Millaisia lapsiryhmiä pphoitajilla yleensä on?
Meidän kuopus on menossa hoitoon syyskuun alusta ja nyt tarjottiin paikkaa ihan hyvämaineiselle, nuorelle perhepäivähoitajalle.
Soitin hänelle tänään sopiakseni tutustumisesta ja puhuttiin siinä aika kauan hoitoasioista. Minulle selvisi, että hänellä on nyt tällainen ryhmä:
-3v tyttö, joka päivä 6-8t
-juuri hoidon aloittanut 9kk ikäinen poika, joka päivä 7-8t
-1v9kk ikäinen poika, joka päivä 8t
-kohta 3v täyttävä tyttö, 3 pvänä vkossa 7t
Ja nyt siis meidän juuri 2v täyttänyt poika olisi menossa 4 pvä/vko ja hänellä olisi 3-7,5t päivät
Eli siis, onko muiden hoitajilla näin mahdottoman pientä porukkaa??
Kommentit (8)
5 lasta. Vanhin juuri 4v täyttänyt, nuorin 1½v.
4vuotiaat alkaa jo olemaan usein lopen kyllästyneitä ja menevät sitten päiväkotiin
hoitajalla saa olla vain 4 kokopäivälasta ja lisäksi yksi "puolikas" eli iltapäiväkoululainen tai eskarilainen. Mielestäni mahdottoman pieneltä tuo porukka vaikuttaa :/ ja kun joukossa on yksi ihan vauvakin vielä. Mitenhän hoitaja mahtaa suoriutua tuosta ryhmästään? Itselläni 4 lasta hoidossa, ikäjakauma 1-4 vuotta.
Vai saavatko järjesteltyä siten, että aina on yksi lapsi pois hoidosta.
Meidän tyttö oli pph:lla pari vuotta. Ryhmä oli kiva, sillä siellä oli kaksi pientä eli 1-2v ja kaksi isoa 4-5v, lisäksi eskarilainen. Kaikille löytyi leikkiseuraa.
Muutenkin kunnassamme on suosituksena, että pph:lla olisi enintään kaksi alle 2v lasta.
4-vuotiaita.
Mutta eihän tuollainen perhepäivähoitoryhmä ole mahdollinen. Hoitajalla on yksi lapsi liikaa. Hoidossa saa olla neljä lasta ja yksi puolipäiväinen.
ryhmäni oli 10 kk, 1 v 1 kk, 2v 5 kk sekä 2v 7 kk, lisäksi minulla oli hetken aikaa yksi "laiton lapsi" jolloin vastuullani oli yksi 3 v ja 4 alle 3 v:tä
Tällä hetkellä ryhmäni nuorin on 2 v 6 kk, seuraava 2 v 9 kk, sitten 4 v 2 kk sekä 5 v 5 kk
Nyt tuntuu että on iso ja helppo ryhmä :) vaikkakin toiminta on erilaista aikaa ei mene perushoitoon, vaan voimme touhuta muuta.
Tuossahan ap:n mainitsemassa on tuo kohta 3v täyttävä puolipäiväinen ja ap:n lapsi voi mennä puolipäiväiseksi myös, jos on useampia lyhyitä päiviä (puolipäiväinen = alle 40t /2vkoa hoidossa)
Ja hei, LÄHESKÄÄN joka kunnassa ei ole pphoitajilla ollenkaan eskarilaisia, vaan tosiaankin se 4 kokopäiväistä JA 1 puolipäiväinen. Tai esim. kuten minulla nyt, 5 puolipäiväistä ja 2 kokopäiväistä. Näinollen mulla on esim. tällä viikolla 2 päivänä täällä hetkittäin 6 lasta ja yhtenä päivänä vain 2 lasta hoidossa.
Laki sanoo joo, mutta näillä mennään, kun en työtäkään halua / pysty vaihtamaan.
..