Suomen kielen OSAAJAT
Nyt kielinerot ja pilkunviilajat saavat toteuttaa sisäistä grammarnatsiaan oikein urakalla!
.
Opiskelen yliopistossa ja mulla on suomen kielen kurssi menossa ja oon lievästi sanottuna hukassa, vaikka olenkin itseäni pitänyt aika hyvänä näissä jutuissa. Suurin ongelma ovat lauseenjäsenet.
.
Joten nyt jos viitsisitte auttaa ja kertoa mulle seuraavien lauseiden lauseenjäsenet ja mielellään vielä perustelut, jotta oppi menisi täälläkin perille.
.
Ja ne, jotka eivät tiedä oikeita vastauksia älkää vaivautuko arvaamaan.
.
1. Hän tajusi olevansa väärässä
2. Sanoin, että tämä on helppoa
3. Tunnetko tuon miehen?
4. Kolmella tytöllä on vaaleat hiukset
5. Lähden maalle ensi viikolla
6. Ossin syödessä Sirpa katseli televisiota
Kommentit (10)
Mitä jos vaan vaivautuisit opiskelemaan?
1. Hän (subj) tajusi (pred) olevansa väärässä (obj)
2. Sanoin (pred), että tämä on helppoa (obj)
Objekti on noissa vaan yhtä sanaa pidempi. Objekti voi olla siis myös kokonainen lause tai lauseenvastike
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:19"]Mitä jos vaan vaivautuisit opiskelemaan?
[/quote]
Opiskelen paraikaa, mutta sanoja tuijjoteltaessa ne tuntuvat sopivan mihin tahansa. Osaan yhdistää sääntöjä sanoihin, mutta en erottaa mihin se kuuluu. Esim.
Miks "kaksi miestä seisoo pysäkillä" -lauseessa kaksi miestä on subjekti, mutta lauseessa "kolmella tytöllä on vaaleat hiukset" kolmella on attribuutti?
AP
Osaan kyllä. Miksi kuitenkaan vaivaituisin tekemään tuollaisen urakan tuntemattoman eteen.
Tuo vaatii perusteluineen puolen tunnin työrupeaman. Ehkä itse asiassa enemmänkin, jos subjektinkin pakka on hakusessa.
Jos/Kun et osaa tehdä kurssitehtäviäsi itse, sinun pitäisi käydä kurssi uudelleen "ajatuksen kanssa". Ei ole järkevää pyytää vain toisia tekemään tehtäväsi tällä tavalla. Lauseoppi ei ole mitään rakettitiedettä kuitenkaan.
On siinä meillä taas yliopiston kävijä. Kaikkia sinne kans...
Menisit johonkin vaatimattomaan pikku työhön joka sopii sinulle. Ai niin, se titteli...
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:20"]
1. Hän (subj) tajusi (pred) olevansa väärässä (obj) 2. Sanoin (pred), että tämä on helppoa (obj) Objekti on noissa vaan yhtä sanaa pidempi. Objekti voi olla siis myös kokonainen lause tai lauseenvastike
[/quote]
xD
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:19"]Mitä jos vaan vaivautuisit opiskelemaan? [/quote] Opiskelen paraikaa, mutta sanoja tuijjoteltaessa ne tuntuvat sopivan mihin tahansa. Osaan yhdistää sääntöjä sanoihin, mutta en erottaa mihin se kuuluu. Esim. Miks "kaksi miestä seisoo pysäkillä" -lauseessa kaksi miestä on subjekti, mutta lauseessa "kolmella tytöllä on vaaleat hiukset" kolmella on attribuutti? AP
[/quote]
Huono.
Tuollainen täydellinen asian osaamattomuus kurssin "käymisen" jälkeen kielii juurikin siitä, että kurssi on syytä käydä uudestaan sen sijaan, että koettaisi teettää työn muilla.
Omaan täydellisen Suomenkielen taidon.