Te, jotka olitte koulussa huonoja musiikissa, opitteko aikuisina soittamaan jotain soitinta sujuvasti?
Olen 25-vuotias ja olin todella huono musiikissa peruskoulussa ja olen antanut sen määrittää itseäni koko ikäni, joten en ole uskaltanut hakeutua esim pianotunneille, vaikka haluaisin palavasti oppia soittamaan pianolla varsinkin erään tietyn kappaleen. Tulisiko siitä mitään?
Kommentit (9)
Et välttämättä edes ole niin huono kuin annat itsesi ymmärtää. Luulin olevani kouluaikoina huono monessa aineessa, mutta nyt ymmärrän, että se ei johtunut huonoudesta vaan kiinnostuksen puutteesta ja asenteesta. Olin kapinallinen.
Kuulun ikäluokkaan, joka joutui laulutestiin saadakseen musiikin numeron - ei sentään luokan edessä. Tällä yritettiin nähdäkseni kiskoa oppilaista pois kaikki kiinnostus omakohtaiseen musisointiin. Siitä huolimatta opin soittamaan aika hyvin kitaraa - jopa niin hyvin, että harkitsin lähteväni opiskelemaan alaa. Toinen taiteenala kuitenkin vei voiton.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun ikäluokkaan, joka joutui laulutestiin saadakseen musiikin numeron - ei sentään luokan edessä. Tällä yritettiin nähdäkseni kiskoa oppilaista pois kaikki kiinnostus omakohtaiseen musisointiin. Siitä huolimatta opin soittamaan aika hyvin kitaraa - jopa niin hyvin, että harkitsin lähteväni opiskelemaan alaa. Toinen taiteenala kuitenkin vei voiton.
Tähän verrattaen voi kysyä, monellako koulun liikuntatunnit ovat herättäneet kiinnostuksen lähteä harrastamaan jotain urheilulajia.
Koulumusiikilla on hyvin vähän tekemistä instrumentin soittamisen opettelun kanssa.
Ja kaikissa asioissa kannattaa ajatella näin: vähäkin osaaminen on paljon suurempi kuin ei osaamista ollenkaan.
Voi, jos olisin opetellut joka päivä tai edes viikko uuden englannin sanan. 20 vuodessa niitä olisi kertynyt paljon. Tai ainakin paljon enemmän verrattuna siihen, ettei tuota ole tehnyt.
En tykännyt musiikintunneista yhtään ja mitään en siellä oppinut. Aikuisiällä sitten opetin itselleni pianon soittoa.
Vierailija kirjoitti:
Koulumusiikilla on hyvin vähän tekemistä instrumentin soittamisen opettelun kanssa.
Kuulun myös ikäluokkaan, joka pakotettiin koulussa opettelemaan nokkahuilun soittoa. Kuka murrosikäinen haluaa oppia soittamaan nokkahuilua, kysyn vaan?
Vierailija kirjoitti:
En tykännyt musiikintunneista yhtään ja mitään en siellä oppinut. Aikuisiällä sitten opetin itselleni pianon soittoa.
On tosiaan (ainakin ollut) jotain pahasti pielessä musiikinopettajien koulutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän verrattaen voi kysyä, monellako koulun liikuntatunnit ovat herättäneet kiinnostuksen lähteä harrastamaan jotain urheilulajia.
Itselleni sattui nimittäin niin huonosti, että useampi liikunnanopettajani oli entinen huippu-urheilija. Ei ehkä ihan ideaali tausta liikunnanopettajalle - suositeltavampaa olisi ollut pyrkiä esim. Kokoomuksen kansanedustajaksi.
Koulun arvosanat eivät määrittele sinua, rohkeasti yrittämään.
T. Olin huono kielissä koulussa, nykyään englannin kielen tulkki.