Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esimerkki kilpailutuksesta

kaikkiko häviävät
27.01.2022 |

Pari vuotta sitten voitimme kilpailutuksen.
Palkka putosi ja toimenkuva supistui ja näin saatiin suppeampi palvelu mutta halvempi hinta.
Liittokin vaihtui ja uusi työsoppari piti kirjoittaa, osa lähti työttömäksi.
Suppeampi palvelu oli aika ovelasti piilotettu ”rivien väliin”, asiakas luuli saavansa täyden palvelun ja perää tätä nyt työntekijöiltä (joilla pienempi palkka supistetun toimenkuvan takia).
.
Loppuvuodesta on taas uusi kilpailutus ja kuulin juuri, että jos häviämme, niin osa saa potkut.
Töihin oli pienen erittäin palkan takia vaikea saada tekijöitä, kun osa lopetti, tämä on näkynyt myös työnjäljessä ja palvelun laadussa, joka on selvästi heikentynyt, koska töihin oli pakko ottaa ”kenet tahansa”, joka suostui tulemaan, että sopimus täyttyi.
.
Minusta tässä häviää asiakas ja työntekijä, eli molemmat osapuolet, toki yrityksemme tässä voittaa, mutta olen miettinyt, tarvittaisiinko tähän väliin edes yritystämme? Jospa olisimme vain töissä asiakkaalla, ihan kuten ennen, eikö kaikki voittaisi?
Olenko väärässä, jos sanon, että joku on keksinyt bisneksen rahastaa tyhjällä ja tästä bisneksestä on haittaa kaikille muille osapuolille?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos joku kuvittelee näillä kilpailutuksilla olevan muuta tarkoitusta, kuin työntekijän nöyryyttäminen ja huijarin rikastuttaminen, niin aika pihalla on.

Vierailija
2/10 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen märkä uni in flesh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuo asiakasyritykset sitten tätä oivalla tai välitä siitä huonosta laadusta kun saavat vaan palvelun halvalla.

Olen kuullut, että kouluilla jätetään kiinteistön huoltoa retuperälle ja tulee sisäilmaongelmia ja homehtumisia. Näitä seurataan aika huonosti ja halvalla kun ostettiin nini sitten menee kalliit rakennukset pilalle ja ihmisiä sairastuu ja näin, mitähän järkeä tässäkin, eikö tätä kukaa muka tajua???

Vierailija
4/10 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo asiakasyritykset sitten tätä oivalla tai välitä siitä huonosta laadusta kun saavat vaan palvelun halvalla.

Olen kuullut, että kouluilla jätetään kiinteistön huoltoa retuperälle ja tulee sisäilmaongelmia ja homehtumisia. Näitä seurataan aika huonosti ja halvalla kun ostettiin nini sitten menee kalliit rakennukset pilalle ja ihmisiä sairastuu ja näin, mitähän järkeä tässäkin, eikö tätä kukaa muka tajua???

Ei se informaatio kouluista kaupungille kulje, eikä nämä kiireisiä rehtoreita kiinnosta ja kun ulkoistetut työntekijät eivät ole edes rehtoreiden alaisia, kun eivät ole kaupungin työntekijöitä, niin homma ei toimi ollenkaan.

Vierailija
5/10 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo asiakasyritykset sitten tätä oivalla tai välitä siitä huonosta laadusta kun saavat vaan palvelun halvalla.

Olen kuullut, että kouluilla jätetään kiinteistön huoltoa retuperälle ja tulee sisäilmaongelmia ja homehtumisia. Näitä seurataan aika huonosti ja halvalla kun ostettiin nini sitten menee kalliit rakennukset pilalle ja ihmisiä sairastuu ja näin, mitähän järkeä tässäkin, eikö tätä kukaa muka tajua???

Ei se informaatio kouluista kaupungille kulje, eikä nämä kiireisiä rehtoreita kiinnosta ja kun ulkoistetut työntekijät eivät ole edes rehtoreiden alaisia, kun eivät ole kaupungin työntekijöitä, niin homma ei toimi ollenkaan.

