Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi riippuvuuksista kärsiviä kehotetaan etsimään juurisyytä kun siitä ei ole mitään hyötyä?

Vierailija
26.01.2022 |

Olen kärsinyt pitkään alkoholiongelmasta ja ruokariippuvuudesta.
Nykyään tiedostan erittäin hyvin, että juurisyy on väkivaltaiset alkoholistivanhempani. No entä sitten? En saanut rakkautta lapsena ja haen sitä varmaan nyt riippuvuuksista. No, lopetinko riippuvuuteni? Eheydyinkö, löysinkö vaikeuksien ja takapakkien kautta tieni voitoon, aloinko kukoistaa, lopetinko juomisen ja laihduin? No en! En kykene, vaikka tiedän juurisyyn ja tästä on keskusteltu ammattiauttajankin kanssa. Tuhlasin elämästäni useita vuosia juurisyyn etsimiseen ja en edes tee tällä juurisyyllä mitään. En suosittele kenellekään juurisyyn etsimistä. Olen edelleen riippuvuuksieni vanki.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siitä hyötyä. Sä et selvästikään halua tehdä töitä kuntoutumisen eteen.

Vierailija
2/11 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun kohdalla siitä on paljonkin hyötyä. Minunkaan kohdalla siitä ei välttämättä ole ollut hyötyä. Tiedän että siihen on minulla sopiva geneettinen alttius. Ehkä ennaltaehkäisyvaiheessa olisi ollut hyötyä. Olen nyt ollut raittiina kolme vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä teen töitä. Yritän laihduttaa ja vähentää juomista/lopettaa sen jonain päivänä jopa kokonaan. Mutta tämä on on ollut pelkkää takapakkia takapakin perään. Ei koskaan onnistumisia. Vain epätoivoista yrittämistä, joka ei johda mihinkään pysyvään.

Aiemmin tämä oli pelkkää epätoivoista yrittämistä. Nykyään juurisyyn tiedostamisen jälkeen tämä on sitä samaa pelkkää epätoivoista yrittämistä. Mikään ei ole muuttunut. En enää tiedä mitä tekisin toisin, kun tyypilliset ehdotukset avun hakemisesta ja juurisyyn löytämisestä on jo kokeiltu.

Ap

Vierailija
4/11 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän syyt miksi juon. Vaikeeta on. Ainas ne välillä kummittelee ellei välillä ota stressinpoistoonkin viinaa.

Vierailija
5/11 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinun mielestä noille juurisyille voi tehdä tai mitä se kuntoutus sinun mielestäsi on?

Vierailija
6/11 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin ilman lääkkeitä tai terapiaa syyn vakavaan masennukseeni, jonka seurauksena ehdin jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle.

Lapsuuden hylkäämiskokemukset tekivät minusta läheisriippuvuudesta kärsivän aikuisen, joka epätoivoisesti roikkui parisuhteissa, peläten jälleen yhtä hylkäämistä ja nöyryytin itseäni vuodesta toiseen ansaitakseni rakkautta.

Olin koko ikäni ollut se kiltti toisia auttava hyväksikäytetty tomppeli, joka auttoi muutoissa, huolehti että kaikilla on hyvä olla ja joka ei koskaan sanonut EI.

Eron aiheuttaman romahduksen seurauksena ja vakavan terveyttä haittavan diagnoosin jälkeen, saatuani aina vaan pidemmälle jatkuneita sairaslomia, aloin etsimään syitä pahaan olooni ja ne lapsuuden traumat sieltä löytyivät, pelot ja ahdistukset.

Olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä kymmenisen vuotta, parantunut suurimmaksi osaksi kuuppani häröistä ja suht.koht onnellinen.

Kun tarkemmin ajattelee, hyvinkin tyytyväinen elämääni :-)

Vierailija
7/11 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä teen töitä. Yritän laihduttaa ja vähentää juomista/lopettaa sen jonain päivänä jopa kokonaan. Mutta tämä on on ollut pelkkää takapakkia takapakin perään. Ei koskaan onnistumisia. Vain epätoivoista yrittämistä, joka ei johda mihinkään pysyvään.

Aiemmin tämä oli pelkkää epätoivoista yrittämistä. Nykyään juurisyyn tiedostamisen jälkeen tämä on sitä samaa pelkkää epätoivoista yrittämistä. Mikään ei ole muuttunut. En enää tiedä mitä tekisin toisin, kun tyypilliset ehdotukset avun hakemisesta ja juurisyyn löytämisestä on jo kokeiltu.

Ap

Ihan samojen ongelmien kanssa olen paininut. Olen käynyt jopa kelan tukeman pitkän terapian jonka ainoa hyöty oli se, että sain kaikki haavat auki ja tiedostan syvästi kuinka paska lapsuus ja elämän eväät minulla on. Sitten olisin tarvinnut seuraavat 3 vuotta lisää, jotta olisin voinut elää tämän tuskan kanssa.

Olen koittanut kaikki mahdolliset selfhelpit ja vasta törmäsin sellaiseen ajatukseen, että kaikki riippuvuudet johtuu siitä, että kokee ettei ole tarpeeksi.

Että ei ole tarpeeksi hyvä, kelvollinen ja mitä ikinä itseltään haluaakaan suhteessa maailmaan. Kokee siis jonkinlaista puutetta, jota sitten täyttää riippuvuudella.

Nyt olen sitten yrittänyt saada itseni ymmärtämään, että minä riitän tällaisenaan. Tyhjyyden täyttäminen millään ei ole koskaan saanut oloa hyväksi kuin vain hetkellisesti ja pian riippuvuus vain jatkuu ja toistuu. Nyt jos minulla tulee olo, että pitäisi toteuttaa riippuvaisuutta, minä pidän hetken meditoinnin, jossa ajattelen, että minä olen OK jolloin mieliteon toteuttamisen halu hiipuu.

Vierailija
8/11 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites hypnoosiregressio. Aiempien ohjelmointien purku ja uusi näkökulma. Jos on joku todellinen ammattilainen, ei siksi itseään väittävä.

Vierailija
9/11 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömishäiriöstä ei parane laihduttamalla vaan löytämällä terve suhde ruokaa, alkoholisti ei parane juomalla vähemmän vaan lopettamalla juomisen. Tässä auttaa, jos katkaisee yhteydet myrkyllisiin ihmisiin ja panostaa terveisiin ihmissuhteisiin.

Vierailija
10/11 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Anna heille anteeksi, sillä he eivät ymmärtäneet mitä tekivät.

Omien kokemustesi kautta ymmärrät, ettei riippuvuuksista eroon pääsy onnistunut heiltäkään, sillä veikkaan että siellä pohjimmaisena kummittelee esiin päästämätön viha.

Riippuvuuksista kärsivät ovat yleensä kilttejä ihmisiä, jotka on kasvatettu nielemään kaikki vanhempien aiheuttama shaisse mukisematta ja vastaansaomatta ja sitä vihaa yritetään lääkitä viinalla, ruoalla, kamalla tai pelaamalla, millä tahansa.

Kun tajuat oman ongelmasi juurisyyn, alat ymmärtää vanhempiesi avuttomuutta sen saman edessä, sillä he eivät pystyneet antamaan sinulle jotain sellaista mitä eivät itse omassa lapsuudessaan olleet saaneet, rakkautta.

Anna heille anteeksi, sillä he eivät ymmärtäneet mitä tekivät.

Anna anteeksi itsellesi, sillä sinä tiedät mitä olet tekemässä ja ainoa ulospääsy tilanteesta on muuttaa suuntaa toisenlaiseksi.

Ellet anna anteeksi, tuhoudut katkeruuteesi, vihaasi ja riippuvuuksiisi kuten vanhempasikin tekivät.

Vierailija
11/11 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne juurisyyt ovat yleensä se syy riippuvuudelle. Mutta pelkkä juurisyyn tiedostaminen on vain ongelman syyn tiedostamista, se ei vielä korjaa itse ongelmaa. Elämäntyyliä pitäisi muuttaa siihen suuntaan että riippuvuus ei haittaa muuta elämää tai käy liiaksi terveyden päälle.

Mäkkärissä käynti 1-2 kertaa kuussa ei vielä maailmaa kaada mutta jos siellä käydään 2-3 kertaa viikossa, on syytä huolestua. Ainoa tapa tehdä jatkuvasta roskaruuan syömisestä terveellistä on treenata mielettömästi muuna vapaa-aikana että saa ne kalorit poltettua. Joko se, tai roskaruuan vähentäminen. Resepti on se että tekee pakkopullaliikunnasta jollain tavalla mielekästä, esim. äänikirjoja lenkillä kuuntelemalla, samalla kun vähentää roskaruokakertoja ja pienentää annoksia.

Paheet itsessään eivät ole aina pahasta, ei sinun tarvitse elää kuopassa ja syödä nauriita loppuelämääsi. Kaikista vanhimmat ihmiset elää Japanissa ja Italian maalaiskylissä. Molemmissa vanhukset ovat aktiivisia liikkumaan ja syövät pääosin terveellisesti mutta eivät ole jättäneet pullaa tai viinipaukkuja pois vaikka ovat 100-vuotiaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme