Lapsi omaan huoneeseen nukkumaan??!!
Minkä ikäisenä olette laittaneet lapsen omaan huoneeseen nukkumaan? Miten onnistui ja millä? Hyviä vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan!!!!
Kommentit (11)
Poika siirtyi vappuna omaan huoneeseen. Ikää oli mittarissa 2,5kk ja pieneltähän se siellä pinniksessään näytti. Eipä siinä nyt mitään ihmeellisiä konsteja tarvittu. Ennen nukkui omassa pikku-pinniksessä meidän sängyn vieressä ja tuosta eteenpäin vaan laitettiin omaan huoneeseen. Imettämässä kävin öisin vauvan huoneessa tai sitten hipsittiin alakertaan sohvalle.
2,5kk iässä poika heräsi tyypillisesti vain kerran aamuyöllä tissille, muuten nukkui 21-07. Välillä tuli useampi herääminen, mutta harvoin. Enemmän se nyt 7kk iässä heräilee kuin tuolloin pari-kolmikuisena. Nyt toki ei enää syö, mutta on jumissa ja reissaa pitkin pinnistä uusine taitoineen.
Sen vielä laitan, että mun omat unet parani niiiiin paljon kun vauva meni omaan huoneeseen. Mähän heräsin jokaiseen inahdukseen ja raskaampaan hengitysääneen, että oli itseni kannalta ehdottomasti hyvä ratkaisu siirtää omaan huoneeseen. Ja kun mietin, että en muka herää kun se siellä huutelee... kaikkea kanssa -edelleen herään kun kaveri alkaa siellä itsekseen aamulla lirkutella, saati sitten kun itkee. Monesti herään automaattisesti pari-kolme minuuttia ennen kuin kutsu käy, kai nää hormoonit toimii näin?
Meillä tyttä muutti omaan huoneeseen puolivuotiaana. Tuntui että ei edes huomannut muutosta. On kyllä aina nukkunut omassa sängyssä ja siellä nukkuu edelleen. Ainoastaan kesän jälkeen oli vaikeaa kun nukuttiin mökillä samassa huoneessa niin paljon. Mutta kyllä taas muutaman viikon jälkeen tottui omaan huoneeseen.
Tipy
Tuntui jo kamalalta siirtää pinnasänky meidän vierestä toiselle seinustalle makkarissa. Jotenkin tarve olla siinä ihan lähellä.Mutta tietysti jokainen tekee,miten itestä tuntuu
poju meni nukkumaan omaan huoneeseen heti laitokselta tultua ja on sujunut oikein hyvin. Huoneessa on suuri nojatuoli, jossa käyn yöllä imettämässä (vähintään kaksi kertaa yössä). Oma makuuhuoneemme on aulan toisella puolella ja väliovet ovat tietenkin auki.
Olemme joutuneet mummolassa käydessämme nukkumaan koko porukka samassa huoneessa, mutta tuolloin kaikkien uni on paljon katkonaisempaa. Itse herään ainakin jokaiseen ähellykseen, mitä kopasta kuuluu. Samoin koirat tuntuvat paljon rauhattomammilta tuollaisina öinä (vaihtavat paikkaa ja mönkivät sängyssä niin, että jo siksi uni on huonompaa).
En minäkään olisi raaskinut ja lapsen isä vielä vähemmän, mutta joskus täytyy olla ajattelematta itseään ja ajatella mikä on parasta lapselle. Meillä se oli vauvan unien turvaaminen ja rauhoittaminen. Yöt alkoivat olla todella rauhattomia ja kellään ei ollut hauskaa, vähiten vauvalla, joka ei nähtävästi saanut nukuttua meidän huoneessa ja heräili tuon tuosta. Kaikkea pitää kokeilla vaikkei se hyvältä itsestä tuntuisikaan. Viimeisenä tuli mieleen tuo omaan huoneeseen siirtäminen ja se auttoi heti! Yöt rauhoittuivat ja kaikki voi taas nauttia elämästä myös päivisin että öisin!
Jokainen vanhempi tekee varmasti kaikkensa, että noilla pienokaisilla olisi kaikki hyvin! Tämä toimi meillä, mutta varmasti se ei jokaiseen lapseen päde!
