Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittämättömästi lapsettomat!

21.09.2006 |

Haluaisin kysellä teiltä kilpirauhastutkimuksista.. Onko teille tehty niitä ja miten tarkasti?

Omalla kohdallani otettiin Väestöliitossa TSH (kilpirauhashormoni) seulontana joka oli ok. Tämän jälkeen aloitettiin hoidot, joista kesän takia ehdittiin tekemään vain yksi inssi. Juuri kun hoitojen piti alkaa uudelleen, minulla todettiin akuutti kilpirauhastulehdus. Hoidot jäi uudelleen tauolle.

Tästä suivaantuneena otin yhteyttä yksityiseen endokrinologiin, jolla oli tarkoitus käydä tarkistuttamassa tulehduksen ohimeneminen ja sitä myötä hoitojen jatkaminen. Vaan kuinkas kävikään.. Minulta otettiin uudet ja laajemmat kokeet, joissa perushormonit (TSH, T4V, T3V) olivat viitearvoissa, mutta verestäni löytyi vasta-aineita (TPO), jotka paljastivat tulehduksen krooniseksi. Minulla kilpirauhanen oli suurentunut ja korvasi vajetta, siksi muut arvot olivat kohdallaan.

Endokrinologin tyly kommentti oli, että hoidot menevät kankkulan kaivoon ja ensin on hoidettava kilpirauhanen kuntoon. Elimistö ei anna raskauden jatkua/hedelmöittymistä ei tapahdu mikäli äidin kilpirauhanen ei pysty ylläpitämään sikiön kilpparitarvetta. Nyt siis olen aloittanut lääkityksen ja sen avulla pyritään saamaan arvot kuntoon.

Ainoa mikä jäi kaihertamaan on se, että miten kauan olisimme jatkaneet hoitoja tuloksettomasti vaikka taustalla oli selkeä syy? En olisi jäänyt kiinni missään seulonnassa kilpirauhasesta.. Ihmetyttääkin että miksi seulonnassa otetaan vain TSH, kun se ei kuitenkaan kerro koko totuutta! Ja kuitenkin kilpirauhasella on niin suuri merkitys raskaaksi tulemisessa.

Nyt emme ole enää selittämättömästi lapsettomia, tosin emme tiedä oliko tämä ainoa syy lapsettomuuteemme. Toivottavasti.

-Tuittu-

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole selittämättömästi lapsettomia, mutta mua kiinnostaa tuo kilpirauhasasia liittyen lapsettomuuteen.

Meillä on takana kaikki mahdollinen hoito ja syy lapsettomuuteemme on miehen simpoissa. Kolmannen icsin jälkeen multa otettiin TSH, koska lääkäri epäili jos sitä vikaa löytyisi minustakin. Arvot olivat kuitenkin kohillaan, 1.40. Ihmettelen kovasti miksei minultakin sitten otettu useampaa eri koetta! Jatkossa aion vaatia myös nuo muutkin.

Lisäksi sain kesän aikana tietää, että mummollani on kilpirauhasvaivoja, vajaa- vai liikatoimintaa sitä en muista, mutta tuota asiaa en tiennyt ku lääkäri kysyi löytyykö vaivaa suvusta. Onko se siis perinnöllistä? Ja oireileeko se jotenkin?

Ihana kun on olemassa tämmöinen palsta mistä voi käydä " oppimassa uutta" ja sitä myötä vaatia lisätutkimuksia itselle. Nyt olemme hoitotauolla, koska odottelen pääsyä laparoskopiaan loppuvuodesta! Sekin tutkitaan varmuuden vuoksi. Tonneja kuluu, mutta tulosta ei vaan synny, joten jatkossa teemme kaiken mahdollisen ennen kuin lapsettomuus hyväksytään. Pelottavaa.

Syysterkuin Lin

Vierailija
2/4 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan heti alkuun sanoa, että tarkoitukseni tällä viestillä ei ole aiheuttaa turhaa " hysteriaa" vaan kertoa, miten itselläni oli. Ja omien kokemusten jälkeen olen ehdottomasti sitä mieltä, että tuo asia pitäisi selvittää lapsettomuustutkimuksissa edes hieman perusteellisemmin.

Eli ensinnäkin kaikilta pitäisi seuloa tuo TSH, joka on peruskilpirauhashormoni. Tarkemman tuloksen saa ottamalla vielä T4V-hormonin. Valtaosa jää jo näissä kokeissa " kiinni" . Arvot voivat olla vinksallaan, vaikka ei erityisiä oireita olisikaan. Lähipiirissäni on elävä todiste tästä.

Ja etenkin kun tällä asialla tosiaan on vaikutusta raskautumiseen, jos ei estä niin ainakin vaikeuttaa huomattavasti!

-Tuittu-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Tämän sain printattuna omalta endoltani, joten on ainakin luotettava lähde.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=pot00…

-Tuittu-

Vierailija
4/4 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..todellakaan, vaan tosi hyvä tietää. Vuosien aikana on oppinut, että yksityisellä pitää itse osata vaatia, muuten jää tutkimuksia tekemättä!

Nyt menen kurkistamaan mainitsemasi linkit, kiitos kovasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi