Paljonko säästäisi jos sammuttaa auton aina liikennevaloissa ja ruuhkaisissa risteyksissä
Pakko kai se on alkaa auto sammuttamaan näillä hinnoilla.
Kommentit (13)
Ei yhtään, akku ja startti vaan kuluvat ennen aikojaan.
Starttimoottori menee rikki. Se oli sitten 500 € remontti siinä.
Joissain autoissa on automaattisena tämänlainen toiminto. Ei se polttoainetta juurikaan säästä, mutta vähentää pakokaasuja siinä ruukaisessa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Hybridit sammuvat automaattisesti
Ja moni ihan tavan bensa- tai dieselautokin. Ihan helkkarin ärsyttävä toiminto, otan aina pois päältä. Samoin joku mäkilähtöavustin, ei turhempaa ole.
Uudemmat autothan tekee tuota ihan omatoimisesti.
Jos katsotaan ihan puhdasta bensankulutusta niin auton starttaaminen normisäällä vastaa noin 30 sekunnin - 1 minuutin tyhjäkäyntiä.
Noin 7 sekunnin jälkeen parempi sammuttaa
Jo pelkästään start-stop akun vaihtaminen ja ohjelmoiminen auton tietokoneeseen maksaa useamman satasen eikä sitä voi tehdä itse toisin kuin Bilteman 69€ akun vaihto perinteiseen autoon. Akku tietenkin myös kulahtaa tuplasti nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Uudemmat autothan tekee tuota ihan omatoimisesti.
Valitettavasti.. onneksi sen useimmissa saa pois päältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hybridit sammuvat automaattisesti
Ja moni ihan tavan bensa- tai dieselautokin. Ihan helkkarin ärsyttävä toiminto, otan aina pois päältä. Samoin joku mäkilähtöavustin, ei turhempaa ole.
Mäkilähtöavustin on itse asiassa varsin kätevä jos sattuu olemaan manuaalivaihteinen auto, silloin sillä voi lähteä mäestä samalla tavalla kuin tasamaaltakin. Automaatissa mäkilähtöavustimella ei tee mitään.
Eipä start/stop-toiminnolla juuri merkitystä Suomessa ole, sillä täällä hyvin harvoin on oikeita ruuhkia. Suurissa kaupungeissa ruuhka-aikaan toiminto vähentää jonkin verran päästöjä - erityisesti dieselmoottorien hiukkaspäästöjä, jotka tietyn säätyypin vallitessa heikentävät ilmaanlaatua paikallisesti. Toiminto on parhaimmillaa silloin, kun pysähdykset kestävät useamman minuutin kerrallaan, silloin siitä on selkeää hyötyä. Hyvin ennakoiva kuljettaja osaa kaupungissa ajettaessa rullata vapaalla kohti seuraavia punaisia liikennevaloja, jolloin pysähdys usein jää alle 15 sekunnin - tällöin start/stop ei anna mitään etua.
Käynnistys vie enemmän kuin tyhjäkäynti. Myös akku kuluu.