille ei voi oikein mitään.

Vierailija
2/6 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuttua, osa kontrolloimmista ja itsensä ylentämistä tällaista harrastavalle päsmärille. Ja kivasti saa poljettua toisen itsetunnon, uskon ja luottamuksen omiin kykyihinsä ja pärjäämiseensä ilman näitä päsmäreitä. Saa myön kontrolloitua mitä tämän uhrina oleva kertoo kellekin ja mitä on "sopivaa"kertoa muille, mikä on kertoisen arvoista ja mikä ei.

Helposti menee lopulta vielä siihen,että lopulta olet vain aina hiljaa muiden seurassa, kun ajattelet ettei sulla ole mitään mielipiteitä ja vaikka olisikin, niillä ei ole kenellekään mitään väliä eikä ketään kiinnosta. Täydellinen alusta päätyä sitten kaikkien muidenkin ihmisten alistamaksi ja kiusaamaksi kynnysmatoksi, kokemusta on runsaasti tästä. Hyvä juttu, että ymmärsit itse katkoa välit holhoamista yrittäviin ajoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 185cm pitkä mutta en ole koskaan uskaltanut olla oma itseni ja puhua mitään koska isäni tyrmäsi mut aina. Eikä häntä kiinnosta asiani, jos tiedän jotain asioita hän alkaa puhumaan muista aiheista. Hän ei hyväksy että tiedän jotain. Olen päättänyt olla hiljaa ja perheeni alkoi puhumaan puolestani.

Aloin vain miettimään että pidettiinkö mua automaattisesti alempiarvoisena kun minut laitettiin apukouluun? Isäni persoonallisuus on hyvin epävakaa ja narsistinen.

Holhoava puhetapa ihan kuin ne ei pidä mua normaalina :(

Vierailija
4/6 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up up up, haluan saada lisää vastauksia holhoukseen. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Seuraavassahan vastauksessa annettikn ymmärtää että vajaa älyiselle voi puhua niin.

Eikö itse puhuja tuolloin vaivu vajaa älyisyyteen käyttäytymällä holhoavasti? Itse säälin näitä ihmisiä, en vajaa älyistä ellei se tee jotain tyhmää.

Olenkin ymmärtänyt että emotionaalisestikkin minua pahoinpidelleenä minua on ilmeisesti pidetty alempiarvoisena.

Vierailija
5/6 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sukuni ainoa akateemisen koulutuksen hankkinut, hyvällä itsetunnolla varustettu ja hiukan öykkärimäinen luonteeltani. Sukulaisten kohdalla törmään tuohon jatkuvasti.

Vierailija
6/6 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia puhetta perheen kesken. Jos jollain perheessä on tekeillään jotain mielenkiintoista, asia tuodaan esiin, että siitä voi kysellä. Perheenjäsenet ovat uteliaita, eivät useinkaan hienotunteisia.