Saako lääkärin lähetteellä käydystä raskaustestistä kela-korvauksen?
Jos siis veritesti? Olen kerran käynyt, silloin oli lääkärin lähete. Luonnollisesti tästä on pitkä aika ja kuitti on hukassa (tai varmaan jo roskissa) ja en pysty tarkistamaan...
Muistin varassa sanoisin,että ei saa mutta onko joku joka tietää varmuudella?
Mulla unohti lääkäri viime käynnillä kirjoittaa lähetteen mutta nyt arvon, soitako perään vai en kun testinhän voi toki käydä tekemässä ilman lähetettäkin. Nyt siis haluaisin vain tietää, onko vaikutusta hintaan jos on lähete.
Kommentit (11)
Veritestillä ainakin voi varmistaa ettei oo tuulimuna jossa hcg ei nouse, tämä lekurille tiedoksi, mutta aloittajalle tiedoksi e,ttä kyseessä ei ole sairauden hoit- et saa kelakorvausta ja jos sulla ei oo varaa käydä yksityisellä-älä mene.
Terveyskeskuksen labrassa ei maksa mitään. Luulisi, että kela-korvauksen saisi kuten muistakin lääkärin lähetteellä yksityisellä tehdyistä tutkimuksista. Eikö tuulimunaraskaus ole sairaus, 11 ?
Miksi tarvitsee määrittää hcg-arvo? Osta vaikka Prismasta kahden euron testi (tai vaikka kolme). Jos on hcg:tä veressä, näyttää plussaa, jos ei ole, niin sitten näyttää miinusta. Ihan turhaa omien (ja yhteiskunnan) käyttöä taas. Jos hcg:n määritykselle (hcg-tot) on lääketieteelliset perusteet, ko. tutkimus tehdään kyllä julkisessa terveydenhuollossa ihan for free of charge (sinulle).
t. lääkäri
Eipä taida olla kallis, oli korvaus tai ei...
Siis yksityisellä kävisit? Mikset vaan vie terveyskeskukseen, ei kai se maksa mitään? Tai osta muutaman euron kotitestiä, miksi pitäisi olla veritesti?
Veritesti siksi, jotta selviää hcg-arvo. Ja ainakin Helsingissä terveyskeskusten labroihin ja huslabin labroihin tarvitsee aina lääkärin lähetteen kaikkiin kokeisiin.
Ei kai se labrassa käyminen mitään maksa? :O En mä ainakaan ole koskaan maksanut, mut en sit tiedä jos haluat "huviksesi" käydä..?
Tavalliset raskaustestihän muuten antaa ainakin sitten sen tiedon, että onko istukkahormonipitoisuus ali vai yli testin herkkyysrajan...