Meidän koulussa ei kukaan tiedä mikä yritys tekee tai jättää tekemättä mitäkin, kaikki on ihan sekaisin.

Rehtori haluasi "pa--asta vaksista" eroon, mutta ei yrityksessä töissä, niin ei pysty tekemään mitään, sopimus täyttyy kun sinne on kouluun on laitettu joku todellakin vain istumaan.

Vierailija
6/10 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä esimerkkejä. Ja varsinkin jos on siivouspalveluista kyse, niin miten esim. kerrostalo asunto-osakeyhtiön hallitus pystyy määrittelemään työn laadun tarjousvaiheessa.

Jos kolme yritystä tarjoaa, esimerkkinä vaikkapa 600 euro/kk, 700 eur/kk ja 900 eur/kk.

Kaksi kalleinta on suuren ketjun tarjoukset ja edullisin on pienen paikallisen, osa kuluista menisi tietenkin konsernin pyörittämiseen ja suuren johtajamäärän palkkioihin ja pienin pärjännee pienemmillä konsernikuluilla, kun niitä ei siis ole.

Pitäisi niin tarkkaan listata mitä tarjouspyynnössä on ja varsinkin vaatia sitten niiden toteuttamiseen.

Ja myös pitäisi laatia sopimukseen sanktiot, jos työnjälki ei ole riittävän hyvää tai töitä on jätetty tekemättä siitä seuraa välittömästi tietyn suuruinen sakkomaksu. 

Tätä ei käytetä hyödyksi, nämä siivousfirmat voivat jättää tekemättä ja lusmuilla niin kauan kuin joku oikeasti siihen tarttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana vaan on että hallituksiin ei ole halukkaita menijöitä ja osa on sijoittajia joita kiinnostaa vain edulliset hinnat, kun eivät itse edes asu niissä asunnoissa.

Vierailija
8/10 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän se on, kun ei osata tehdä toimivaa kilpailutusta ja sopimusta. Ja sitä ulkoistettua palvelua on jonkun pakko valvoa ja ohjata, muuten toimittaja vetää mutkat suoriksi ja tarjoaa surkeaa palvelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo asiakasyritykset sitten tätä oivalla tai välitä siitä huonosta laadusta kun saavat vaan palvelun halvalla.

Olen kuullut, että kouluilla jätetään kiinteistön huoltoa retuperälle ja tulee sisäilmaongelmia ja homehtumisia. Näitä seurataan aika huonosti ja halvalla kun ostettiin nini sitten menee kalliit rakennukset pilalle ja ihmisiä sairastuu ja näin, mitähän järkeä tässäkin, eikö tätä kukaa muka tajua???

Riippuu miten firmassa asioita seurataan. Jokin osasto saattaa olla kiinnostunut vain omista kuluistaa, vaikka yritys kokonaisuutena maksaisi enemmän. Minun osaston tuloksen mukaan osaston työntekijät voivat saada bonuksia, joten meillä on oma motivaatiomme hakea osastolle parempaa tulosta. Yhtiön tulos ei meitä niin heilauta. 

Ulkoistetuissa palveluissa helposti samaa valuvikaa eli ulkoinen tekijä tekee tasan sitä mitä hänen pitää ja mistä hänelle maksetaan. Vaikka hän huomaisi jonkin virheen, niin voi olla ettei hän asiaan puutu vaan toteuttaa pyynnön silti. Korjaukset voivat olla lisäveloitettavaa tekemistä, joten ulkoistetun etu tehdä tuplana. 

Vierailija
10/10 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut voittavat kilpailutuksen kun hinnassa ei ole huoltosopimuksia lainkaan, eli pelkkä asennus ja nämä monesti ovelasti kierretty, esimerkiksi jonkin rakennuksen ilmastointi, mutta sitten laitteiden huolto-korjaukset-suodattimien vaihot ym tulevatkin todella kalliiksi kun eivät olleet tarjouksessa mukana ja kun sopimus on tehty niin helppo pyytää niistä huolloista mitä tahansa kun eivät voi toista yritystä käyttää.