Taistelu ytk:n kanssa, mitä mieltä?
Mieheni jäi työttömäksi huhtikuussa, mutta onneksi oli maksanut ytk:n vuosittaiset jäsenmaksut eli on oikeutettu saamaan sieltä rahaa, joka on suurempi kuin Kelan työttömyystuki. Itse olen ollut muutaman vuoden opiskelijana ja valmistuin viikko sitten korkeakoulusta. Samaan aikaan olen ollut äitiyslomalla esikoisesta (s.2014), nyt pari viimeistä kk kodinhoidontuella. Ytk:lta ilmoitettiin, että mieheni ei saa luvattua prosentuaalista summaa palkastaan syystä että olen nämä pari kk ollut vielä opiskelija. Opintotukea en ole koko kevätlukukaudelta kuitenkaan nostanut, sillä haluan säästää tukikuukausia yliopisto-opiskeluun. Vaikka en ole euroakaan opintotukea nostanut, ytk katsoo oikeudekseen madaltaa miehen työttömyysturvan määrää, mikä madaltaa perheemme kokonaistuloja huomattavasti. Syitä kysyttäessä ainoa peruste heillä on se, että olen ollut opiskelija!! Kuulostaako reilulta? Onko vastaavia tilanteita kellään?
Kommentit (30)
No ei todellakaan vaikuta miehen ansiosidonnaiseen sun tulot tai tulottomuus!
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:48"]Oletkohan ymmärtänyt nyt jotain väärin. Sun opiskelulla, opiskelemattomuudella, työssäkäynnillä tai käymättömyydellä ei ole mitään tekemistä miehesi työttömyysturvan kanssa. Ainoastaan perheyritys voi evätä tuet, mutta se on asia erikseen ja siinäkin pitää olla mahdollisuus, että yrityksesi voi palkata miehesi.
[/quote]
Toivoisin, että näin olisi, mutta juuri tänään viimeksi on soiteltu ja selvitelty, mutta vastaus on aina sama. Ap
Miksi liitytte siihen paskakassaan?
Ihan selkeä ja lainmukainen asia: se on se kotihoidontuki, joka vähennetään miehen päivärahasta
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:44"]
Porvarien kassa ay-liikkeen nujertamiseksi. sitä saa mitä tilaa
302[/quote]
Samanlaista ellei pahempaakin tappelemista se on punakaartilaisten kassankin kanssa.
Niin ja Kelaltakin pyydettiin neuvoa ihmiseltä, joka tietää ytk-asioista ja hänkin sanoi, ettei mitenkään voi mennä näin. Silti kun soittaa sitten taas ytk:lle niin alkaa vänkääminen mun opiskeluista. Ap
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:53"]
Ihan selkeä ja lainmukainen asia: se on se kotihoidontuki, joka vähennetään miehen päivärahasta
[/quote]
Jep, opiskelu ei vaikuta, vaan tuo kotihoidontuki.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:53"]Ihan selkeä ja lainmukainen asia: se on se kotihoidontuki, joka vähennetään miehen päivärahasta
[/quote]
Jos se on näin, miksiköhän tapetilla ovat koko ajan opiskeluni? Ei ole mitään muuta selitystä annettu. Ap
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:53"]
[/quote]
Jep, opiskelu ei vaikuta, vaan tuo kotihoidontuki.
[/quote]
Näin sen täytyy olla! Ap on vain ymmärtänyt homman väärin...
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:57"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:53"]Ihan selkeä ja lainmukainen asia: se on se kotihoidontuki, joka vähennetään miehen päivärahasta [/quote] Jos se on näin, miksiköhän tapetilla ovat koko ajan opiskeluni? Ei ole mitään muuta selitystä annettu. Ap
[/quote]
Koska jos et olisi opiskelija, ei sitä tukea vähennettäisi. Nyt tulkitaan, että sinä olet ensisijaisesti opiskelija ja mies hoitaa lasta työttömänä => kotihoidontukea vastaava summa vähennetään miehen päivärahoista.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:42"]
Siis täh? Mitä sun opiskelut tai työssäkäynnit tai sun olemassaolo ylipäätään kuuluu ytk:lle?
[/quote]
Jos vaikka sen kotihoidontuen takia? Samaan perheeseen ei voida yhteiskunnan taholta määrättömästi tukia lappaa.
Okei, no tulipa tämäkin selväksi. Ap
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 14:05"]
Siis täh? Mitä sun opiskelut tai työssäkäynnit tai sun olemassaolo ylipäätään kuuluu ytk:lle?
[/quote]
Jos vaikka sen kotihoidontuen takia? Samaan perheeseen ei voida yhteiskunnan taholta määrättömästi tukia lappaa.
[/quote]
Mä olin vuosia sitten työttömänä ja mieheni oli matalapalkkaisessa työssä. Mielestäni sain ihan taistelematta ansiosidonnaista, sen prosentuaalisen osan, mikä mulle kuului aiempaan palkkaan suhteutettuna. Onko jotain muuttunut tässä vuosien varrella?
Vai onko niin, että vain puolison kodinhoidontuki vaikuttaa ansiosidonnaiseen, ei mahdollinen palkka? Kiinnostaa muakin tämä, vaikka töissä nyt olenkin.
En voi kuin ihmetellä, miten se muuttaa silti mitään kun ap:n tulot on pysynyt samana kun ei kerta opintotukea ole nostettu?
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 14:05"]
[/quote]
[/quote]
Mä olin vuosia sitten työttömänä ja mieheni oli matalapalkkaisessa työssä. Mielestäni sain ihan taistelematta ansiosidonnaista, sen prosentuaalisen osan, mikä mulle kuului aiempaan palkkaan suhteutettuna. Onko jotain muuttunut tässä vuosien varrella?
Vai onko niin, että vain puolison kodinhoidontuki vaikuttaa ansiosidonnaiseen, ei mahdollinen palkka? Kiinnostaa muakin tämä, vaikka töissä nyt olenkin.
[/quote]
Mikä ihmeen kodinhoidontuki?
Kodinhoidontukea saa kun lapsi on kotihoidossa. Tämä siis ed.kirjoittajalle
Ei ois sun vissiin kannattanut opiskella. Mutta eikös miehes ala saamaan täyttä ansiopäivärahaa kun et enää opiskele? Nyt vaan parilta kuulta teidän tulot hieman pienemmät.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 14:33"]
Kodinhoidontukea saa kun lapsi on kotihoidossa. Tämä siis ed.kirjoittajalle
[/quote]
Tämä siis tälle kirjoittajalle: ei ole mitään kodinhoidontukea vaan kotihoidontukea!
Mieheni on myöskin YTK:n jäsen ja oli vähän aikaa työttömänä ja opiskelija muutosturvalla. Ei YTK kysellyt vaimon tulotietoja tai edes sitä, että onko vaimo töissä.
Ansiosidonnaiseen päivärahaan ei vaikuta puolison tulot.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:45"]Pyydä näytille se salainen sopimus, jossa tämmöisiä reunaehtoja on asetettu.
[/quote]
Täytyy pyytää. Haluan todella nähdä mustaa valkoisella tällaisesta "säännöstä". Ei vaan käy järkeen... Jos taas olisin jättänyt koulun kesken ennen miehen työttömyyttä niin mitään ongelmaa ei olisi vaan täyden summan olisi saanut automaattisesti :D En vain saa tätä päässäni kuulostamaan mitenkään järkevältä vaikka kuinka yritän. Ap