Mitä lemmikki maksaa?
Siis sen ”ylläpitäminen”? Julia Thuren kysyy instassaan, tekee juttua Ylelle. Voiko tuohon jotenkin vastata? Aloin pohtia. Aina voi tulla yllättäviä menoja joita elollisen olennon kohdalla ei voi ennakoida. Aoinkohan pohtia asiaa liian syvällisesti? Tai voihan autostakin koitua kaikkea yllättävää toki.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu lemmikistä. Sama kun kysyisi, mitä lapsi tarkalleen ottaen maksaa. Ei voi tietää, tuleeko sairauksia tai joutuuko onnettomuuksiin jotka vaativat kallista sairaalahoitoa.
Niinpä. Olen ap siis (en jutun sisältöä etsivä
thuren) ja mielestäni kysymys on vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Norsun pitäminen maksaa PALJON enemmän kuin esim. hamsterin.
No tietysti jos pohtii ruokakuluja. Toisaalta hamsterilla voi olla vaikea allergia ja voi syödä pelkästään kallista erikoisruokaa.
Kissa maksoi eläinlääkärikäynteineen 15 vuoden aikana noin 5000 e. Eniten meni rahaa kilpirauhassyövän hoitoon. Ruokakuluja en ole arvioinut.
Mutta kun olin lemmikin ottanut, olin lemmikistä vastuussa loppuun asti.
Liian vähän. Pentutehtailijoiden parkkipaikkamyynnistä otetut maksut pitäisi tehdä yleisen rikosilmoituksen alaisiksi. Loppuisi se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu lemmikistä. Sama kun kysyisi, mitä lapsi tarkalleen ottaen maksaa. Ei voi tietää, tuleeko sairauksia tai joutuuko onnettomuuksiin jotka vaativat kallista sairaalahoitoa.
thuren) ja mielestäni kysymys on vaikea.
Jos joutuu tuollaista pohtimaan, ei ole varaa ottaa lemmikkiä. Joku hiiri, kotilo tmv. ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Kissa maksoi eläinlääkärikäynteineen 15 vuoden aikana noin 5000 e. Eniten meni rahaa kilpirauhassyövän hoitoon. Ruokakuluja en ole arvioinut.
Mutta kun olin lemmikin ottanut, olin lemmikistä vastuussa loppuun asti.
No totta kai se hoidetaan. Meillä oli lapinkoira 14v. Kävi perusrokotuksilla, ei sairauksia. Söi raakaruokaa. Naapurin 6v koiran hampaita jo hoidettu varmaan 2 000e edestä, plus närästystä ynnä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norsun pitäminen maksaa PALJON enemmän kuin esim. hamsterin.
No tietysti jos pohtii ruokakuluja. Toisaalta hamsterilla voi olla vaikea allergia ja voi syödä pelkästään kallista erikoisruokaa.
Kyllä sille hamsterille pitää syöttää kaviaaria kultahipuilla että se maksaisi enemmän kuin norsu.
Lemmikilläni todettiin sairaus, jota varten tarvitsi erikoisruuat, lääkkeet ja tarvikkeet. Ylläpitokulut siis vähintään tuplaantuivat normaalista. Tuon lisäksi eläinlääkärissä käynnit, joihin meni äkkiä tuhansia euroja. Täytyy varautua näihin skenaarioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
thuren) ja mielestäni kysymys on vaikea.Jos joutuu tuollaista pohtimaan, ei ole varaa ottaa lemmikkiä. Joku hiiri, kotilo tmv. ehkä.
Höpsis. On fiksua ja vastuullista pohtia etukäteen paljonko lemmikki tulee maksamaan. Toki siitä täytyy olla varaa pitää huoli ja varautua yllättäviin ell-kuluihin, mutta ei lemmikit ole pelkästään rikkaiden etuoikeus.
Totta kai pitää pohtia etukäteen kuluja mutta kuluhaarukkahan voi olla muutamista kympeistä moniin satasiin kuukaudessa. Katsotaan millaisen jutun hän aikaiseksi saa. Tietysti voi jälkikäteenmuistella paljonko lemmikin pitäminen maksoi ja tehdä niistä sitten keskiarvon.
Mie haluaisin koiran mutta en koiraa voi ottaa koska se sitoo aivan liikaa. En voisi tehdä esimerkiksi ylitöitä jos minulla olisi koira. En edes ole varma olisiko minulla varaa koiraan kun tuloistani hiukan yli puolet menee asumiseen ja autoiluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
thuren) ja mielestäni kysymys on vaikea.Jos joutuu tuollaista pohtimaan, ei ole varaa ottaa lemmikkiä. Joku hiiri, kotilo tmv. ehkä.
Hiireenkin/hiiriinkin uppoaa rahaa. Se/ne tarvitsee kunnollisen asumuksen ja paljon virikkeitä, sekä laadukasta ruokaa. Myös asumukseen menevä pehmuke maksaa, sitä tulisi laittaa paljon koska hiiret tykkää kaivaa. Jos kyseessä on naarashiiri, tulisi niitä olla mieluusti kolme tai enenmmän. Uroshiiret asutetaan yksin koska niillä on taipumus tapella, mutta naarashiiret tarvitsee lajitovereita. Nekin voivat myös sairastua joten niidenkin kanssa voi joutua eläinlääkäriin menemään.
T:Hiiriharrastaja
Miksi monilta meni pointti ohi? Totta kai lemmikki maksaa, on se hiiri tai norsu. Tottakai siihen pitäisi sitoutua ja pohtia ennalta. Mielestäni kysymys vainon kovin laaja. Tietysti hinnan voi arvioida jos ottaa eläimelle kaikki kulut kattavan vakuutuksen (jos sellaisen saa). Muuten aika paha tietää ennalta mitä maksaa.