Sairastin koronan, olen jo oireeton mutta testi näyttää edelleen positiivista
... menenkö siis töihin vai en? Virallisten ohjeiden mukaan menisin, mutta entä tuo positiivinen kotitesti?.. vai eikö testiä enää saisi tehdä tässä vaiheessa vaan noudatetaan vaan ohjeita?..
Kommentit (10)
Testi voi näyttää positiivista kuukausia sairastamisen jälkeen. Kun ollut oireeton kaksi päivää mennään töihin. Ei tarvitse kysyä työnantajalta mitään.
Testi voi näyttää positiivista jopa viikkoja parantumisen jälkeen.
Joo, jopa PCR näyttää pitkään positiivista koronan sairastaneelle. Oireiden mukaan pitää mennä, eli kun oireet ovat olleet 2 vrk pois tai on ollut vähintään karanteeniajan pois, niin töihin voi mennä.
Niin siis PCR voi käyttää positiivista kuukausia taudin jälkeen. Kellään tuskin on sen näytteen käsittelyyn labraa kotona? Antigeenitestit, joita kotona käytetään menee nopeammin negatiiviseksi. Tästäkään ei Suomessa ole otettu mitään kantaa (ehkä kun testit olleet välillä alueellisesti kaupoista loppu). Englannissa pitää tehdä kaksi negatiivista kotitestiä ennen 5 vrk:n karanteenin loppumista. Suomessa se on suoraan vaan töihin, jos oireeton, vaikka uusimmat tutkimukset näyttää omikronin tarttuvan herkiten kaksi päivää ennen oireita - 6 päivää oireiden alusta.
Toi tarkoittaa että matkustus on mahdotonta jatkossa
Varmaan ahdistavaa miettiä aihetta, jos ei kykene erottamaan eri testityyppejä. Ei kotitestit pysy positiivisena kuin koronan ollessa päällä.
On hyvin harvinaista, että PCRkään on kauan positiivinen, toki mahdollista. Muualla maailmassa vaaditaan yleisesti kaksi neg. testiä ennen eristyksen loppumista ja kyllä ne saa muutaman vkon sisään. Suomessa ohjeistus on kaksi oireetonta päivää, joten sillä mennään.
Entäs jos lievät oireet jatkuu viikosta toiseen mutta testit ei näytä mitään. Esim. minulla eka koronakevät vuoti nenä ja yskitti suunnilleen marraskuusta toukokuun loppuun mutta se johtui lähinnä lumettomasta talvesta ja sitten keväästä. Luultavasti jos lumet sulaa tätä tahtia niin kohta vuotaa taas nenä kesään asi.
Olin etätöissä kuten kaikki muutkin niin ei tarvinnut huolehtia testauksista tai sairaslomista.
Kysyisin työnantajalta lisäohjeita. Mutta ymmärtääkseni testit voi näyttää positiivista pitkäänkin, vaikka ei ole enää tartuttava.