Piilonarsismi
Mitä mieltä olette tästä piilonarsismin ajatuksesta ?
Noita lukiessa menee pää sekaisin. Ihminen on sosiaalinen eläin niin jollain tasolla toisten tunteet aina vaikuttaa toisiin ja sillä tavalla ollaan toisistamme riippuvaisia.
Jutussa sanotaan että joku nainen oppi tunnistamaan piilonarsisminsa siitä, että häneltä kysyttiin miksi hän aina töksäyttelee?
Siis apua. Eikö jokainen töksäytä joskus? Vaikka ei ole läpeensä paha ?
En hahmota tätä asiaa. Pelkään että olen piilonarsisti. Olen kuitenkin lopettanut uhriutumisen ja toisten syyttelyn , ja otan korostetusti vastuun omasta elämästäni (aiemmin olin ns uhriutuja koska jouduin rikoksen uhriksi mikä tavallaan vei sille tielle vuosiksi kun toivuin ko.uhriksi joutumisesta).
Miten tulisi elää ettei ole piilonarsisti?
Onko kenelläkään kokemuksia aiheesta?
Olen elämässäni tuntenut vain 1 julkinarsistin joka on ns tyyppiesimerkki narsistista. Piilonarsismi on uusi termi.
Voiko piilonarsismi olla luonnollista?
Linkki seuraavassa kommentissa.
Kommentit (12)
Peelonarsismi on suurempi ongelma.
Ei kai narsistilla ja piilonarsistilla ole muuta eroa "oikeasti" kuin se että toinen on sitä avoimesti, se tulee esille käytöksessä jos lähes kokoajan tai tietyissä tilnteissa toistuvasti. Narsismi on käytösmalli jota narsisti toistaa luontaisesti, koska ei muusta tiedä eikä osaa.
Piilonarsismissa taas henkilöllä on vain osa noista narsistille luontaisista piirteistä, ne eivät ole ns aina näkyvillä, vaan putkahtavat esiin esim stressitilanteissa tms jossa tällainen henkilö kokee jäävänsä esim vaille jostain tarvitsemastaan.
Oikeasti narsistiset ihmiset ovat kamalia persoonia, jopa vaarallisia (en tarkoita nyt mitään väkivaltaista, vaan esim töissä esihenkilönä tms jolla on vaikutusvaltaa). Oikeasti narsitisen persoonan tunnistaa melko pian, käytös toistaa tiettyä kaavaa. Piilonarsisti on vaikea tunnistaa koska he voivat olla hyvinkin mukavia, vieraanvaraisia, auttavaisia, jopa yliempaatikkoja, pyrkivät miellyttämään muita... jopa milistelevät (jota oikea narsisti ei tee ikinä).
Piilonarsismin tyypillisin käytösmalli lienee juuri se että he muuttavat käytösmallinsa, jonkinlaisena selviytymiskeinona, teennäisesti miellyttäväksi mutta eivät oikeasti ole kilttejä, empaattisia, toisia huomioivia. He vain esittävät jotta saavat ystäviä ja tarvitsemansa huomion ja hyväksynnän. Tällaiset henkilöt pyrkivät ehkä tiedostamattomasti manipuloimaan muita ystävällisyydellään, jopa mielistelyllä saadakseen haluamansa tai saavuttaakseen päämääränsä ihan jossain xx asiassa. Piilonarsisti siis muuttaa persoonaansa tilanteen mukaan jotta voi vaikuttaa toiseen tai saavuttaa haluamansa. Nämä ihmiset ovat siinä mielessä varottavia esim työyhteisössä, että heihin luotetaan, ehkä jopa heille avaudutaan jne mutta koska he eivät ke sitä mitä esittävät, voivat he sopivan tilaisuuden tullen vetää puukon selkään sinulle ihan huoletta, eli esim kavaltavat sinut pomolle tai sopivassa tilanteessa mustamaalaavat sinut muille koska oikeasti he nauttivat siitä että sinä saat nuhteita tai jopa rangaistuksen jostain xx asiasta. Piilonarsisti nauttii hiljaa mielessään toisen ahdingsta /tappiosta kun taas avoimen narsistinen tulisi kuittailemaan ja piikittelemään sinulle päin naamaa.
Minulla on (ehkä) tommonen piilonarsismista kärsivä ystävä. Hän pyrkii miellyttämään, jopa mielistelee joka on ihan hiton ärsyttävää koska tiedän sen olevan manipulointikeino. En pidä siitä yhtään, se saa minut vain ärsyyntymään ja toimin usein päinvastoin kun mitä manipuloija haluaa, tai sivuutan yrityksen täysin, koska haluan osoittaa hänelle ettei tuo tepsi minuun. Olen huomannut että tuo mielistely on kausittaista, todennäköisesti on yhteydessä hänen muuhun psyykkeen tilaan.
Toisaalta tämä ko henkilö on outo, välillä hän on voimakkaasti eri mieltä kuin minä ja myöhemmin esim 1/2 v päästä samasta asiasta yhtäkkiä ihan toista mieltä (minun kanssani nyt samaa mieltä). Lyhyt esimerkki: minä sadattelen asiaa xxx, sanon etten tykkää yhtään ja ärsyttää (siis valitan jostain). Hän sattaa sanoa hyvinkin napakalla äänellä "ai jaa, ei mua haittaa tomminen ollenkaan, mulle se on ihan ok". Kuluu puoli vuotta ja toisessa yhteydessä sivutaan tätä samaa asiaa ja hän on kanssani samaa mieltä "joo, niin on, en tykkää minäkään " tms.....
Täh? Mites tää nyt näin muuttu. Eli valehtelee mielialansa mukaan.
Vaikka hän esittää hirmuisen empaattista ja hyvää ymmärtävää ystävää jonka kanssa voi raatorehellisesti jakaa elämänsä kipukohtia, mutta väsyneenä, nälkäisenä ehkä vähän ärsyyntyneenä hän piikittelee "rivien välistä" asioilla joista olen kertonut hänelle ja joista hän voi kääntää ns puukkoa haavassa. Eli oikeasti on vittumainen persoona joka on ehkä kateellinen minulle jostain ja tykkääkin kaivaa esiin kipukohdat ja haavat elämästä. Eli tätäkin ihmistä kannattaa varoa.
Tällaset ihmiset on kieroja, heistä ei voi koskaan tietää mikä on todellisuus, mitä he oikeasti ajattelevat. Yhtenä päivänä yhtä, toisena toista.
Kaikilla ihmisillä on jonkin verran narsistisia piirteitä. Se on aivan eri asia kuin narsismi. Narsismi on persoonallisuuden häiriö, jossa nuo ominaisuudet valtaavat epänormaalin paljon alaa ja estävät muita piirteitä kehittymästä kunnolla. Kyse ei siis ole mistään töksäyttelystä tai muustakaan yksittäisestä käyttäytymisen piirteestä, vaan kokonaisvaltaisesta minuuden vääristymisestä.
Piilonarsismi ei ole mikään lievempi narsismi, vaan sellainen narsismin muoto, joka ihminen peittelee. Se voi vaihtua elämän aikana ja jopa eri tilanteissa ihan julkinarsismiksi.
Ap kysyy:
Miten tulisi elää ettei ole piilonarsisti?
Lue edellisrt kommentit niissä paljastuu hyvin millainen on piilonarsisti.
Ole rehellisesti se mitä olet, älä teeskentele ystävällistä ( tai ystävää) jos et sitä ole. Ole aina luotettava, älä piikittele ketään rivien välistä, älä puukota selkään, älä puhu pas..aa seläntakana, jos olet jollekin kateellinen (se on ihan luonnollista) älä kerro sitä hänelle äläkä anna sen vaikuttaa käyttäytymiseesi tai puheisiisi. Kenestä et pidä, poista hänet ystäväpiiristä tai pyri korjaamaan välit.
Jos koet vääryyttä, saa olla hetken uhri ja murehtia, mutta älä jää märehtimään sitä iäisyyksiä ja pidä asiat asioina, älä uhriudu kuitenkaan joka asiassa ja syytä muita kaikesta mitä sinulle tapahtuu tai ei tapahdu.
Tuolla pääset jo pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on (ehkä) tommonen piilonarsismista kärsivä ystävä. Hän pyrkii miellyttämään, jopa mielistelee joka on ihan hiton ärsyttävää koska tiedän sen olevan manipulointikeino. En pidä siitä yhtään, se saa minut vain ärsyyntymään ja toimin usein päinvastoin kun mitä manipuloija haluaa, tai sivuutan yrityksen täysin, koska haluan osoittaa hänelle ettei tuo tepsi minuun. Olen huomannut että tuo mielistely on kausittaista, todennäköisesti on yhteydessä hänen muuhun psyykkeen tilaan.
Toisaalta tämä ko henkilö on outo, välillä hän on voimakkaasti eri mieltä kuin minä ja myöhemmin esim 1/2 v päästä samasta asiasta yhtäkkiä ihan toista mieltä (minun kanssani nyt samaa mieltä). Lyhyt esimerkki: minä sadattelen asiaa xxx, sanon etten tykkää yhtään ja ärsyttää (siis valitan jostain). Hän sattaa sanoa hyvinkin napakalla äänellä "ai jaa, ei mua haittaa tomminen ollenkaan, mulle se on ihan ok". Kuluu puoli vuotta ja toisess
Tämä ei minusta vaikuta narsistilta (ei piilo eikä miltään muultakasn), vaan pikemminkin joko epävakaalta tai vaativalta persoonalta. Toki ainahan näissä kolmannen tahon kuulopuheiden perusteella tehdyissä diagnoosieissa on se vika, että ei tiedä koskevatko ne ne sitä henkilöä, josta puhutaan, vai jotakuta niistä puhujista. Siis sinua, joka koet ja kuvaat ystäväsi näin yksipuolisesti tai minua, joka olen riittävän hölmö ryhtyäkseni sinun yksipuolisen nettipalstakuvauksesi perusteella diagnosoimaan jotakuta kolmatta henkilöä.
Kaikkihan puhuu nykyään vain miltä musta tuntuu, varsinkin wokesakki.
Narsismi on hyvin yleistä ja tuhoisaa yhteiskunnassa. Narsistit kun yleensä pyrkii tehtäviin joissa pääsee vaikuttamaan toisen elämiseen. Narsisti elää sille että saa aiheutettua toiselle mielipahaa ja osaa tehdä sen ovelasti projisoimalla ja manipuloimalla että syntipukki on aina joku toinen.
Vierailija kirjoitti:
Narsismi on hyvin yleistä ja tuhoisaa yhteiskunnassa. Narsistit kun yleensä pyrkii tehtäviin joissa pääsee vaikuttamaan toisen elämiseen. Narsisti elää sille että saa aiheutettua toiselle mielipahaa ja osaa tehdä sen ovelasti projisoimalla ja manipuloimalla että syntipukki on aina joku toinen.
Toisaaltw monesti johtajia syytetöön narsisteiksi siksi kun heidön on pakko katsoa kokonaiskuvaa ja olla tasapuolisia kaikille, mutta jokainen alainen itsekseen ajattelee, ihan todissaaan, että Juuri Hän kyllö olisi ihan takuuvarmasti oikeutettu tähönjatuohon etuun ja on suuri tahallinen vääryys, ettei hän juuri sitä saa - muiden on toki ihan ok jäädä ilman.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan puhuu nykyään vain miltä musta tuntuu, varsinkin wokesakki.
Woke perustuu narsismiin.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta tämä ko henkilö on outo, välillä hän on voimakkaasti eri mieltä kuin minä ja myöhemmin esim 1/2 v päästä samasta asiasta yhtäkkiä ihan toista mieltä (minun kanssani nyt samaa mieltä). Lyhyt esimerkki: minä sadattelen asiaa xxx, sanon etten tykkää yhtään ja ärsyttää (siis valitan jostain). Hän sattaa sanoa hyvinkin napakalla äänellä "ai jaa, ei mua haittaa tomminen ollenkaan, mulle se on ihan ok". Kuluu puoli vuotta ja toisess
Kuvailu sopii täydellisesti erääseen henkilöön, joka sairastaa paranoidista skitsofreniaa. Käytös ei luultavasti liity yksinomaan sairauteen vaan kumpuaa puhtaasta ilkeydestä.
Osa mielenmuutoksista saattaa liittyä siihen, että vetää eri henkilöiden kohdalla eri roolia ja aina ei muista, mitä roolia on vetänyt kunkin ihmisen kohdalla tietyissä yksityiskohdissa.
https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/66847480-d8cd-44e4-88b0-176f…