Terveisin
mine
ei meilläkään ipanaa ihan " huvin vuoksi" omaan huoneeseen laitettu. Meillä isuki on todella herkkä uninen ja havahtui jokaiseen pieneen pöhinään, eikä saanut helposti unta uudelleen. Ja kun aamuisin on töihin noustava niin pakko oli alkaa jotain ratkaisua miettimään. Ja hyvin toimi meillä. Kaikki ovat tyytyväisiä olleet. Ja kun siihen tottuu niin on oikeastaan ihan kiva että on vähän omaa rauhaa talossa. =)
Tipy+ipana 1v
omaan huoneeseen n 1kk ikäisenä kun koliikki vaivat helpotti...Ei millään olisi raaskinut siirtää,mutta huomasimme että tyttö nukkuu paljon paremmin yksin omassa huoneessa. Ennen heräsi joka kerta kun menin itse nukkumaan omaan sänkyyn ja yöllä herätti monesti tankkaamaan. Nyt kun on omassa huoneessaan nukkuu niin tyytyväisenä 2krt yössä tankaten. Tytöstä tuli paljon iloisempi neiti!
Kyllä mullakin aluksi oli fiilis ettei raaski poikaa laittaa omaan huoneeseen, vaan kun oli pakko kun joka öinen ähinä ja puhina piti meidät hereillä/herätti monta kertaa yössä ja mieshän se joutuu aamulla töihin nousemaan..
Ollaan siis harjoiteltu nyt omassa huoneessa nukkumista ja pari kertaa siellä joutuu käymään yön aikana tuttia laittamassa, mutta luulen ja toivon että alkaa sujumaan yöt paremmin!!! Ihanaa kun vajaan puolen vuoden katkonaiset yöt alkaa (ainakin vähän) paranemaan.
Annatteko lapsen " joikata" sängyssään itsekseen vai menettekö heti " hiljentämään" ? Tarkoitan sitä iloista jokellusta jota sieltä kuuluu pari kertaa yössä. Joku sanoi ettei kannattaisi huomioida, sitten taas toisaalta mietin että jos lapsi valvaantuu siitä..? Mitä mieltä? vieläkin vinkit tervetulleita!
Että koskahan saa nukkua sen ihan koko yön putkeen... ;)
katsomaan sitten kun itkee. Tai jos ihan selvästi hereillä esim. seisoo ja huutelee (tätä kyllä harvemmin). Jokelteluihin ym ei olla reagoitu enää sillä huomattiin että pitää monenlaisia ääniä myös unissaan ja välillä tuli juostua vaan vahtimassa nukkuvaa lasta. Kyllä sen aika nopeasti huomaa alkaako lapsi uudelleen nukkumaan vai herääkö vain enemmän. =)
Tsemppiä kyllä ne yöt siitä paranee, ei ehkä ihan heti, mutta pikkuhiljaa.
Tipy
Vähän yli puolen vuoden iässä vauva jäi yksin huoneeseen, mutta kyllä se vaikealta ensin tuntui, pelkäsin, että vauva olisi yksinäinen. Mutta oli pakko, en saanut vieressä nukuttua yhtään. Vauva ei kyllä hirveästi muutosta tainnut huomata, sillä olin siirtynyt useampia kuukausia aikaisemmin nukkumaan itse vauvan huoneeseen, joten siirryin sieltä vain itse pois. Vauva jäi nukkumaan samaan paikkaan kuin ennenkin ja olen rampannut huoneessa sen jälkeen aina kun se on kitissyt. Kuulen vauvan pienetkin äänet hyvin omaan huoneeseeni, joten herään niihin aina yölläkin, jopa liian helposti.
kun laitettiin omaan huoneeseen. Siirrettiin vain ykskaks ja hyvin onnistui. Söi tuolloin vielä rintaa 2 krt/yö ja kävin siellä hänen huoneessaan imettämässä. Yöt rauhoittui huomattavasti ja nyt 6 kk:n iässä yösyönnitkin jääneet ihan melkein itsestään. Nukkuu nyt koko yön 20-07 heräämättä, joskus yhdellä tutituksella, joskus ei tarvita sitäkään.
terveisin
mine + poju 6 kk