5kk vauva ei nuku
Eli meillä nyt 5kk tyttö joka ei vaan nuku.
Hieman taustaa:
Ensimmäiset 3kk oli mielettömän vaikea koliikki jolloin pääsin itse nukkumaan 0-3h/vuorokaudessa. Kun koliikki vihdoin helpotti, oltiin niin poikki miehen kanssa että tyttö sai jatkaa nukkumista koliikkikeinussa sillä hän ei suostunut nukkumaan muualla.
4kk iässä päätin alkaa vierottamaan tyttöä keinusta ja nukutin päiväunille pinnasänkyyn. Tyttö nukkui 30min pätkiä pinnasängyssä päivisin. Ja yöllä laition ensimmäisen yösyötön jälkeen klo 2 pinnasänkyyn jossa nukkui peräti 2h. Klo 4 yösyötön jälkeen siirsin takaisin keinuun loppuyöksi.
Iltarutiinina on vaipanvaihto, vaatteiden vaihto, verhot ja valot kiinni ja telkkari äänettömälle taustalle valaisemaan. Lisäksi nukutamme tytön jumppapallolla pomppien jos ei nukahda syödessään iltapalaa (tyttö edelleen täysimetyksellä), sillä tyttö ei nukahda paikoilleen. Nukkumaan mennään noin klo 22.
Kestän kyllä jokailtaisen pomppimisen jumppapallolla ja siitä hankkiudutaan eroon sitten kun unikoulu alkaa ja tyttö opettelee nukahtamaan itse, mutta viikko sitten tyttö ei iltarutiineista huolimatta mennyt nukkumaan. Ajattelin että noh yksi huono ilta vaan ja ensi yönä nukkuu sitten paremmin. Olin väärässä.
Tuon jälkeen tyttö on heräillyt 15-30min välein jos nukkuu sängyssä tai keinussa. Ollaan kokeiltu kaikkea mahdollista, mutta suostuu nukkumaan pidempiä pätkiä vain ja ainoastaan minun sylissä (ei edes miehen syli kelpaa vaan jos mies yöllä ottaa tytön syliin alkaa hirveä huuto joka lakkaa vasta kun pääsen syliini), keinussakaan ei siis enää nuku.
En siis itse pääse nukkumaan öisin silmän räpäystäkään sillä en saa unta jos tyttö nukkuu kainalossani koska herään jokaiseen inahdukseen ja liikkeeseen.
Aamusin mies menee töihin ja minun tehtäväkseni jää uupuneena viihdyttää vauvaa joka kiukkuisena vaatii huomiota koko ajan. Päivällä tyttö nukkuu sylissäni tai liikkuvissa rattaissa päiväunet.
Pääsen nukkumaan vasta kun mies tulee töistä ja hoitaa vauvaa 3h kunnes tyttö pitää taas syöttää (tyttö ei huoli pulloakaan). Ja silloinkin mies ravaa vauvan kanssa luonani koska ei itse saa tyttöä rauhoittumaan.
Miten saamme tytön nukkumaan? Olen miettinyt kiinteiden aloittamista ennen 6kk ikää jos se vaikka saisi tytön nukkumaan pidempiä pätkiä. Kannattaako kiinteät siis aloittaa jo?
- uupunut ja epätoivoinen äiti
Hei!
Perheesi tilanne on ollut todella uuvuttava. Ei mikään ihme, että toivot kovasti muutosta ja olet väsynyt. Sinulla on mahdollisuus saada apua. Kannattaa ottaa yhteyttä http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/tyomuodot/ensikodit-ja-muu-vauvaperhetyo/baby_blues/
Lapsenne alkaa olla sen ikäinen, että häntä voi ohjata säännöllisempään vuorokausirytmiin. Myös unenrakenne muodostuu 6kk ikään mennessä, joten häntä voi hyvin jo tukea parempaan unitapaan. Lapsenne on saanut pienen ikänsä paljon tukea ja palveluita uneen liittyen. Niistä on tullut myös tapa. Pienempänä näin on kuulunut ollakin. Te vanhemmat voisitte nyt miettiä yhdessä tapoja ja käytäntöjä, kuinka tuette lastanne unille. Selkiytätte tapaanne, karsitte myös pois moninaisia palveluja. Teidän yhdenmukaisuus ja varmuus tarttuvat lapseen ja näin hän kokee turvallisuutta uudesta tavasta. Aikuisen oma tunnetila tarttuu lapseen helposti. Rauhallinen vanhempi on myös turvallinen.
Vuorokausirytmiä on hyvä lähteä muodostamaan ruokailujen ja uniaikojen vaihtelusta. Toistuvan rytmin avulla lapsi oppii ennakoimaan tulevaa. Lapsen uniajat kannattaa muodostaa niin, ettei hän pääse liian yliväsyneeksi, jolloin nukahtaminen voi olla jo vaikeaa ja koko uni levottomampaa ja pätkittäisempää. Aikuisen on hyvä olla lapsen luontaista rytmiä mielummin 5 minuuttia edellä kuin 5 min. jäljessä, niin asiat sujuvat mutkattomammin. Esim. tosi nälkäisen lapsen voi olla jo vaikeaa keskittyä ruokailuun. Samaa pätee uniaikoihin. Iltarytmissä kannattaa huomioida, että alkuillan pätkäunet voivat olla yöunesta pois niin, että yöunille nukahtamisajankohta venähtää. Samalla kannattaa aikaistaa yöuniajankohtaa, ettei lapsi pääse yliväsyneeksi.
Voitte ohjata lastanne nukahtamiskäytäntöön, että hän nukahtaa omaan sänkyyn itsenäisesti. Toki annatte tukeanne rauhoittumiseen esim. tassuttelun avulla, mutta ette ole läsnä ja auttamassa nukahtamisessa. Tämä taito auttaa lasta nukahtamaan myös yöllä uudelleen herättyään, vaikka välillä yösyöttöä vielä tarvitseekin.
Oma makuuhuone voi olla herkkäuniselle lapselle parempi nukkumisympäristö kuin vanhempien kanssa sama huone. Herkkäuninen lapsi havainnoi aikuisen äänet ja liikkeet yön tunteina. Lisäksi lapsen yöllisten palveluiden vaatimustaso vanhempia kohtaan voi olla suurempi, jos nukutaan samassa huoneessa. Nukkumisympäristö kannattaa säilyttää läpi yön samana nukahtamishetkestä alkaen. Lapselle on kovin ristiriitaista, jos nukkumispaikka vaihtuu yön aikana. Jos lapsi tarvitsee esim. sairastelujen takia jatkuvaa hoivaa ja huolenpitoa yöllä, vanhempi voi siirtää oman patjansa lapsen huoneeseen.
Jos haluat keskustella esim. vuorokausirytmin etsimisestä tai mistä vaan teidän perheen uniasioihin liittyvistä seikoista, ota yhteyttä!
yst.terv. Sari Lampinen, baby blues-työntekijä / Kymenlaakson Ensi- ja turvakotiyhdistys ry