Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten adhd ihmisenä saisin motivaatiota laihduttaa?

Vierailija
27.01.2022 |

Pitäisi laihduttaa 20kg mutta jojoilen jatkuvasti. Mistä apua?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan

Vierailija
2/20 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ADHD lääkitys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/20 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaistyttö laihduttaa ihan helposti vaikka on ADHD. Itse asiassa en usko tuohon ADHD hen. Milloin se keksittiin että päästiiin eroon "potilaista". Stressantuneista nykynuorista. 

Vierailija
4/20 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Sukulaistyttö laihduttaa ihan helposti vaikka on ADHD. Itse asiassa en usko tuohon ADHD hen. Milloin se keksittiin että päästiiin eroon "potilaista". Stressantuneista nykynuorista. 

Minä olen keski-ikäinen adhd ja oon kyllä itekin nuorena saanut laihdutettua :D oli ulkonäkö sillon tärkeempi. Nyt oon vanhempi ja ei niin ole ulkonäön puolesta paineita, niin on toooodella vaikea motivoitua laihduttamaan, kun ylipainoa on niin vähän että sillä ei oo terveydellistä merkitystä. 

Vierailija
5/20 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lääkitys aloitettu pari viikkoa sitten kun sain diagnoosin. Ap

Vierailija
6/20 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä pysyvän painonhallinnan neuvoja jos jollakin olisi antaa? Ap

Vierailija
7/20 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä pysyvän painonhallinnan neuvoja jos jollakin olisi antaa? Ap

Vhh-ruokavalio

Vierailija
8/20 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samat neuvot kuin muillekkin.  uudet elintavat ja ruokailut.

Ei tuo adhd muuta  asiaa, paitsi lääkityksen myötä helpottaa vaan. Voi unohtua syömiset lääkkeen kans.

Vierailija
9/20 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron mikä minulla auttoi sekä ADHD-oireisiin että painonhallintaan: ketogeeninen ruokavalio. Minulla on myös lääkitys, mutta tarvitsen vain melko pienen annoksen lääkettä koska ruokavalion vaihtamisella tuli pientä lääkeannosta vastaava toimintakyvyn paraneminen. Samalla paino laski 15 kiloa ilman laihduttamista. En ole ollut päivääkään nälässä ja vointi on erinomainen.

Huonoja puolia ketogeenisessa: aloittaessa on todella huono olo parin viikon ajan. Moni lopettaa sinä aikana kesken. Makrojen laskeminen ja annosten suunnittelu on todella työlästä, erityisesti jos on ADHD. Itse varasin tätä varten erikseen aikaa ja luovuin väliaikaisesti harrastuksistani voidakseni keskittyä aiheeseen, kunnes löysin oikean ateriamallin itselleni. Excel-taulukot avuksi alusta alkaen.

Hyviä puolia jo mainittujen lisäksi: verensokeri pysyy tasaisena koko päivän riippumatta siitä kuinka usein syö. Itse syön vain kerran päivässä (pätkäpaasto), mikä helpottaa todella paljon arjessa selviytymistä kun päivään ei tule useita keskeytyksiä vain siksi että pitää hankkia syötävää ja syödä, ja sitten tunnin päästä alkaa väsyttää tolkuttomasti kun verensokeri laskee jne. Olen ollut toivoton sokeriaddikti koko elämäni, mutta tällä ruokavaliolla koko addiktio katosi savuna ilmaan! Ei ole tehnyt mieli herkkuja kahteen vuoteen. En olisi ikinä uskonut, että näen vielä joskus tällaisenkin elämänvaiheen.

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan tätä erityisesti ihmisille joilla on ADHD! Alussa pitäisi vain jaksaa sinnitellä että pääsee noiden alkuvaikeuksien yli. Systeemejä on muutamia erilaisia mutta itse uskon versioon, jossa syödään paljon kasviksia jotta kaliumia saadaan mahdollisimman runsaasti. YouTubessa on Dr. Berg, jonka videoista saa paljon tietoa aiheesta.

Vierailija
10/20 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös adhd:ta hoideta perinteisellä tehokkaalla laihdutuslääkkeellä.

11/20 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Minä olen keski-ikäinen adhd ja oon kyllä itekin nuorena saanut laihdutettua :D oli ulkonäkö sillon tärkeempi. Nyt oon vanhempi ja ei niin ole ulkonäön puolesta paineita, niin on toooodella vaikea motivoitua laihduttamaan, kun ylipainoa on niin vähän että sillä ei oo terveydellistä merkitystä. 

Miten ADHD vaikuttaa sinun elämääsi? Oireet?

Vierailija
12/20 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta itsesi määrittäminen ADHD-diagnoosin kautta. Ole, kuin sitä ei olisikaan. Ihminen on tyhmä olento (minä itse mukaan lukien) ja kun olemme kerran päässeet jonkun diagnoosin makuun, niin siihen helposti juuttuu ja alkaa ajattelemaan kaikkia asioita pelkästä sairauden näkökulmasta käsin. Huomaamatta alkaa toistamaan valheita niin itselle kuin muille: "Kun minulla on tämä X, niin  en minä voi..", "Olisihan se helppoa, mutta kun olen X.".  

Diagnoosi on hävyttömän hyvä tekosyy olla tekemättä tai jättää tekemättä jotain. Älä valehtele itsellesi, että ADHD olisi se, joka millään tavalla estäisi sinua laihduttamasta tai vaikuttaisi motivaatioosi.

Minäkin olin vuosia "syömishäiriöinen", mutta kun lakkasin määrittelemästä itseäni tuon kautta, päivä päivältä suhtautumiseni ruokaan muuttui ja paino laski kuin itsestään. Myös muu elämä helpotti siinä samalla, kun ei ollut enää tekosyitä. Oli pakko kohdata todellisuus sellaisena kuin se on. 

Toisekseen, opettele lempeämpää suhtautumista itseesi. Jos sätit ja moitit itseäsi motivaation puutteesta tai kelvottomasta laihduttamisesta, et tule koskaan onnistumaan lopullisessa tavoitteessasi. Mikäli kitudieetit ja kaloreiden laskeminen kyllästyttää, niin VHH-/ketoruokavalio on oiva vaihtoehto. Voisin suositella tässä pariakin valmennusta, mutta jätetään ne toistaiseksi - ettei kenenkään tarvitse tulla huutelemaan maksetusta mainoksesta 😉

Tsemppiä ja muista, sinulla voi olla ADHD, mutta sinä et ole ADHD. 

Vierailija
13/20 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä koen, että mulla adhd:stä on apua terveellisten elämäntapojen kanssa. Olen ottanut asenteen, että liikunta auttaa mua hallitsemaan oireitani. Mulla on liikaa energiaa, joten puran sitä liikuntaan. Lisäksi mä hypin seinille, jos en käy päivittäin ulkona, eli saan joka päivä raitista ilmaa ja edes pienen kävelyn. Kävelen portaat aina kun mahdollista. Mä en ole aina ollut mikään aktiivinen liikkuja ja olen vasta hiljattain alkanut harrastaa säännöllisesti lihaskuntoliikuntaa. Huomasin, että mulle sopii kotona tehtävät lyhyet treenit, koska mun ei ole niin helppo jättää niitä välistä jonkun tekosyyn nojalla. Jos vähän väsyttää, niin mä sanon vaan, että laitan treenivaatteet päälle ja teen vaikka pari liikettä. Kun olen tuohon pisteeseen päässyt, olen aina tehnyt koko treenin. Mulla on kännyssä Sweat-appi. Siinä on paljon erilaisia treenejä (HIIT, barre, jooga, kuntosali), joista monessa ei tarvi edes mitään välineitä.

Ruokavalio on vähän kinkkisempi, koska mä syön tosi paljon herkkuja. Mä kuitenkin yritän syödä pari terveellistä ateriaa joka päivä. Mä olen vegaani, joten mun ruoat sisältää paljon kasviksia, täysjyvää ja papuja, eli saan helposti tarpeeksi kuitua ja muuta tärkeetä. Joskus ruokailut menee paremmin ja joskus epäterveellisemmin, mutta mun paino pysyy aika tasaisena ja bmi on jotain 21. Mä innostun helposti, joten yritän usein löytää jotain mielenkiintoisia terveellisiä reseptejä, joita kokata. Joskus olen ajatellut syödä pitsan, mutta olen löytänyt jonkun hyvänkuuloisen maapähkinä-bataattikeitto reseptin, jota on pakko päästä kokeilemaan heti, ja se pitsa on jäänyt.

Tiivistettynä: unohda motivaatio, koska se on katoavaista. Käytä persoonallisuuspiireitäsi hyväksi hivuttaessasi itseäsi kohti terveellisempiä elämäntapoja.

Vierailija
14/20 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD-lääkkeillä se onnistuu.

15/20 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On lääkitys aloitettu pari viikkoa sitten kun sain diagnoosin. Ap

Mikä ei toiminut arkipäivässä? 

Vierailija
16/20 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerron mikä minulla auttoi sekä ADHD-oireisiin että painonhallintaan: ketogeeninen ruokavalio. Minulla on myös lääkitys, mutta tarvitsen vain melko pienen annoksen lääkettä koska ruokavalion vaihtamisella tuli pientä lääkeannosta vastaava toimintakyvyn paraneminen. Samalla paino laski 15 kiloa ilman laihduttamista. En ole ollut päivääkään nälässä ja vointi on erinomainen.

Huonoja puolia ketogeenisessa: aloittaessa on todella huono olo parin viikon ajan. Moni lopettaa sinä aikana kesken. Makrojen laskeminen ja annosten suunnittelu on todella työlästä, erityisesti jos on ADHD. Itse varasin tätä varten erikseen aikaa ja luovuin väliaikaisesti harrastuksistani voidakseni keskittyä aiheeseen, kunnes löysin oikean ateriamallin itselleni. Excel-taulukot avuksi alusta alkaen.

Hyviä puolia jo mainittujen lisäksi: verensokeri pysyy tasaisena koko päivän riippumatta siitä kuinka usein syö. Itse syön vain kerran päivässä (pätkäpaasto), mikä helpottaa todella paljon arjessa selviytymistä kun päivään ei tule useita keskeytyksiä vain siksi että pitää hankkia syötävää ja syödä, ja sitten tunnin päästä alkaa väsyttää tolkuttomasti kun verensokeri laskee jne. Olen ollut toivoton sokeriaddikti koko elämäni, mutta tällä ruokavaliolla koko addiktio katosi savuna ilmaan! Ei ole tehnyt mieli herkkuja kahteen vuoteen. En olisi ikinä uskonut, että näen vielä joskus tällaisenkin elämänvaiheen.

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan tätä erityisesti ihmisille joilla on ADHD! Alussa pitäisi vain jaksaa sinnitellä että pääsee noiden alkuvaikeuksien yli. Systeemejä on muutamia erilaisia mutta itse uskon versioon, jossa syödään paljon kasviksia jotta kaliumia saadaan mahdollisimman runsaasti. YouTubessa on Dr. Berg, jonka videoista saa paljon tietoa aiheesta.

Dr. Berg on muuten kiropraktiikan tohtori eikä mikään oikea lääketieteen tohtori.

Vhh voi auttaa adhd:n hoidossa, mutta itse tähtään mieluummin pitkään ja terveeseen elämään, joten seuraan Valter Longon dieettiä kirjasta the Longevity Diet. Hän on arvostettu pitkäikäisyyden tutkija eikä hän suosittele vhh:ta kenellekään.

https://www.valterlongo.com/daily-longevity-diet-for-adults/

Vierailija
17/20 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dr. Berg on muuten kiropraktiikan tohtori eikä mikään oikea lääketieteen tohtori.

Vhh voi auttaa adhd:n hoidossa, mutta itse tähtään mieluummin pitkään ja terveeseen elämään, joten seuraan Valter Longon dieettiä kirjasta the Longevity Diet. Hän on arvostettu pitkäikäisyyden tutkija eikä hän suosittele vhh:ta kenellekään.

https://www.valterlongo.com/daily-longevity-diet-for-adults/

Tiedän ettei Dr. Berg ole lääkäri. Hänen tutkintonsa ei millään tavoin estänyt minua saavuttamasta erinomaisia tuloksia.

Suosittelen hänen materiaalejaan, koska ne ovat lyhyitä ja ytimekkäitä ja hänellä on paljon "Jos sinulla on ongelma X, kokeile ratkaisuksi Y" -tyyppisiä käytännönläheisiä ohjeita. Niiden avulla sain itse oman ruokavalioni toimivaksi muutaman kokeilun myötä. Esimerkki: pätkäpaaston aloitettuani tuli mm. sellainen ikävä sivuvaikutus, että aterian jälkeen alkoi närästää. Noista videoista löytyi siihen apu, eikä ole tarvinnut hakea apteekista närästyslääkkeitä.

Hienoa että sinäkin olet löytänyt itsellesi sopivan ruokavalion. Suhtautuisin kuitenkin varauksella henkilöön, jotka erikseen painottaa että ei suosittele ketogeenista ruokavaliota, ja mainitsee syyksi pitkäikäisyyden (oletkohan varmasti ymmärtänyt oikein, mitä hän itse asiassa suosittelee?). Tieteellistä tietoa ko. aiheesta ei ole vielä saatavilla, ja älyllisesti rehelliset henkilöt toki silloin pidättäytyvät suosituksista puoleen tai toiseen. Ruokavaliosi voi totta kai olla sinulle toimiva ko. henkilöstä huolimatta.

Itse voin ketogeenisella niin paljon aiempaa paremmin, että luovun mielelläni muutamasta loppupään elinvuodesta jos saan elää jäljellä olevan ajan näin paljon terveempänä. Veriarvoni ja verenpaine ovat erinomaiset, vaikka suvussa on sydän- ja verisuonitauteja. Paino on asettunut sopivalle tasolle ilman erillistä vaivannäköä ja myös pysyy siinä. Ensimmäistä kertaa elämässäni pystyn liikkumaan melko normaalisti ilman kipua ja ylirasitusta. En suoraan sanoen usko että elämäni tällä mallilla ainakaan lyhenee - päin vastoin.

t. 9

Vierailija
18/20 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän Medikinet 10mg 2 krt päivässä, en ainakaan vielä ole huomannut että veisi ruokahalun tai paino putoaisi. Ap

Vierailija
19/20 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan

Vierailija
20/20 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän