Terveysalalle vaikea päästä opiskelemaan?
Olen miettinyt että onko loppupeileissä psykologi se taho, joka torppaa lopullisesti oppilaan pääsyn kouluun? Hain nuorena kaksi kertaa lähihoitajaksi, psykologi oli kummallakin kertaa sama, lihava ja hyvin etäinen mies joka ei edes silmiin katsonut. Viimevuonna hain sosionomiksi, koska koen edelleen että terveysala on minun juttuni. Minusta itse pääsykoe meni hyvin, mutta psykologi oli taas jotain aivan käsittämätöntä. Samalla kertaa hain myös bioalalyytikoksi, mutta keskustelussa paistoi läpi että siihen suositiin lähihoitajan opinnot suorittaneita. Tiedän että sovellun kuitenkin alalle, sillä olin lyhytmuotoisella kurssilla vuosia takaperin, ja minulle tarjottiin jopa kesätöitä kuukauden harjoittelun jälkeen. Sain erittäin hyvät arviot. Miksi en silti pääse sisään? Onko pakko opiskella lähäriksi että pääsee korkeakouluun?
Kommentit (3)
Vähä ihmettelen et missä suositaan lähihoitajia jos hakee opiskelemaan bioanalytiikkaa. Meidän ryhmässä ei esimerkiks alottanu ketään, jolla olis mitään aiempaa sosiaali- ja terveysalan koulutusta.
Millaiset koulutodistukset sulla on? Mulla on erittäin taitava työkaveri, lähihoitaja, joka on pyrkinyt AMK-sairaanhoitajakoulutukseen mutta ei päässyt huonon peruskoulutodistuksen takia.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 17:19"]
Millaiset koulutodistukset sulla on? Mulla on erittäin taitava työkaveri, lähihoitaja, joka on pyrkinyt AMK-sairaanhoitajakoulutukseen mutta ei päässyt huonon peruskoulutodistuksen takia.
[/quote]
Ei kai peruskoulutodistus enää mitenkään vaikuta siinä vaiheessa jos ammattikorkeaan hakee? Sinne lasketaan ammatillisen koultuksen tai lukion todistuksen keskiarvo?