Kokemuksia vesirokkorokotteesta?
Onko joku antanut rokottaa vesirokkoa vastaan lapsensa? Itse harkitsen asiaa, tosin en tiedä asiasta sen enempää kuin että rokote on olemassa. Ajattelin kysellä asiasta 1-vuotis neuvolassa. Yhdysvalloissahan kyseinen rokote kuuluu normaaliin rokoteohjelmaan ja vaikka meillä tautia pidetäänkin tavallisena lasten tautina, niin eihän se ihan vaaraton kuitenkaan ole.
Meillä sairastettiin rota pojan ollessa puolivuotias (sairaalahoidossa) ja oli sen verran karmee tauti, että pani miettimään tuota rokotuspuolta ihan uusiksi (siis kun rotaankin on nykyään rokote olemassa).
Kommentit (14)
Haimme tytöllemme yksityiseltä vesirokkorokotteen vähän ennen kuin tyttö aloitti tarhauransa. Oli melko kallis, mutta tultiin siihen tulokseen, että on hintansa arvoinen, sillä kummallekin hankalaa olla pitkään poissa töistä (vaikka yritettäisiin vuorotella poissaoloja) ja sukulaisapua ei helposti saatavilla. Pessimistisesti ajateltiin, että lapsi sairastelee kuitenkin, niin ei enää vesirokkoa tarvita.
Minkäänlaisia jälkioireita ei rokotuksesta tullut.
Terv.hoitaja ystäväni mukaan poissa suomalaisesta neuvolan rokotusohjelmasta juuri hintansa takia.
4 vuotialle tytölle. Tosiaan rokotettiin yksityisellä lääkäriasemalla. Päätettiin rokottaa, kun ei ollut ehtinyt vesirokkoa vielä sairastamaan. Mitään oireita ym. ei tullut.
Annan rokotteen myös nuorimmalle lapselle heti kun vaan vuoden täyttää.
täytti 3v ja meni tarhaan. Rokotteesta ei tullut mitään.
Meillä on täällä neuvola 3vuotiaana ja kävin sitä ennen keskustelemassa asiasta. Neuvolalääkäri kirjoitti reseptin, jolla hain lääkkeen apteekista. Tyttö rokotettiin 3vuotis tarkastuksessa neuvolassa.
Jos en ihan väärin muista rokote maksoi n.60e
Tietenkään se ei ole pakollinen kuten ei mikään muukaan rokote, mutta siis ilmainen.
Keskimmäisemme ja kuopuksemme ovat saaneet rokotuksen. Esikoinen ehti sairastaa rokon.
Ei minulla siitä ole mitään pahaa sanottavaa. Ei varmasti nyt kovasti auttanut sinua...
Mitään oireita ei rokotteesta tullut. Meillä epäiltiin silloin vanhemmalla pojalla lastenreumaa ja sitä sairastavat suositellaan ehdottomasti rokotettavan vesirokkoa vastaan, sillä vesirokko voi olla kova ja jälkitaudit vakavia. Reumaa ei sitten ollut, mutta ainakin minä pelkään jälkitauteja muutenkin niin kovasti, että katsoin rokotteen hyödyt mahdollisia haittoja suuremmiksi. 100% rokotekaan ei suojaa, mutta rokko on hyvin lievä, jos on tullakseen.
Mitään oireita siitä ei tullut.
Sisaruksille sitä ei ole otettu. Lapset nyt 5v, 4v ja 2v. Ja keskimmäinen siis rokotettu.
Olen kanssa harkinnut tuon rokotuksen ottamista lapselleni,siksi kysyn,että:
Onko rokotus todella suojannut lapsen kyseiseltä taudilta kokonaan?
Vai onko tullut tauti rokotuksesta huolimatta,mutta kenties lievempänä?
hyrysysy:
Onko rokotus todella suojannut lapsen kyseiseltä taudilta kokonaan?
Vai onko tullut tauti rokotuksesta huolimatta,mutta kenties lievempänä?
Meillä on suojannut. Tuli testattua ihan kunnolla juuri tässä kuluvana kuukautena, kun JOKAINEN esikoisen tarharyhmässä pojan kanssa leikkinyt sairastui vesirokkoon. Olen seurannut silmä kovana poikani tilannetta ja löysin kaksi näppylää alaselästä viikko sitten. Eli jos rokotuksen ansiosta selvisimme näillä kahdellä näpyllä eikä viikon poissaoloilla ja jälkitaudeilla, niin olen tosi tyytyväinen rokotteeseen.
Kuopus täytti kaksi viikkoa sitten vuoden ja rokotin hänet heti. Kummallakaan ei ollut mitään oireita rokotuksesta. Hinta rokotukselle oli 62 ¿ ja reseptin sai terveyskeskuksesta, jossa myös kävin pistättämässä. Olen rokottanut myös itseni, koska en ole kyseistä rokkoa (enkä mitään muutakaan rokkoa...) sairastanut.
-juliini-
Täytyypä hommata tuo rokote neidille.
Itse sairastin vesirokon reilu 20-vuotiaana,eikä ollut ollenkaan kiva tauti.
Enkä moista lapselleni halua,vaikka monet sitä tautia vähättelevätkin.
Nyt siis rokotetta hommaamaan,kerta se tehoaa.
Meillä tyttö sai rokotteen 1-vuotiaana ja sairasti vesirokon 3-vuotiaana. Rokon kesto oli 2 viikkoa eli ei ainakaan meillä edes sairastamisaikaa lyhentänyt.
Vain pieni prosentti sairastaa vesirokon rokotuksesta huolimatta. lMeille kävi niin. Toiselle lapselle emme rokotetta ota.
rokota vesirokkoa vastaan, mieluummin käyn pyydystämässä sen jostain niin että lapset saavat sairastaa sen lapsena.
Mieluummin haluan että lapsi sairastaa tuon taudin lapsena, kuin että rokotesuoja pettää aikuisena. Varsinkin jos sattuu olemaan tyttöjä en missään nimessä rokottaisi, koska rokotesuoja ei ole 100%. Mitä jos tyttö saa vesirokon aikuisena vaikka ollessaan raskaana?
Meillä on kummatkin lapset (nyt 5v ja 2v) roketettu vesirokkoa vastaan vähän yli 1-vuotiaana. Pyysin reseptin neuvolasta, ostin rokotteen itse ja neuvolan th antoi sen.
Molemmat lapset ovat päiväkodissa, ja siellä on ollut vesirokka liikkeellä eikä lapsiimme ole tarttunut. Rokotusta annettaessa ei ole tullut sivuoireita.
Minusta on kannattanut. Vesirokko ja varsinkin sen jälkitaudit voivat olla lapselle todella ikävät. Meidänkin neuvolan th arveli, että rokote ei kuulu yleiseen rokotusohjelmaan sen hinnan vuoksi.
Kestääkö vesirokkorokotteen suoja loppuiän vai tarvitaanko tehosteita esim. 10 vuoden päästä?
aiomme ottaa koko porukalle kun kuopus täyttää vuoden