Onko oikein painostaa lapsia näin opiskelemaan?
Olemme mieheni kanssa säästäneet lapsilisät lapsille ikään kuin opiskelustipendeiksi. Nyt molemmilla n. 20 000e koossa. Meidän kaksospojat kirjoittivat tänä keväänä ylioppilaiksi ja ajattelimme antaa rahat vasta, kun on jatko-opiskelupaikka saatu. Toinen pyrki lääkikseen ja toinen lukemaan fysiikkaa (haluaa fysiikan opettajaksi). Nyt pojat jo kinuavat rahoja. Mieheni mielestä pitäisi antaa ja kaikki kerralla, mutta pelkään, että rahat menevät vain hurvitteluun. Saavat kuitenkin meiltä rahaa ja yo-lahjaksi kustansimme kummankin kesämatkan ja autamme toki muutenkin taloudellisesti. Kumpikin menee osaksi kesää kesätöihin kauppaan, jossa ovat ennenkin työskennelleet. Kunnon poikia, mutta kuitenkin vähän hulivilejä. En opiskeluaikanakaan antaisi kaikkea rahaa kerralla. Esim. 2500e/6kk tms... Olenko hirveä kontrollifriikki?
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:34"]
Ei sitte amis sulle kelvannut? Painostamisella ei pääse pitkälle.
[/quote]
Anteeksi vain, mutta poikani ovat molemmat itse valinneet lukion, koska ovat lahjakkaita poikia ja halusivat yliopistoon lukion jälkeen. Toinen on pienestä pitäen kertonut haluavansa opettajaksi ja haki nyt lukemaan fysiikkaa (pääsee tod.näk. pelkän yo-todistuksen perusteella). Toisennlääkishaavetkaan eivät ole mielestäni mitenkään haihattelua, koska kirjoitti E:n paperit.
Kyllä sinä minusta teet viisaasti. Voithan antaa pojille nyt suoraan tonnit, niin saavat vähän hurvitella, ja loput sitten suunnitelman mukaan pieninä erinä. Jos haluaisivat koko summan heti, pyydä perustelemaan.
Oikeastihan ne rahat olisi kuulunut käyttää lasten elättämiseen. Joten kaipa ne olis niinku poikien rahoja..
Itse en kyllä antaisi, laittaisin opintomenestykselle ne rahat. Eli antaisin joka kuukausi niin paljon opiskelujen ajan, että valmistuvat nopeammin eikä tarvitse käydä töissä.
Nyt jos annat, ostavat autot ja kinuavat sitten opiskelujen ajan kun ei ole varaa autojen maksuihin..
Ei missään nimessä koko summaa kerralla. Olet nyt tiukkana ja sanot, että opiskeluaikana saavat esim. 300e/kk noista rahoista käyttöön.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:30"]
Olemme mieheni kanssa säästäneet lapsilisät lapsille ikään kuin opiskelustipendeiksi. Nyt molemmilla n. 20 000e koossa. Meidän kaksospojat kirjoittivat tänä keväänä ylioppilaiksi ja ajattelimme antaa rahat vasta, kun on jatko-opiskelupaikka saatu. Toinen pyrki lääkikseen ja toinen lukemaan fysiikkaa (haluaa fysiikan opettajaksi). Nyt pojat jo kinuavat rahoja. Mieheni mielestä pitäisi antaa ja kaikki kerralla, mutta pelkään, että rahat menevät vain hurvitteluun. Saavat kuitenkin meiltä rahaa ja yo-lahjaksi kustansimme kummankin kesämatkan ja autamme toki muutenkin taloudellisesti. Kumpikin menee osaksi kesää kesätöihin kauppaan, jossa ovat ennenkin työskennelleet. Kunnon poikia, mutta kuitenkin vähän hulivilejä. En opiskeluaikanakaan antaisi kaikkea rahaa kerralla. Esim. 2500e/6kk tms... Olenko hirveä kontrollifriikki?
[/quote]
http://prosentti.vero.fi/Pelalaskuri/EtusivuLahjavero.aspx
Tuttava perhe teki samoin, tosin antoi kaikki rahat hetikun täytti 18 :D oli hyvät juhlat kuulemma koko kesän, sanoi minun poikani.
Lahjaverokin vähän estää tuollaista. Voit antaa ilman veroa 4000e kolmen vuoden aikana. Vetoa tuohon.
Kyllä minäkin antaisin erissä, ehkä vielä pienemmissäkin, kuin olitte ajatelleet. Tai jopa sitten, kun muuttavat omilleen. Uskoisin, että ymmärtävät viimeistään muutaman vuoden kuluttua, että noin ehkä parempi. On niin isot summat, että harmittaisi varmaan heitä itseäänkin, jos hassaisi turhuuksiin. Ja toisaalta, jos menevät opiskelemaan, tuolla summalla elää ruhtinaallisen hyvin aika pitkään vrt. normi opiskelubudjetit, varsinkin, jos ei ole mahdollista tuhlata kerralla isoa summaa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:39"]
Kyllä sinä minusta teet viisaasti. Voithan antaa pojille nyt suoraan tonnit, niin saavat vähän hurvitella, ja loput sitten suunnitelman mukaan pieninä erinä. Jos haluaisivat koko summan heti, pyydä perustelemaan.
[/quote]
En haluaisi antaa enempää rahaa, koska kummallakin on säästöjä edellisistä kesätöistä ja sovittu uudet kesätyöpaikat ja kustansin jo aika kalliit etelänmatkat (menevät muutaman kaverin kanssa Malagaan kahdeksi viikoksi, kaverit maksavat toki itse matkansa). Isovanhemmat asuvat lähyttyvillä, joten saavat pikkaisen pitää silmällä ja auttaa, jos tulee ongelmia. Olemme luvanneet maksaa takuuvuokraa ja huonekaluja sun muita, jos muuttavat omilleen.
Mihin olette niitä rahoja oikein säästäneet, jos eivät pysty itse niitä käyttämään? Muutenhan menee lahjavero.
Ja tällä palstalla jaksetaan jauhaa, miten kaikilla on samanlaiset mahdollisuuden opiskella. Jo tästä näkee, että toisilla on taloudellisesti ihan eri lähtökohdat...
Minullakin on saman ikäiset kaksoset, tyttöjä. En antaisi koko summaa kerralla ellei olisi erinomaisia perusteluita. Tulee vaan tuhlattua, ostavat autot tai jotain.
Alkuperäinen suunnitelmasi kuulostaa järkevältä ja on poikienkin etu.
Eihän me tunneta? :)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:48"]
Ja tällä palstalla jaksetaan jauhaa, miten kaikilla on samanlaiset mahdollisuuden opiskella. Jo tästä näkee, että toisilla on taloudellisesti ihan eri lähtökohdat...
[/quote]
Nykyän vielä kaikilla on samat mahdollisuudet opiskella.
Mihin olette niitä rahoja oikein säästäneet, jos eivät pysty itse niitä käyttämään? Muutenhan menee lahjavero.
[/quote]
Minä ja mieheni voimme molemmat lahjoittaa joka kolmas vuosi 3999e per nenä eli molemmille lapsille tuo summa. Eli n. 220e/kk opiskeluapua. Lisäksi saa tietysti ostaa ruokaa, vaatteita, huonekaluja tms. En halua, että lapset hassaavat rahansa baaritteluun, kuten olen nähnyt monen hyvätuloisen ystäväperheen lasten tehneen.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:37"]
[/quote]
Anteeksi vain, mutta poikani ovat molemmat itse valinneet lukion, koska ovat lahjakkaita poikia ja halusivat yliopistoon lukion jälkeen. Toinen on pienestä pitäen kertonut haluavansa opettajaksi ja haki nyt lukemaan fysiikkaa (pääsee tod.näk. pelkän yo-todistuksen perusteella). Toisennlääkishaavetkaan eivät ole mielestäni mitenkään haihattelua, koska kirjoitti E:n paperit.
[/quote]
Oletteko miettineet mitä teette, jos vain toinen poika pääsee opiskelemaan? Varmasti ovat lahjakkaita, mutta niin on moni muukin hakija. Erityisesti lääkikseen hakijoista. Onko se ikävä rangaistus, jos poika panostaa kaikkensa, muttei onnistu ja veli saa opiskelupaikan ja palkkion? Tunnette toki itse poikanne parhaiten ja osaatte varmaan arvioida miten he tällaiset tilanteet ottaisivat.
Riippumatta opiskelupaikoista en antaisi kaikkea kerralla tuossa elämänvaiheessa.
[/quote]
On oma asianne, jos olette lisääntyneet ylivarojenne. Me olemme ihan tavallinen keskiluokkainen perhe (erikoissairaanhoitaja ja insinööri) ja olemme säästäneet rahat, koska emme ole välittäneet pahemmin matkustelusta tai hienoista ravintoloista. Tiedän, että jotkut oikeasti tarvitsevat noita rahoja, mutta mekin maksamme keskinkertaisista palkoistamme aika paljon veroja ja on ihan kiva, että saamme jotain takaisin. Ja aika moni lapsilisäänsaava perhe säästää joka kuukausi. Ehkä pitäisi puhua pikemminkin siitä, että säästimme lapsillemme 100e/kk imman puhettakaan lapsilisästä. Vaikka kaikki tietävät, että kaikki sen saavat.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:59"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:37"]
[/quote]
[/quote]
Oletteko miettineet mitä teette, jos vain toinen poika pääsee opiskelemaan? Varmasti ovat lahjakkaita, mutta niin on moni muukin hakija. Erityisesti lääkikseen hakijoista. Onko se ikävä rangaistus, jos poika panostaa kaikkensa, muttei onnistu ja veli saa opiskelupaikan ja palkkion? Tunnette toki itse poikanne parhaiten ja osaatte varmaan arvioida miten he tällaiset tilanteet ottaisivat.
[/quote]
Olen miettinytkin ja jos lääkikseen hakeva ei pääse ja jos haluaa muuttaa omilleen, niin maksamme tuon saman summan pääsykoelukutukena. Tietysti toivoisin, että jäisi kotiin, koska täällä saisi vanhempien elätettävänä rauhassa keskisttyä lukemiseen. Vaikka pääsisi opiskelemaan, saa toki jäädä kotiin asumaan. Haluamme olla ehdottomasti tadapuolisia pojillemme.